BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Jeg lurer på noe angående strømnett og overspenningsvern. Først bør jeg nok forklare situasjonen: Jeg og fire venner har nemlig et hus for oss selv, et nokså gammelt bygg dessverre. Problemet er at strømnettet er utrolig dårlig. Det går en sikring gjennomsnittlig annenhver uke. Vi tror det som oftest skjer når man kjører oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel samtidig, men i går skjedde det også pga jeg skrudde av pc'en min (første gang jeg skrudde den av etter å ha kjøpt OCZ powerstream 520w). Normalt ville jo ikke dette vært et stort problem, men strømmen går på en underlig måte. Det er alltid ca 15% strøm igjen, slik at lamper lyser veldig svakt, TV'en blinker og lager klikkelyder (!), høyttalere durer osv. Og den første gangen en sikring gikk etter jeg hadde kjøpt meg ny forsterker til 3500kr, så døde den og er nå til reparasjon. Som dere kanskje forstår er jeg engstelig for mine elektroniske komponenter, spesielt ettersom jeg har en meget dyr pc (A64, X800, OCZ ram, 4 disker osv), Panasonic 32" TV til 10000kr, 2 CRT skjermer (dog billige) og en følsom Pioneer forsterker som snart er tilbake i huset igjen. Alt er jo plassert på samme kurs oppe hos meg, i mitt eget oppholdsrom der jeg absolutt må ha utstyret mitt. Sikringen som går er som oftest en av to hovedsikringer for andre etasje. begge er 25A. Det morsomme er at vi har jo 3 etasjer og kjeller, og jeg antar andre etasje i dette tilfellet er stuen+kjøkkenet. Den eneste etasjen der strømmen IKKE går.. Jeg kjøpte meg en billig APS "basic surge protector", men det hjalp lite når forsterkeren døde. Det finnes nemlig ikke jordete stikkkontakter i huset, slik at overspenningsvernet ikke er garantert. Så da er spørsmålet, hvordan vil jeg kunne best mulig beskytte mine komponenter? Vil noe som helst overspenningsvern beskytte selv om kontaktene ikke er jordet? F.eks et 2000kr Monster vern fra komplett. Eller bør jeg tenke på å punge ut for å fikse strømnettet? Om noen vet ca hva dette vil koste, så kom gjerne med et overslag. Endret 21. januar 2005 av BadLoser Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Først og fremst ville eg bytta sikringer til automatsikringer. Beste hadde vært å fått delt kursane opp litt. Er mulig at kablane ikkje tåler straumen som går når alt på kursen blir kjørt for fullt. Gammalt hus = gamle kablar som kanskje kan ta fyr om dei blir overbelasta. Oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel trekker jo ein del. Ligger varmtvannsberedaren på eigen kurs? Det med blinkande lamper høyrest ut som for låg spenning. Du kan jo prøve å måle spenningen, men kva som skal forårsake dette veit eg ikkje. Eg antar at det er lagt skjult og om du skal opp med nytt må du legge det på vegg. Eg ville studert huset og kursane og sett om det var mulighet for å legge eit par kablar med jord på nye kursar for å avlaste dei gamle kablane og fått inn automatsikringar. Overspenning kan vel ikkje komme sånn av seg sjølv..eller er eg på sykkeltur nå? Endret 21. januar 2005 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Når....Hvis sikringene ryker til stadighet da er det brukeren det er noe i veien med. Få orden på strømbruken før noe tar fyr!!! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Når....Hvis sikringene ryker til stadighet da er det brukeren det er noe i veien med. Få orden på strømbruken før noe tar fyr!!! Ryker på grunn av overbelastning som følge av at han kjører oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel samtidig. Dei fleste eldre hus har fleire straumkrevande...ting () på samme kurs og eit wattmeter som du ser på for å begrense effekten. Du får ikkje kjørt alle maskinene samtidig før sikringen er bytta, men om det går utover kablane så er det best å legge eit par nye, for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg har i hvertfall ikke peiling. Ikke noe av hva du sa er vel noe en som meg kan gjøre selv? Angående hva som ligger på samme kurs vet jeg dessverre ikke mye.. Bror min kommer innom senere i dag for å sjekke litt, han vil nok kunne svare på spørsmålet. Han er ikke elektriker, man har visst litt peiling. Men jeg tenker på å ringe en elektriker om en time eller to, forklare saken og forhåpentligvis få et overslag. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Når....Hvis sikringene ryker til stadighet da er det brukeren det er noe i veien med. Få orden på strømbruken før noe tar fyr!!! I de tilfellene der de har kjørt oppvaskmaskin osv samtidig, så ja. Har selv blitt irritert på andre i huset som har glemt seg. Men hva med ellers? Skal vi virkelig la være å underholde oss med PC/TV i frykt for at sikringer skal gå? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Har du sett i sikringsskapet om det er ein kursoversikt? Skal være det. Om det ikkje er ein oversikt må du fram med måleutstyr for å finne fram til kva som er på kva kurs. Du må nok ha elektrikar til å skifte i skapet. Om du kan legge kablar sjølv og få elektrikar til å koble dei veit eg ikkje. Ville lagt ein ny kabel opp til rommet med alt utsyret på som takler den høge straumen og ein passande automatsikring. Endret 21. januar 2005 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Når....Hvis sikringene ryker til stadighet da er det brukeren det er noe i veien med. Få orden på strømbruken før noe tar fyr!!! Ryker på grunn av overbelastning som følge av at han kjører oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel samtidig. Dei fleste eldre hus har fleire straumkrevande...ting () på samme kurs og eit wattmeter som du ser på for å begrense effekten. Du får ikkje kjørt alle maskinene samtidig før sikringen er bytta, men om det går utover kablane så er det best å legge eit par nye, for sikkerhets skyld. Først og fremst ville eg bytta sikringer til automatsikringer. Denne setninga beviser ar du ikke har peiling på hva du anbefaler! Man kan ikke belaste kursene med mer enn sikringene tåler. Det er 2300 Watt for 10 amp Og 3680 Watt for 16 amp. Dette er fra ohms lof og kan ikke diskuteres. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Har du sett i sikringsskapet om det er ein kursoversikt? Skal være det. Om det ikkje er ein oversikt må du fram med måleutstyr for å finne fram til kva som er på kva kurs. Jo, det er en oversikt. Har dessverre ikke studert den, og det er ikke alle sikringer som er ført opp i oversikten. Tror faktisk det er så mange som ca 27 sikringer totalt i skapet. Skulle tro det var godt fordelt da.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Eg ville skifte til automatsikringar pga at dei ikkje må skiftast og er lette å jobbe med. Har ikkje foreslått at han skal opp i 20A eller noko sånt. Samme straumstyrke. Grunnen til at du har sikringer er for å beskytte kablande mot for høg straum. Grunnen til at eg ville legge nye kursar\kablar var at dei gamle kanskje ikkje takler høgare straum og kan forårsake skade. Det er 2 sikringar på kvar kurs sidan patronsikringar tar ein på kvar fase. Du har vel 12-13 kursar. Endret 21. januar 2005 av zeph Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Har du sett i sikringsskapet om det er ein kursoversikt? Skal være det. Om det ikkje er ein oversikt må du fram med måleutstyr for å finne fram til kva som er på kva kurs. Jo, det er en oversikt. Har dessverre ikke studert den, og det er ikke alle sikringer som er ført opp i oversikten. Tror faktisk det er så mange som ca 27 sikringer totalt i skapet. Skulle tro det var godt fordelt da.. Det er tykkelsen på ledningene fra sikringen til stikkontakten som avgjør sikringstørelsen. Det er straffbart å tukle med dette. Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Har du sett i sikringsskapet om det er ein kursoversikt? Skal være det. Om det ikkje er ein oversikt må du fram med måleutstyr for å finne fram til kva som er på kva kurs. Jo, det er en oversikt. Har dessverre ikke studert den, og det er ikke alle sikringer som er ført opp i oversikten. Tror faktisk det er så mange som ca 27 sikringer totalt i skapet. Skulle tro det var godt fordelt da.. Det er tykkelsen på ledningene fra sikringen til stikkontakten som avgjør sikringstørelsen. Det er straffbart å tukle med dette. Vel, jeg har ikke tuklet med noe som helst.. Sikringene som går er som sagt 25A i hvertfall. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Sikringene som går er som sagt 25A i hvertfall. Dette er tekniske kurser som du ikke har lov til å bruke til PC. De er kun for komfyrer, vaskemaskiner etc. Desse kursene skal være utstyrt med 25 amp. stikkontakter. Hvis så ikke er tilfelle må du gå til elektriker straks. For... hvis det tar fyr hos dere så er det sikringskapet , ledningene og sikringene det første politiet undersøker når de skal finne brannårsaken. Endret 21. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Fryktelig så sint du var på han da.. med alle de -ene Endret 21. januar 2005 av ZyreX Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Det jeg vil anbefal for dere, siden det er et gammelt hus, og det sikkert ikke er gjort noen markante forbedringer med strømnettet fra huset ble bygd. Så bør dere få en elektriker til å se over det elektriske anlegget, få skriftlig hva som må gjøres (må nok legge nytt i hele huset), så tar dere kontakt med de elektriker firmaene i nærområdet for å få prisoverslag på arbeidet fra dem. Vil nok koste en 50.000 og oppover. Varierer om det er mye arbeid som må gjøres, og hvem som gjør det. Å legge nytt strømnett i et 3 etasjes hus er ikke billig. Til PCen din f.eks kan jeg anbefale en UPS for å beskytte den. Prisen på en slik ligger vel på 2000+ Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Vær ops på at å oppgradere det elektriske anlegget koster flesk! Jeg har nettopp fått skiftet sikringsskap, koblet til 3-fase, skiftet inntakskabel fra husvegg til sikringsboks, installert mellomvern på inntaket, installert automatskikringer med jordfeilbryter på hver kurs og overspenningsvern. I tillegg har jeg fått trekt nye kabler til stue og kjøkken på hver sin kurs. Disse rommene hadde før samme kurs. I tillegg ble stue oppgradert til jordet anlegg. Titusenlappene flyr, men det er verdt det. Du unngår slike problemer som du har. Er det 25A-sikringene som ryker, hovedsikringene, da bruker dere mer strøm enn det som kan leveres på ditt gamle nett. Det vanlige før var 25A-inntak, og så 10A spredenett med unntak av kjøkken og bad/vask. Sjekk kursoversikten, få en el-sjekk (koster ca. 1000 kr), og hør hva som må gjøres. Men, det koster! -xhilerate- Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Fryktelig så sint du var på han da.. Ikke sint, men skremt. Norge ligger på toppen når det gjelder branner..... Hehe.. den er for å streke under alvoret Den: er sint. Endret 21. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Fryktelig så sint du var på han da.. Ikke sint, men skremt. Norge ligger på toppen når det gjelder branner..... Hehe.. den er for å streke under alvoret Den: er sint. Den er godtatt Jeg er forøvrig enig også.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2005 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Endringar bør du gjere, men kor masse må nesten ein elektrikar sjå på og vurdere. Endret 21. januar 2005 av zeph Lenke til kommentar
BadLoser Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. januar 2005 Er husvert pålagt å fikse strømnettet om jeg får en elektriker til å slå fast hva som er galt? Er i hvertfall umulig for oss å punge ut titusenvis av kroner.. jeg er vel god for 4k til noe slikt, har ikke stor inntekt nemlig. Vet ikke med de andre, men som studenter tviler jeg dem har god råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå