Gå til innhold

Alubay - 20x4 LCD + Blå leds og "flyknapper"


Anbefalte innlegg

Oppdatert bilde:

 

5m.JPG

 

Tidligere lagde jeg en baybus fra et frontdeksel til pcen, men etterhvert viste det seg å sitte dårlig fast, og plassen var for liten på et deksel. Da kom jeg på det med å lage en dobbel baybus - av aluminium.

Jeg begynte med å lage en tegning og kjøpe inn aluminium og blå leds på 6000 mcd. Tror det blir en smule overkill med 6000 mcd som noen "statusleds", men jeg kan evt. sette inn en større formotstand.

Jeg kommer senere til å finne noen knapper alla de jeg brukte på den forrige baybus'en.

 

Dette kommer til å sitte i fronten:

- 20x4 LCD

- 4 stk. 6000 mcd blå leds

- 4 knapper alla de som sitter i cockpiten på fly.

 

Jeg bare pusset litt med smergelpapir for å se hvordan den vil bli. Den skal såklart pusses grundig når alle hull er ferdig, og i tillegg kommer jeg til å legge et lag klarlakk for å hindre riper.

 

Et alternativ er å bruke P3000 til slutt, for så å pusse med tannkrem. Da blir den nærmest krommet.

 

1m.JPG

 

2m.JPG

 

3m.JPG

 

4m.JPG

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for responsen. Grunnen til at det ikke har kommet noen update er at jeg rett og slett dreit meg grundig ut... :blush: Det er litt småflaut, men når jeg skulle finne midten av 8.5 cm fikk jeg det til å bli 4.5 cm fordi jeg var litt småstressa... :p Dermed ble alle knappe og diodehull forskjøvet 2.5 mm nedover. Men nå har jeg fått en ny plate gratis fra en kamerat, så jeg skal lage hele på nytt.

Lenke til kommentar

men et tips når du ikke har råd til sandblåsing av alu, bruk vanlig sandpapir begynn grovt og gå til 160 (eller er det 180?), ja men uansett det som er nærmest det da. pass på at du pusser i samme retning heletiden og bruk en pussekloss..

 

PS. gjør dette helt til slutt ellers kommer det masse dritt i sporene. stå på dette klarer du :thumbup:

Lenke til kommentar
men et tips når du ikke har råd til sandblåsing av alu, bruk vanlig sandpapir begynn grovt og gå til 160 (eller er det 180?), ja men uansett det som er nærmest det da. pass på at du pusser i samme retning heletiden og bruk en pussekloss..

 

PS. gjør dette helt til slutt ellers kommer det masse dritt i sporene. stå på dette klarer du :thumbup:

Jeg bare pusset litt med smergelpapir for å se hvordan den vil bli. Den skal såklart pusses grundig når alle hull er ferdig, og i tillegg kommer jeg til å legge et lag klarlakk for å hindre riper.

 

Jeg kommer muligens til å bruke P3000 til slutt, for så å pusse med tannkrem. Da blir den nærmest krommet. Alternativet er P280+. Jeg synes 160 blir alt for lite personlig... Forresten så har jeg sandblåser, men jeg vet ikke om det vil bli så veldig kult. Det blir liksom bare matt. Men ellers takk for respons.

 

Forresten, jeg ser at jeg har skrevet sandpapir i første innlegg. Mente selvfølgelig smergelpapir.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått ny alu-plate, men jeg har ikke tid til å gjøre noe med det første. Jeg har fått skaffet både knapper og fire nye leds med rødt og grønt lys. Jeg skal bruke de i fronten istedet, også skal jeg bruke de blå led'ene i vinduet...

 

5m.JPG

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Takker.

 

Har fått knappene fra huset til bestemoren min. Før bodde bestefaren min også der, og han var temmelig elektronikkinteressert, så han hadde et lager med dioder, brytere, kondensatorer, transistorer osv. Jeg bare går opp dit og plukker med meg litt hver gang jeg trenger noe...:p De ultrabright led'ene kjøpte jeg, for det er for nytt til å ligge der.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å si; les første innlegg, men så har jeg faktisk ikke skrevet hva de er til... :p Nå sier jeg det iallefall: To av bryterne skal kun være av og på, hvorav den ene skal brukes til vifte, og den andre skal brukes til katoder. De to siste bryterne skal veksle mellom 5 og 12 volt, og skal brukes til vifter.

Lysene er av typen med både rødt og grønt lys, der rødt skal være av og grønt skal være på. På de to nederste bryterne som veksler mellom 5 og 12 volt skal lyset brukes til å indikere 5 eller 12 volt (5=rødt, 12=grønt).

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...