Gå til innhold

Alubay - 20x4 LCD + Blå leds og "flyknapper"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott med feedback. Selv om flertallet synes jeg bør ta det grønne tror jeg at jeg tar det blå. Spørsmålet var nemlig også om jeg burde ha katoden der. Hvis jeg setter inn blått display, fjerner jeg jo også katoden.

Nå har jeg demontert de chromme holderne til de grønne leds'ene, så må jeg ta en tur og kjøpe enda fler leds :roll: (blå 3mm). Da bør jeg iallefall ha nok. Da kan jeg istedet bruke de blå 5mm 6000 mC i rillene foran, siden de ikke skal brukes i panelet.

Lenke til kommentar
Sånn kretskortholder lagde jeg også på Gk for 2 år siden. Kjempekjekk til å holde kortene, men ubruklig om man skal lodde mindre saker.

Artig. Det er visst en del skoler som har dette i elmekk på GK. Det har vært veldig praktisk til nå, og det er jo spesielt morsomt å ha laget det selv... :yes:

Lenke til kommentar

Update!

 

Denne uken har jeg vært utplassert på verkstedet i NRK.

Det har for det meste blitt lodding av XLR-kabler, men i dag ble det betraktelig bedre! Jeg forklarte prosjektet mitt til en av de ansatte, og han var interessert i å hjelpe. "Tilfeldigvis" hadde jeg en aluminiumsplate og tegningene i sekken, og etter en rask runde i FastCAD var tegningen klar. Det som egentlig var en graveringsmaskin hadde selvfølgelig variabel dybde. Med dybde på 2 mm kom den gjennom plata, slik at den kunne lage hull. Hullet til displayet har en vinkel rundt hele pga. formen til selve fresen, og det ble faktisk veldig pent. Hullene til leds\brytere ble ikke borret, men fresen lagde et lite merke tilsvarende en kjørner, så det ble utrolig bra. Designet er også litt forandret: Istedetfor en 90-graders vinkel på hver side skal jeg nå lage noen vinkler bak som festes med noen krommede ubrakoskruer som synes fra fronten. Det er også grunnen til hullene i hjørnene.

 

2m.JPG

Den nederste tegningen er en utskrift fra CAD.

 

 

1m.JPG

 

Slik ble det.

 

3m.JPG

 

Prøvemontering av display.

 

4m.JPG

 

Her er den nye kabelen jeg har laget til displayet. Den originale var alt for kort, og rekker jo sikkert såvidt gjennom en Shuttle...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...