Gå til innhold

En ting jeg lurer på ang. Abit hovedkort


Anbefalte innlegg

Abit KX7-333 RAID Hovedkort Socket A DDR er hovedkortet... men det jeg lurer på er ...som jeg leser på navnet og informasjonen på denne siden: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl så ståtter det RAID.... men betyr det at det støtter opp til 8 IDE enheter eller at det har støtte for RAID og at man da må kjøpe et eget kort for hvis man vil ha flere IDE enheter?? Blir ganske uklart i informasjonen fra komplett....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at det har RAID på hovedkortet (8 tillkoblings-muligheter)....alle hovedkort støtter tilleggskort som er beregnet til å passe, som f.eks. RAID-kort, lydkort, skjermkort :wink: (PS! ironi)

 

...OBS! det bildet som er på den siden er ikke av RAID versjonen.

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-15 19:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Hovedkortet har en egen RAID-kontroller integrert på kortet. Du har da to vanlige IDE-kontakter og to kontakter tilknyttet Raid-kontroller'n = 4 kontakter med plass til to disker hver.


Du trenger da ikke noe ekstra kort i maskinen for å koble til intill 8 IDE-enheter...


 

Dette skjennøer jeg absolutt ikke... hvis jeg vil ha plass til 8 enheter.. så sier du at det bare er plass til 4.... så hva med de fire andre enhetene....??????? må jeg kjøpe et kort til d eller... dette var ganske uklart.... jaj ja... 2 disker hver gir altså 4 enheter.. men hva med hvis jeg vil ha 8?

Lenke til kommentar

Det ser ut som det er en feil, enten i den tekniske beskrivelsen eller overskriften.

 

Det står ikke at hovedkortet har RAID under spes. Antallo IDE enheter er 4 dvs 2 pr. kanal.

 

Abit har hovedkort med 4 kanlals ekstar IDE kontroller + den vanlige på hovedkortet.

Dvs hove4dkortet har mulighet til 12 IDE enheter.

 

Hovedkort med en ekstra 4 kanals IDE kontroller:

 

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...pMODEL_NAME=AT7

 

Hovedkort med en ekstra 2 kanals IDE kontroller:

 

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...L_NAME=KR7A-133

 

Hovedkort uten ekstra IDE kontroller:

 

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...EL_NAME=KX7-333

Lenke til kommentar

Du tar nok litt feil pKalle

 

Quote:


2 Channels of Bus Master IDE Ports supporting up to 4 Ultra DMA 33/66/100/133 devices

4 Channels of Bus Master IDE Ports supporting up to 8 Ultra DMA 33/66/100/133 (RAID 0/1/1+0) devices


 

Dette betyr at det er 2 "vanlige" kontrollere som støtter 4 udma 33/66/100/133 enheter...hvis du så plusser på selve "raid"-kontrollerene så får du 4 kontrollere som støtter 8 udma 33/66/100/133 inkludert RAID 0/1/1+0 enheter.

 

...det finnes ikke ide-kontrollere som tar mer en 2 enheter per stk...og har per dags dato ikke sett kort med mer enn 4 ide-kontrollere :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-15 21:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Dette betyr at det er 2 "vanlige" kontrollere som støtter 4 udma 33/66/100/133 enheter...hvis du så plusser på selve "raid"-kontrollerene så får du 4 kontrollere som støtter 8 udma 33/66/100/133 inkludert RAID 0/1/1+0 enheter.



 

Betyr dette at med nevnte kort kan du for eksemperl ha to cd-roms og 6hd, men ingen av dem står i RAID? For å reformulere, kan du ha ide-enheter i "raid-delen" av kortet uten å kjøre de i raid?

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-15 21:50, dudsi skrev:

Har selv aldri kjørt annet en harddisker på RAID kontrollerene.....men noen påstår du kan koble andre enheter til (?)...men du skal kunne ha som du sier 2 cd-rom'er pluss 6 hdd som ikke kjører i RAID.


Quote:


Ja det kan du.


 

Takk for hjelpen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-15 21:40, dudsi skrev:

Du tar nok litt feil pKalle


Quote:


2 Channels of Bus Master IDE Ports supporting up to 4 Ultra DMA 33/66/100/133 devices

4 Channels of Bus Master IDE Ports supporting up to 8 Ultra DMA 33/66/100/133 (RAID 0/1/1+0) devices


 

Dette betyr at det er 2 "vanlige" kontrollere som støtter 4 udma 33/66/100/133 enheter...hvis du så plusser på selve "raid"-kontrollerene så får du 4 kontrollere som støtter 8 udma 33/66/100/133 inkludert RAID 0/1/1+0 enheter.

 

...det finnes ikke ide-kontrollere som tar mer en 2 enheter per stk...og har per dags dato ikke sett kort med mer enn 4 ide-kontrollere :wink:

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-15 21:44 ]</font>

 

Har du lest posten min?

Har du lest spes på den Highpoint HTP374 kontroller chippen?

 

Ingen kort har IDE kontrollere med mer en 2 kanaler. Highpoint kontroller har 2 IDE kontrollere med 2 kanaler hver dette blir totalt 8 IDE enheter + de 4 som er på chipsettets IDE kontroller. Totalt 12 IDe enheter på Abit AT7 som er basert på VIA KT333.

Lenke til kommentar

Quote:



Har du lest posten min?

Har du lest spes på den Highpoint HTP374 kontroller chippen?


Ingen kort har IDE kontrollere med mer en 2 kanaler. Highpoint kontroller har 2 IDE kontrollere med 2 kanaler hver dette blir totalt 8 IDE enheter + de 4 som er på chipsettets IDE kontroller. Totalt 12 IDe enheter på Abit AT7 som er basert på VIA KT333.



 

Oki, har nu sett litt nærmere på det kortet, og det har faktisk 4 RAID kontrollere + 2 vanlige kontrollere...6*2=12 enheter, slipper nu ikke opp for IDE porter med det kortet :smile: kunne egentlig ha tenkt meg det....lærer noe nytt hele tiden.

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-16 00:25 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...