Gå til innhold

Server for lite firma.


Getchoo

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å kjøpe og sette sammen en server for ett lite firma (5-10 ansatte).

Serveren skal brukes som ett fellespunkt for dokumenter. Den skal være tilgjengelig over internett slik at alle ansatte kan bruke den når som helst.

 

Jeg er ikke sikker på hva som er den beste løsningen ang. dokument delen er, da de ansatte ikke er vant med FTP etc, så jeg ønsker gjerne forslag her.

 

Jeg ønsker også forslag til hardware oppsett, men det er noen kriterier.

- Serveren skal ikke være dyr (maks 4000,-)

- Trenger ikke å være rack server.

- All harddisk plass skal kjøres i RAID 1.

- Programvare er ikke inkludert i maksprisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
- Serveren skal ikke være dyr (maks 4000,-)

Lykke til på ferden mot drømmeland.

Ikke for å ta motet helt fra deg, men servere til den prisen og det du vil den skal gjøre for bedriften, vil jeg bli meget overrasket hvis du finner.

 

Som softwareløsning kan jeg anbefale Windows Smallbuisness server 2003 med 10 klienter lisens. Denne settes opp som en domenekontroller. Ting som DFS (Distributed File Systems) og egen exchangeserver passer dere godt. Denne serveren har Outlook Web Aksess slik at klinetene kan sjekke mailen sin på internett. Fikse slik at klienter har VPN til internt nett.

 

Nå kommer det sikkert flere med forslag om Linux og diverse andre ting, men dette er nå da mitt forslag.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Dette er fullt mulig til den prisen, sålenge den går innenfor kriteriene.

Å kjøre eksempelvis 2x 80gb s-ata disker i RAID 1 er en helt flott løsning, og koster ikke mer enn rett over tusenlappen.

Resten av systemet stilles det ikke store krav til heller. En 2.4 ghz celeron er mer enn nok, og 512 no-name ram er greit.

 

Man får det til under 4k, faktisk.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Husk det er en server som skal ha nesten 100% oppetid.

Et krav til Intel sine servere er ECC minne.

 

Jeg er helt enig at man klarer å lage en maskin til 4000, men å sette den til systemkritiske jobber som f.eks. mail, ville være risikabelt.

Har selv en server som jeg driver å labber på hjemme og som er svært billig og stabil, men jeg ville ikke ha stolt på den når den skal gjøre en jobb for et firma. Du kan se spekken på den som PC2 i min profil.

Lenke til kommentar

Den kommer ikke til å bli brukt til noe annet enn en mellomlagringsstasjon for filer. Dette er ikke på noen måte en krevende oppgave for en server, og jeg ser ikke hvorfor man trenger ett oppsett til mer enn 4000,- for denne minimale oppgaven trengs.

 

Teoretisk sett er det snakk om kanskje 10-15 dokumenter som blir lastet opp eller ned til serveren daglig.

Lenke til kommentar

Helt alvorlig - du kan kjøre windows 95 på en pentium 200mhz uten nevneverdige problemer.

 

Det blir selvsagt litt "drøyt", men er på ingen måte å nødvendig å ha en "server" i hardware forstand (dvs bygget som server). Du kan trygt kjøpe en vanlig desktop PC. Er ikke nødvendig med mer enn 1ghz i alle fall. Win XP pro fungerer glimrende til OS. Server 2003 er overkill.

 

Hva er det med HW-medlemmer å prakke på folk ting de ikke trenger? :roll:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

det er spørs hva man legger i ordet "server"

man kan bruke den gamle pcen sin eller en anne pc som man har liggende..en helt vanlig hjemme pc til server..

innstalere ett greit os netverks kort\ å non vifter så den holder seg stabil..spørs alt etter hva den skal brukes til.

 

jeg bruker min gamle pc som server. p3.500mhz 224sdram osdisk:3gig disk 2 19gig.

 

kunne selfølgelig greit hatt litt mer disk plass men jeg trenger ikke noe mer.

 

jeg bruker denne pcen til å ha musikk å film på. jeg lagrer ikke mer en kansje 5 filmer om gangen så sletter jeg di.

 

pcen blir brukt som en htpc(ja jeg har snekret et svart tre kabinet selv)

den har et grafik kort som er ok til å se film på (tnt2 32mg) å så har jeg et creative sblive lydkort å ett tv ut pci kort.

 

denne koster miinimalt å kan fint brukes som ftp\web\mail\dokument server i et netverk i ditt tilfelle fks :)

 

den kan tillogmed brukes til en liten cs serrver emd ca 10folk på.

erfaringer seff =)

 

ville bare gi dere ett innblikk om at en server trenger ikke koste mye

Lenke til kommentar

Det er nettopp dette jeg sikter til..

Folk her på hardware har en tendens til å alltid prøve å pakke på deg "det lillle ekstra"..

 

Men, tenkte på en celeron 2.4 ghz med 512mb no-name ram og 2x 80gb disker i RAID 1.

Høres det ut som en grei pc til den bruken den skal ha..?

Lenke til kommentar
Men, tenkte på en celeron 2.4 ghz med 512mb no-name ram og 2x 80gb disker i RAID 1.

Høres det ut som en grei pc til den bruken den skal ha..?

Det høres helt fint ut. Med såpass bra hardware kan du uten problem utvide bruken av serveren i fremtiden hvis det er andre tjenester du skulle få behov for.

 

Men som nevnt, det er ikke nødvendig med så bra hardware. Du kan i utgangspunktet kjøpe det dårligste som selges i databutikkene i dag, for å spare litt penger.

Lenke til kommentar

Jeg syntes du skal sette opp en dokumentserver med ftp. Du kan uansett lagre ftp informasjonen når du logger på med windows. Den dukker da opp under mine nettverkssteder. Sett opp en unik bruker på alle. Kjør windows 2000 så har du alt der. Det er en rimelig og lett måte å gjøre det på. Du får masse hovedkort med støtte for seriell ata i raid nå til en billig penger, kjøper du en veldig budsjettmaskin så vil du uansett ha en reservedisk hvis ting går fra bra til skit over natta. Prosessormessig har jeg ingen erfaring med nyere amd, så jeg anbefaler teithetsmessig bare intel da. P4 prescott er billig om dagen, men skal du kjøre dokumentserver bare (ftp) holder det kanskje med en veldig billig celeron.

Du kan jo også kanskje tenke på å sette inn en raid controller i en mini itx maskin med nemiah II core som kjører på 1ghz. Er ikke så mye prosessorkraft som skal til for å serve litt dokumenter på så få maskiner.

 

Lykke til :)

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Vel, for å drepe noen myter om stabilitet.

Jeg kjører en CS server på en gammel XP1800 med 512mb minne. Det sitter i et elgammelt TCI kabinett hvor PSU faktisk ikke passer inn, og som er stripsa fast i noen 5.25" slotter. vga/nettverkskort er onboard og disken er vel strengt tatt noen år gammel. Hovedkortet er et kapittel for seg selv, siden AGP-slotten bla. er defekt.

 

Denne boksen ser ut som et vrak, men har faktisk med FreeBSD 4.9, en oppetid som har passert 320! dager, og da med konstant load.

 

Så lenge de komponentene som skal benyttes fungerer, så er det ikke noe problem. Derimot, når du skal levere noe til et firma som krever at løsningen leverer, bør man tenke litt nøyere gjennom oppsettet:P

 

Hadde jeg fått oppdraget ville jeg kjøpt følgende tatt ut fra komplett:

 

EPoX EP-8KMM5i Hovedkort for Socket-A KM400A, ATA/SATA, Lyd, m-ATX, LAN, VGA

Varenr.: 302582

Lagerstatus: 6 stk på lager 449 449

 

2stk. Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 118030

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 2004-12-24 554.44 1108.88

 

AMD Sempron 2200+ 1.5 GHz Socket A 333MHz, 256KB cache, OEM

Varenr.: 302367

Lagerstatus: 100+ stk på lager 475 475

 

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 256MB 32MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)

Varenr.: 304291

Lagerstatus: 35 stk på lager 340 340

 

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black L-Series, m/350W

Varenr.: 300212

Lagerstatus: 100+ stk på lager 495 495

 

Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort Bulk, DDU1612-B2

 

Totalt: 3162.88

 

Da trenger du naturligvis også en vifte etter egen smak.

Her vil du altså for rundt 3500,- få en helt kurrant boks som kan levere akkurat det firmaet ønsker til enhver tid!

 

Når det kommer til OS er jeg en stor tilhenger av FreeBSD, og følgelig ville jeg naturligvis helst valgt det. Fyre opp en Samba server for lokalnettverket, og en FTP-server for hjemmebruk. Det er ikke noe stort problem å "mounte" en ftp server som en mappe under explorer i windows, eller å lære brukere opp til å benytte seg av

ftp://brukernavn:passord@ip:port for internet explorer.

 

Alt i alt, en fult brukenes stabil server for den totale kostnad av ~3500,-

Men det er nå bare smak og behag:)

Endret av Zerge
Lenke til kommentar
kan noen forklare meg hva raid er å hvordan det funker. er det andre kabler man bruker da til hk? hvorfor raiid å hvorfor ikke`?

RAID - Redundant Array of Independent Disks - er en måte å kombinere flere disker for å øke hastighet og sikkerhet ved at data deles (på flere forskjellige måter) mellom diskene. Du kan bruke IDE, S-ATA og SCSI - disker. Du bruker ikke andre kabler til hovedkortet, men kablene kobles til en RAID-kontroller i stedet for hovedkortet. "Ulempene" ved RAID er at det er dyrt og kan være komplisert å sette opp. Fordelene er sikkerhet og hastighet.

 

Du kan lese mer om RAID her: http://www.acnc.com/04_00.html.

 

OBS: RAID er ikke backup ! Siden du skal sette opp en filserver er en eller annen backupløsning kanskje noe å ta med?

Lenke til kommentar
Raid 1, altså speiling kan vel brukes som en slags backup løsning vel..?

Tja, du får jo ikke backup tilbake i tid, men det er en ekstra sikkerhet ved at du kan miste en av diskene uten å miste alt du har lagra på den disken.

 

En måte du kan bruke det som backup på er hvis du har hot-swap disker og røsker ut en disk hver dag og setter inn en ny, som da blir rebuilda. så kan du ha en komplett kopi av hele serveren så langt tilbake som du har råd til :w00t:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Først: takk for en glimrende tråd med mye god info.

 

Skal snart igang med lignende serverbygging som beskrives i første post.

Forskjellen er (kanskje) at de vil at det går ann å koble seg til serveren eksternt (internett/adsl) som om man satt rett på LAN på kontoret.

 

Jeg har allerede sett glimrende hardware tips i denne tråden, men hva med OS?

 

Det vel VPN som er greien i mitt tilfelle? og så langt jeg vet støtter f.eks. XPpro kun en VPN tilkobling om gangen.

 

Å kjøre FTP blir litt tungvint løsning men kan vel brukes som siste utvei. (litt lite dynamisk måte å jobbe på)

 

Det jeg er opptatt av er pris og driftssikkerhet. Den forrige serveren til firmaet jeg skal bygge for brant nesten opp fordi de brukte billig kjøling (som feilet) av CPU og hovedkort uten temperatur/vifte kontroll :nei:

Lenke til kommentar

Hvordan blir det tungvindt med FTP? når de først lærer det så går det fint.

del mappene med vanlig fildeling lokalt, og FTP evt SFTP fra internett.

 

Om du har kunnskaper med linux, bruk det, hvis ikke så er nok windows best å bruke for dere. siden man bør vite hva man gjør.

 

Windows xp vil nok virke, men Windows Server 2000/2003 server er å anbefalle på grunn av stabilitet, ytelse og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha styrt unna FTP hvis jeg kunne ha gjort det.

FTP er ikke særlig sikkert, og sammenlignet med en VPN løsning så ville jeg mye heller ha hatt det for å kunne hente og dele dokumenter.

VPN løsningen vil jo også være mer fremtidsrettet inn mot det at man kanskje skal gjøre mer på det lokale nettverket fra andre lokasjoner.

 

Just my 2 cent

Kamus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...