Gå til innhold

Trenger litt hjelp med min første side.


Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg holder på å lage en side til fotballaget mitt, men det er et par ting jeg lurer på:

 

1) Hvordan klarer jeg å gjøre det slik at bare innholdet loades når jeg trykker på en link? Sånn at bilde på toppen, linkene og copyright greia fortsatt blir stående, mens innholdet fornyes? Jeg har lest en del om inkludering av php filer osv, men skjønner ikke helt. Noen som har litt konkret hjelp til siden min?

 

2) Virker designet greit. Er i første omgang ikke interessert i noe kritikk fordi jeg vet dette er ganske simpelt, men jeg syntes det er greit siden jeg ikke kan så mye. Men er fargevalget greit og sånn? Dette vil jeg gjerne få litt tilbakemedling på. Linkfargen er vel litt tvilsom, men visste ikke helt hvilken jeg skulle bruke.

 

3) Hvordan får jeg siden helt på toppen i nettleseren. Nå erd et jo litt mellomrom mellom toppen og bildet.

 

Det var vel det i første omgang. Kommer vel med noen flere dumme spørsmål etter hvert.

post-76-1106420949_thumb.jpg

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1)slik vil det se ut uten include:

<div id="innhold">

<p>dette skal være på alle sidene</p>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik vil det se ut med include:

<div id="innhold">

<?php include 'eksempel.php'; ?>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik må eksempel.php se ut:

<p>dette skal være på alle sidene</p>

 

ganske enkelt egentlig.

 

3)

* {margin:0;padding:0;}

i css hjelper nok. det fjerner all automatisk margin og padding.

Lenke til kommentar

Ok, takk for all hjelp folkens. :yes:

 

Skomaker: Den nye siden min?

Har byttet font på headeren, men jeg vet at headeren den ikke er så bra. Vet ikke hva jeg skal bruke istedenfor så den får nok bli. La en border rundt innholdet for å få det mer på plass. Kanskje dette ikke ble så mye bedre. Ble det litt dumt med den grønnfargen? Har du noen forslag til farge? Skal jeg ha hvitt bakgrunnsfarge?

 

N*: Skjønner fortsatt ikke helt. Skal jeg bare legge inn dette i html koden til index dokumentet? Trenger nok enda litt bedre forklaring jeg. Det har seg slik at alt jeg vil beholde hele tiden ligger inne i en container div. Resten er i innhold diven. Altså:

div class="container" Skal beholdes hele tiden

div class="innhold" Skal byttes ut.

Fikk ikke full høyde på siden når jeg la inn dette i css dokumentet: * {margin:0;padding:0;}

post-76-1106433985_thumb.jpg

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar

Skomaker: Nei, men syntes egentlig det var litt fint jeg. Vet ikke hva som kan passe bedre. Farger fra headerbilde?

 

Complexion: Ja, dette er den første siden min. Fargen på bildet? Hvordan tenker du at jeg skal endre den?

 

Takk for all hjelp her. Må bare unnskylde at jeg ikke forstår all uttrykk og sånn.

 

1)slik vil det se ut uten include:

<div id="innhold">

<p>dette skal være på alle sidene</p>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik vil det se ut med include:

<div id="innhold">

<?php include 'eksempel.php'; ?>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik må eksempel.php se ut:

<p>dette skal være på alle sidene</p>

 

ganske enkelt egentlig.

 

3)

* {margin:0;padding:0;}

i css hjelper nok. det fjerner all automatisk margin og padding.

 

Skjønner fortsatt ikke helt. Skal jeg bare legge inn dette i html koden til index dokumentet? Trenger nok enda litt bedre forklaring jeg. Det har seg slik at alt jeg vil beholde hele tiden ligger inne i en container div. Resten er i innhold diven. Altså:

div class="container" Skal beholdes hele tiden

div class="innhold" Skal byttes ut.

Fikk ikke full høyde på siden når jeg la inn dette i css dokumentet: * {margin:0;padding:0;}

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar

Sliter forøvrig fortsatt med dette:

1)slik vil det se ut uten include:

<div id="innhold">

<p>dette skal være på alle sidene</p>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik vil det se ut med include:

<div id="innhold">

<?php include 'eksempel.php'; ?>

<p>dette skal endres på</p>

</div>

slik må eksempel.php se ut:

<p>dette skal være på alle sidene</p>

 

ganske enkelt egentlig.

 

3)

* {margin:0;padding:0;}

i css hjelper nok. det fjerner all automatisk margin og padding.

 

Skjønner fortsatt ikke helt. Skal jeg bare legge inn dette i html koden til index dokumentet? Trenger nok enda litt bedre forklaring jeg. Det har seg slik at alt jeg vil beholde hele tiden ligger inne i en container div. Resten er i innhold diven. Altså:

div class="container" Skal beholdes hele tiden

div class="innhold" Skal byttes ut.

Fikk ikke full høyde på siden når jeg la inn dette i css dokumentet: * {margin:0;padding:0;}

Lenke til kommentar
1) Hvordan klarer jeg å gjøre det slik at bare innholdet loades når jeg trykker på en link? Sånn at bilde på toppen, linkene og copyright greia fortsatt blir stående, mens innholdet fornyes? Jeg har lest en del om inkludering av php filer osv, men skjønner ikke helt. Noen som har litt konkret hjelp til siden min?
At bare deler av innholdet lastes når en ny lenke åpnes, kan bare løses ved hjelp av frames. PHP-include forenkler bare jobben med å endre HTML-koden. I stedet for å endre x antall HTML-dokumenter, trenger du nemlig som oftest å endre ett dokument, som inneholder "skjelletet"/layouten.

 

Ulempene med frames er langt flere enn fordelene, så ikke ta det i bruk. Mer informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg lager et index dokument som ser slik ut:

fc-nordre-aker.jpg

Jeg ønsker at bildet på toppen og linkene under bildet skal stå der hele tiden. Alt dette ligger inne i en container div. Under dette ligger det en innhold div hvor all teksten er. Jeg vil ha det slik at når man trykker på en link så fornyes bare teksten/innholdet i innhold diven mens bildet og linkene står. Det er ikke vasnkeligere enn det. Nesten alle sider har det jo slik.

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar

Går det greit med php da? Og må jeg da bruke det der php include i alle dokumentene mine som en link til det dokumentet der jeg har bilde og linkene? Jeg skjønner ikke så mye jeg... :thumbdown:

 

Edit: Kan jeg lage et eget html dokument med bare bildet og linkene og deretter linke til dette dokumentet med php include i de andre dokumentene??

Endret av Eirikg89
Lenke til kommentar
Edit: Kan jeg lage et eget html dokument med bare bildet og linkene og deretter linke til dette dokumentet med php include i de andre dokumentene??

riktig! :w00t:

 

tenk deg at du skal skrive denne setningen 1000 ganger men i hver setning skal det første ordet byttes ut:

jeg er en luring

 

da kan du gjøre slik:

jeg <?php include 'eksempel.php'; ?>

bjarne <?php include 'eksempel.php'; ?>

rolf <?php include 'eksempel.php'; ?>

 

og i eksempel.php vil det stå "er en luring"..

Lenke til kommentar
Edit: Kan jeg lage et eget html dokument med bare bildet og linkene og deretter linke til dette dokumentet med php include i de andre dokumentene??

riktig! :w00t:

 

tenk deg at du skal skrive denne setningen 1000 ganger men i hver setning skal det første ordet byttes ut:

jeg er en luring

 

da kan du gjøre slik:

jeg <?php include 'eksempel.php'; ?>

bjarne <?php include 'eksempel.php'; ?>

rolf <?php include 'eksempel.php'; ?>

 

og i eksempel.php vil det stå "er en luring"..

Ok.. skal prøve meg litt frem. men må jeg lage innhold diven på nytt i alle dokumentene eller kan jeg få det til slik at bare teksten inni den fornyes. Blir dette riktig?:

1)Jeg lager et dokument som heter php.html hvor bildet og menyen ligger.

2)Jeg lager et nytt dokument hvor jeg helt øverst innenfor body taggene legger inn denne koden: <?php include 'php.html'; ?>

3) Under <?php include 'php.html'; ?> lager jeg en innhold div hvor jeg putter inn innholdet som skal være i det dokumentet.

Så gir jeg den et filnavn og linker til den i php.html dokumentet(en av linkene i menyen)

 

Ble dette helt feil eller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...