Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp en ftp server hjemme?


Anbefalte innlegg

Okey som titlen tilsier så har jeg lyst å sett opp en ftp server..... Har faktisk prøvd men...noe er galt....

Jeg har lest gjennom en haug med poster på dette forumet og har så langt ikke greid å komme gjennom til en løsning...

 

Problemet:

Jeg bruker cerberus ftp server programet på en 3com router... jeg gjorde som alle sa, altså gikk inn i instillingene til routeren....forwarded port 20 og 21 til "serveren" som har en ip på 192.168.1.116...satte opp brukere osv...

Men ingen kan komme inn , altså bortsett fra meg, verken ved bruk av wan ip'en eller "server ip" ( merk jeg kan kun komme gjennom "server ip" altså 192.168.....)

 

Hva i f*** har jeg gjort galt....??? :blush:

 

Mange takk på forhånd......MERK jeg er en über noob når det gjelder dette så..... :cry:

Endret av sun360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bredbånd har du, har du fx NGT må du telnette inn på routeren og åpne de portene som skal brukes av serveren, du må også legge til portene i filtersettet på routeren.

 

Den ip-en du nevner er det intern ip eller den ip-en som er synlig på nettet.

hvis serveren skal være tilgjengelig utenfra må du bruke internett-ip-en din ved pålogging.

Lenke til kommentar

Har chello, bredbånds system.....2048/384...

 

Den ip'en jeg nevner 192.168.... er den interne...

Har prøvd 3-4 programer så langt og kommet til samme problem :no:

Brann-muren i windows ( som forresten er WinXP PRO) er slått av....

+ jeg har forwarda passive 5000 - 5150 ...men det hjelp heller ikke noe spess..

 

:cry:

Lenke til kommentar

Hei. Det du må gjøre er å gå inn i ruteren din å åpne en NAT regel for port 20-21 for ip 10.0.0.2 som er adressa til maskina di. Det kan hende det på din maskin er 10.0.0.3 eller 10.0.0.4 osv. Det finner du ut ved å skrive ipconfig i cmd.

 

I ftp programmet må du hvis ikke jeg tar skammelig feil sette den ip'en maskina di bruker til å kommunisere med ruteren, altså 10.0.0.2 eller den som stemmer med din maskin. Hvis ikke det funker prøver du den ip'en som er synlig ut på nettet.

 

Håper det var til hjelp. Lykke til! :)

 

Edit: Fjernet en liten misforståelse :whistle: Tror kanskje resten som står her blir feil også hvis ruteren til trådstarter faktisk bruker 192.168... ip'er :blush:

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar

Hei

 

Har ikke veldig peil på dette jeg heller, men har du husket å satt på "use portmode" elns på connection settings på den maskinen som skal koble til deg?

Hvis det er port 21 du har åpna, så må jo det også stå etter den eksterne ip en på den som prøver å koble seg til deg da..

 

Vet ikke om det var til hjelp men..

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har gått inn i ipconfig...og jeg finner ikke en ip som ligner på det du beskrev.....

altså 10.0.0.2....

 

så.... :(

Sier du det gitt :dontgetit: Da har du noe annet enn det jeg har erfaring med så da vet jeg ikke hva du må gjøre dessverre.

Men du kan jo poste det du får listet opp når du kjører ipconfig

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har gått inn i ipconfig...og jeg finner ikke en ip som ligner på det du beskrev.....

altså 10.0.0.2....

 

så.... :(

Sier du det gitt :dontgetit: Da har du noe annet enn det jeg har erfaring med så da vet jeg ikke hva du må gjøre dessverre.

Men du kan jo poste det du får listet opp når du kjører ipconfig

Han skriver jo over at ip en til servern er 192.168... og da er det jo dette som er den interne ip en, det er ikke vel ikke enda en intern ip på 10.0... ? Eller? Og da er det jo sannsynligvis den ipen han mener han får i ipconfig. Hadde vært fint hvis trådstarter kunne svare oss på dette da.

Lenke til kommentar
Han skriver jo over at ip en til servern er 192.168... og da er det jo dette som er den interne ip en, det er ikke vel ikke enda en intern ip på 10.0... ? Eller? Og da er det jo sannsynligvis den ipen han mener han får i ipconfig. Hadde vært fint hvis trådstarter kunne svare oss på dette da.

Nå har jeg bare erfaring med NAT-rutere som opererer med 10.0.0.0 nettverk, men det er vel fullt mulig at den han har bruker 192.168... ?

Jeg trodde først at det var to nettverk som opererte samtidig. At 192.168... blir brukt mellom maskinene i et LAN og at 10.0.0.X blir brukt for trafikk til ruteren men jeg har nok misforstått. Det er vel enten det ene eller det andre som blir brukt til all trafikk bak ruteren.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Har gått inn i ipconfig...og jeg finner ikke en ip som ligner på det du beskrev.....

altså 10.0.0.2....

 

så.... :(

Sier du det gitt :dontgetit: Da har du noe annet enn det jeg har erfaring med så da vet jeg ikke hva du må gjøre dessverre.

Men du kan jo poste det du får listet opp når du kjører ipconfig

Han skriver jo over at ip en til servern er 192.168... og da er det jo dette som er den interne ip en, det er ikke vel ikke enda en intern ip på 10.0... ? Eller? Og da er det jo sannsynligvis den ipen han mener han får i ipconfig. Hadde vært fint hvis trådstarter kunne svare oss på dette da.

det er 192.168...jeg får opp når jeg skriver inn ipconfig /all....sååå :roll:

Lenke til kommentar
det er 192.168...jeg får opp når jeg skriver inn ipconfig /all....sååå :roll:

Okay. da er det den ip'en du må forwarde til. Jeg kjenner ikke til den ruteren men jeg regner med at det er to steder du må gjøre dette hvis det er en NAT-ruter.

Hvis du har forwardet porter i filteret uten å har laget en NAT-regel for ftp portene på 192.168.. vil det ikke fungere.

 

Det skal egentlig ikke være nødvendig å sette noen ip-adresse i ftp programmet når jeg tenker meg om, det finner ut det selv. Sjekket akkurat innstillingene på min egen server for å være sikker (bruker Bulletproof) og der er det ikke satt noen ip i det hele tatt.

Det funker.

Lenke til kommentar

Håper du har litt peiling og klarer å finne det ut selv dette jeg forklarer nå. Det du må gjøre inne på ruteren! Hos meg er det noe som heter "Virtual server" Der inne står det:

"Public port from", "Public Port to", "Host IP adress", "Private Port"

 

Hos meg skriver jeg 20 på public port from , og 21 på Public port to.

Host IP adress skriver jeg adressen til serveren lokalt. F.eks 192.168.1.10

Private port: Denne bruker jeg ikke!

 

Håper du finner noe lignende i din konfig. Lykke til!

BTW: Hvilken ruter og ISP har du?

Lenke til kommentar

Vell takk for tipsene.... ;) skal prøve det ene og det andre så får vi se.... er det noen som har et 3com router.som muligens kunne gi meg litt veiledning.....

 

Når vi alt er på temaet om blokkerte / svart listede porter er det noen mulighet for å sjekke dette...en eller annen nettside, eller noe sånt ???? :blush:

 

 

Som dere har skjønt så er jeg som sagt en über noob sååå....be gentle! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...