Gå til innhold

Alubay - 20x4 LCD + Blå leds og "flyknapper"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper de bryterne som skal veksle mellom 5v og 12v er topolet. Hvis ikke må du begynne med opamp og greier for å styre leden.

Jepp. Helt riktig. Skal bruke topolet bryter der viften skal veksle mellom 12 og 5 v:

 

Bryter sett underifra:

 

_______+12 inn ¤ ¤ Led rød

____Til viftens + ¤ ¤ +12 inn

________+5 inn ¤ ¤ Led grønn

 

Tenkte først på å bruke rele på de to som skal veksle mellom 5 og 12 volt, men så fant jeg noen topolede brytere.

 

Dermed blir jo heller ikke bryterne de som er på bildet...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Jeg lovte en mer detaljert post\guide når jeg kom til LCD, for de som vurderer det.

Her kommer iallfall den.

Jeg skal ikke bruke dette displayet allikevel, da jeg har anskaffet et blått\hvitt.

Derfor kommer jeg til å selge dette...

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Som flere sikkert vet, selges LCD'er av den typen jeg tar for meg i flere varianter og størrelser; bla. med parallellt eller seriellt grensesnitt, og alle størrelser fra 8x2 tegn til 40x4 tegn. De serielle displayene er rundt fire ganger så dyre, men du får litt valuta for pengene - de er tross alt ferdig loddet. Forhåpentligvis kommer dette til å gjøre det litt enklere å forstå hvordan displayet skal loddes, og hvor mye arbeid det er.

 

Software'n som brukes er LCD-Smartie.

[LCD-Smartie's]

 

Display kan kjøpes hos Hammar Elektronikk eller hos Elfa.

[Hammar] [Elfa]

 

 

14m.GIF

 

Dette er et velkjent skjema, og det er dette flest lodder etter. Jeg har laget en forenklet versjon av dette, der bla. alle jordene på parallellkontakten er lagt over på molex.

 

15m.GIF

 

Slik ser det ut. Den faste motstanden varierer etter displayet. Blå bakgrunnsbelysning skal som oftest ha 18 ohm, mens grønn bakgrunn som oftest skal ha 10 ohm. Hvis du lurer på hvilke pinner som er hvem på kontakten, kan jeg fortelle at 90% av alle kontakter er merket med nummer ved siden av hver pinne, eller på starten og slutten av hver rad.

 

1m.JPG

 

Jeg anbefaler å lodde med flatkabel, da den er mye enklere å klistre oppunder vegger og tak i kabinettet, samt at den nesten ikke veier noen ting, så den "drar" ikke i loddingene på display eller kontakt.

 

2m.JPG

 

Enda et bilde av kontakten.

 

3m.JPG

 

Her er en printkortholder jeg har laget fra plater og massivt stål. Har kun brukt gjengetapper, baufil, bor og fil. Jeg er litt stolt av den ja... :D

 

4m.JPG

 

Her har jeg satt et display i holderen. Det anbefales å ha en eller annen form for holder, du skjønner antakeligvis hvorfor... :p

 

5m.JPG

 

Jeg har valgt å bruke en liten veroboard-bit til å lodde alt i, da det blir relativt mange ledninger til pluss og minus. Det du ser der, er et 10 k potmeter som brukes til justering av kontrast.

 

6m.JPG

 

"Resirkulert" molexkontakt fra en CD-rom. Legg merke til at kun 5v og jord er benyttet.

 

7m.JPG

 

Alle ledninger loddet fast. Her ser du hvorfor det lønner seg med veroboard.

 

8m.JPG

 

Veroboardet er festet med dobbeltsidig teip - det isolerer mellom diplay og veroboard, og det klistrer innmari godt.

 

9m.JPG

 

Når du ser dette bildet, betyr det at alle strømkontakter er koblet til, men driver er enda ikke lastet. Hvis driveren allikevel er lastet, og dette skjermbildet kommer opp, er det antakeligvis feil mellom parallellkontakt og display.

 

10m.JPG

 

Winamp-plugin til LCD-Smartie i drift.

 

11m.JPG

 

Winamp info...

 

12m.JPG

 

LCD-Smartie henter ut info fra Motherboard-Monitor. Veldig praktisk!

 

13m.JPG

 

Her er et eksempel på hvordan displayet kan monteres. Dette er fronten til en gammel boks jeg lagde for et par år siden...

 

Snart kommer det mer. Skal forsette med aluminiumsarbeidet.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Nå står jeg ovenfor et lite spørsmål.

 

Jeg skal muligens ha en grønn katode i rillene foran på kabinettet, men er ikke sikker. Foreløpig låner jeg den av en kamerat. (Se forresten "Tweaked 4 kickass performance" skiltet... :D )

 

6m.JPG

 

Så lurer jeg på om jeg bør ha den der, og hvilket display jeg bør bruke?

 

12m.JPG

 

Eller

 

7m.JPG

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Hmm... Trodde alle kom til å si det med blå bakgrunn var kulest, men slik var det altså ikke... Da må jeg vel vurdere dette litt hardere. Jeg har nemlig noen grønne chromme leds, og de vil jo selvfølgelig passe best til grønt display...

 

Edit: Vurderer Lian Li i fremtiden, og derfor også å ta med denne baybus'en over i det. Jeg synes personlig at børstet alu. og blått passer bedre sammen, så jeg er veldig usikker nå...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...