Gå til innhold

Server for lite firma.


Getchoo

Anbefalte innlegg

vpn er litt smartere hvis man senere bestemmer seg for å bruke andre protokoller i tillegg, som remote desktop mot serveren.

Du kan faktisk kjøre flere VPN tilkoblinger samtidig fra XP pro, men ikke helt sikker på hvor godt det virker, mens serveren støtter mange VPN tilkoblinger samtidig (det er jo den som trenger å støtte fler samtidig).

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[snip]

Du kan faktisk kjøre flere VPN tilkoblinger samtidig fra XP pro, men ikke helt sikker på hvor godt det virker, mens serveren støtter mange VPN tilkoblinger samtidig (det er jo den som trenger å støtte fler samtidig).

Ja det er det jeg mener. Jeg er litt lost når det gjelder hvilket server OS jeg skal bruke. Har googla meg grønn, men finner lite info om hvile OS som er greie til VPN server. ..burde kanskje starte en ny tråd på det.

 

Når det er sagt hadde det vært kjekt med tips om driftssikre CPU kjølere og strømforsyninger, igjen med tanke på at dette blir en billigPC som skal brukes som server og ikke en fullblods serverPC.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vil ihvertfall si at du ikke må finne på å bruke noe qtec psu for servere, helst ikke for client maskiner heller, og du bør for all del å unngå å bruke semptron og celeron som cpu. en amd64 939 burde holde fint.

ang psu å kjøler, her bør du nok litt opp i pris hvis du vil ha noe du kan stole 100% på.

Lenke til kommentar
[snip]

Du kan faktisk kjøre flere VPN tilkoblinger samtidig fra XP pro, men ikke helt sikker på hvor godt det virker, mens serveren støtter mange VPN tilkoblinger samtidig (det er jo den som trenger å støtte fler samtidig).

Ja det er det jeg mener. Jeg er litt lost når det gjelder hvilket server OS jeg skal bruke. Har googla meg grønn, men finner lite info om hvile OS som er greie til VPN server. ..burde kanskje starte en ny tråd på det.

 

Når det er sagt hadde det vært kjekt med tips om driftssikre CPU kjølere og strømforsyninger, igjen med tanke på at dette blir en billigPC som skal brukes som server og ikke en fullblods serverPC.

Jeg personlig ville valgt 2003 server (SMB) i ditt tilfelle. Den kan du utvide rimelig greit etterhvert som du har behov(Exchange SQL, ISA osv).

Ett annet alternativ er Slackware fra linux som ett alternativ nummer to.

Alt er i forhold til hva du skal bruke servern som og hva du kan i fra før.

Helt greit å eksprimentere med ting, men ikke hvis det skal stå i drift......

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg vil ihvertfall si at du ikke må finne på å bruke noe qtec psu for servere, helst ikke for client maskiner heller, og du bør for all del å unngå å bruke semptron og celeron som cpu. en amd64 939 burde holde fint.

ang psu å kjøler, her bør du nok litt opp i pris hvis du vil ha noe du kan stole 100% på.

Helt enig når det gjelder Q-Tec. Har ingen konkrete erfaringer å gå etter, men har hørt for mye snusk om Q-Tec til at jeg hadde brukt dette i en hvilken som helst PC.

 

Men at en Socket 939 "burde holde fint"??? Har du i det hele tatt lest gjennom denne tråden? Det er snakk om en billigPC som skal dele dokumenter og fungere som en enkel filserver gjennom VPN eller FTP. Aldri i verden om et Socket 939-system "trengs" for å gjøre dette. Socket A eller Socket 478/Celeron burde klare dette finfint.

 

Men det er noen komponenter man bør tenke igjennom, uansett hvor billig man vil ha det.

PSU. Denne skal kontinuerlig levere strøm til hele PCen, og være første trinn i et stabilt system.

Hovedkort: Kjekt å ha et godt og stabilt brikkesett, der alt av barnesykdommer er fjernet gjennom årene, selv om det er litt utdatert.

Minne. Gå heller for merke-RAM til 100,- mer enn noname. Bare tull å spare penger på sånt.

Harddisk. Velg noe som generelt er driftsikkert. 2x80GB i RAID1 er i mine øyne en ypperlig idé til en billig server.

 

DVD-brenner eller CD-brenner? Ved beskrivelse av behov (kun dokument-deling) holder en CD lenge til backup, med mindre det er _store_ databaser det er snakk om. CD-brennere får du for 200,- og oppover, DVD-brennere starter vel gjerne på rundt 500,-

Lenke til kommentar

Jeg har selv et Q-Tec i min server. Lever i beste velgående, og har stått på i over 1 år, med 2 eller 3 restart. Maskinen har 8 harddisker, samt endel vifter, så PSU er loada ganske bra. Allikevel har jeg aldri hatt problemer med den.

 

114712 Sony DVD-spiller IDE 16x/40x 300,-

 

302879 Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 1534,- (2stk à 767,-)

8MB cache 7200RPM NCQ

 

300508 Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Blue 505,-

L-Series, m/350W

 

306370 Sapphire Radeon 9250, 64MB DDR, 64bit 305,-

AGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail

 

304336 Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 577,-

64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)

 

301831 AMD Sempron 2600+ 1.833 GHz 716,-

Socket A 333MHz, 256KB cache, BOXED

 

122997 MSI KT6V-LSR Hovedkort Socket A 485,-

KT600, SATA, ATA133, ATX, LAN, LYD, Raid

 

Totalt 4422,- inkludert mva

 

Her er det harddiskene som gjør at det slår over 4000. Da kan du eventuellt finne noen billigere S-ATA disker, da 120GB kanskje var litt mye til en så liten bedrift.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...