Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridisk spm angående trekk i lønn


ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har deltidsjobb i en butikk hvor det tidvis er mye differanse i kassen. Da det tidvis er mye differanse er det mest sansynlig at noen stjeler fra kassen. Eierne har derfor fått det for seg at de dagene det er differanse i kassen heretter skal tilsvarende beløp som det er differanse skal trekkes i lønn fra de ansatte som jobber den dagen.

 

En ting er at jeg ikke synes noe om å bli trukket i lønn fordi andre stjeler på jobb, men ifølge kapittel XI, 3. ledd i arbeidsmiljøloven er dette ulovlig. noen som vet om noen andre lover/paragrafer som setter en stopper for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sønnen til en av eierne jobber der og jeg pumper han for litt info... de driver vistnok med en eller annen form for registrering med hvem som jobber de dagene det er diff på kassen... vet ikke om det er helt lovlig heller. (i personopplysningsloven står det at de skal ha konsesjon fra Datatilsynet for å ha den slags registre, men tviler på at de har det).

 

funnet en paragraf i Arbeidsmiljøloven som sier ganske greit hvor ulovlig det de planlegger er, men (hvis mulig) vil jeg ha flere paragrafer...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg bidrar så masse i denne tråden, men jeg jobber som turntrener for diverse unger. Jeg er også aktiv turner i samme idrettslag. Jeg spurte ledelsen i laget om de ikke bare kunne trekke kontigenten min fra lønnen, da det vil være en del lettere enn at jeg får den som giro. Svaret jeg fikk da var at det var meget strenge regler rundt dette, og at de ikke kunne gjøre det, fordi de som arbeidsgiver stort sett ikke hadde lov å røre lønnen min.

Lenke til kommentar
sønnen til en av eierne jobber der og jeg pumper han for litt info... de driver vistnok med en eller annen form for registrering med hvem som jobber de dagene det er diff på kassen... vet ikke om det er helt lovlig heller. (i personopplysningsloven står det at de skal ha konsesjon fra Datatilsynet for å ha den slags registre, men tviler på at de har det).

 

Det er jo bare å krysse vaktlister med liste over dager med diff i kassen i praksis. Har gjort det samme i en stor bedrift der jeg jobber. Vi lagde aldri noe register over resultatet av de kryssede listene, men vi fikk en klar pekepinne på hvem som burde holdes under oppsikt. Vi hadde dog register over stikkprøver, der tilfeldige enkeltpersoner ble tatt inn til kontroll uten forvarsel. Personene som ble tatt inn til kontroll var selvsagt ikke tilfeldige, men personer som jobbet på dager der vi tidligere hadde hatt diff i kassene. Om vi har noe slags konsesjon for dette vet jeg ikke.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet i butikk der det til stadighet forsvant penger fra kassen. Ledelsen håndterte dette på en profesjonell måte. De fortalte ikke noen av de ansatte om sin mistanke om underslag, og med litt research fant de synderen relativt raskt. Han ble avskjediget på dagen.

Lenke til kommentar

§55

 

3. Forbud mot trekk i lønn og feriepenger

 

Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

 

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemsskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstakeren i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstakeren skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstakeren rettsstridig fratrer sin stilling.

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden,

 

Trekk i lønn eller feriepenger etter bokstavene e) og f) skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstakeren med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

 

Arbeidsmiljøloven er jo krystallklar. Jeg antar det dere beskyldes for går under punkt e, men arbeidsgiver kan uansett ikke gjøre det uten skriftlig samtykke fra den ansatte, hvor han/hun erkjenner erstatningsansvar. Eller at du/dere er anmeldt til politiet, og dømt av en dommer, som gir arbeidsgiver anledning til å gjøre dette uten den ansattes samtykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...