Gå til innhold

Neppe DDR2-støtte fra AMD i 2005


Anbefalte innlegg

Joda overgangen da var nok lettere en nå, men det skyltes også at begge aktørene tok dette i bruk samtidig og dermed måtte vi over om vi likte det eller ei. Dette førte da til at produsentene visste at alle brukte dette og kunne da pøse på store mengder og samtidig utvikle raskere brikker,

Hva med skjermkortprodusentene? De har også en stor betydning for minnemarkedet.

Joda men de bruker vel i hovedsak DDR3 brikker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett enig med det du sier snekker'n, men sitter igjen med en liten bismak av at også minneprodusentene har prøvd å melke teknologien for det den er verdt, men selvsagt så har du rett i at det fører til veldig mye usikkerhet når bare 1 av 2 aktører melder seg.

 

Men samtidlig så synnes jeg at amd gjorde riktig i å ikke støtte Ddr2 da den ikke ga noen ytelseøkning på deres systemer, tvert imot den kunne faktisk gi dårligere ytelse da Amd var (og er i en viss grad) mer avhengig av latency enn Intel. Til syvende og sist så mener jeg at det var en riktig beslutning også komersielt da det betydde mindre utgifter i å kjøpe Amd basert system enn det å kjøpe Intel noe som kunne bety økte salg.

 

Fremtidsmessig så blir det vel uansett mer aktuelt med ddr2/3 når behovet blir kritisk som for eksempel ved innføringen av doble kjerner.

Lenke til kommentar
Joda overgangen da var nok lettere en nå, men det skyltes også at begge aktørene tok dette i bruk samtidig og dermed måtte vi over om vi likte det eller ei. Dette førte da til at produsentene visste at alle brukte dette og kunne da pøse på store mengder og samtidig utvikle raskere brikker,

Hva med skjermkortprodusentene? De har også en stor betydning for minnemarkedet.

Joda men de bruker vel i hovedsak DDR3 brikker

Tenkte på DDR1 vs RDRAM for noen år siden. Kanskje alt vil repetere seg selv? Skjermkort produsentene brukte ikke RDRAM for noen år siden. Nå bruker skjermkortprodusentene DDR3 istedet for DDR2. Vil DDR2 leve eller vil DDR3 ta over?

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi gikk over til DDR fra SDR var jo rett og slett fordi DDR var hadde overlegeni ytelse.

 

Den dagen DDR2 yter bedre så tar jeg det varmt imot.

Men nå er det som sagt tidligere i tråden å kaste penger ut av vinduet.

 

875p-T (socket 755) er av overklokkere og benchere fortsatt foretrukket som det kjappeste hovedkortet foran 925x(e). Og det benytter seg som kjent av "gammel" DDR teknologi.

Lenke til kommentar
Joda overgangen da var nok lettere en nå, men det skyltes også at begge aktørene tok dette i bruk samtidig og dermed måtte vi over om vi likte det eller ei. Dette førte da til at produsentene visste at alle brukte dette og kunne da pøse på store mengder og samtidig utvikle raskere brikker,

Hva med skjermkortprodusentene? De har også en stor betydning for minnemarkedet.

Joda men de bruker vel i hovedsak DDR3 brikker

Tenkte på DDR1 vs RDRAM for noen år siden. Kanskje alt vil repetere seg selv? Skjermkort produsentene brukte ikke RDRAM for noen år siden. Nå bruker skjermkortprodusentene DDR3 istedet for DDR2. Vil DDR2 leve eller vil DDR3 ta over?

Det er et godt spørsmål, det er ikke sikkert at den gjør det,men hadde den blitt støttet av begge hadde den vel i dag vært raskere enn DDR1 , det er jeg temmelig sikker på .

Lenke til kommentar
Stort sett enig med det du sier snekker'n, men sitter igjen med en liten bismak av at også minneprodusentene har prøvd å melke teknologien for det den er verdt, men selvsagt så har du rett i at det fører til veldig mye usikkerhet når bare 1 av 2 aktører melder seg.

 

Men samtidlig så synnes jeg at amd gjorde riktig i å ikke støtte Ddr2 da den ikke ga noen ytelseøkning på deres systemer, tvert imot den kunne faktisk gi dårligere ytelse da Amd var (og er i en viss grad) mer avhengig av latency enn Intel. Til syvende og sist så mener jeg at det var en riktig beslutning også komersielt da det betydde mindre utgifter i å kjøpe Amd basert system enn det å kjøpe Intel noe som kunne bety økte salg.

 

Fremtidsmessig så blir det vel uansett mer aktuelt med ddr2/3 når behovet blir kritisk som for eksempel ved innføringen av doble kjerner.

Joda AMD gjorde vel "riktig" på en måte, men det jeg mente der var at de kunne lagt inn muligheten til å bruke DDRll i ettertid med bare å skifte ut hk, slik det er nå må du skifte både hk og cpu .

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at AMD sier dette er for tregt minne,men at AMD innser at deres cpuèr ikke kan takle dette minet, noe som ville føre til at alle med A64 i dag måtte kjøpe ny cpu om de skulle gå over til DDRll. Dette vil jo selvfølgelig ikke AMD si høyt.
Dette blir vel mer spekulering fra din side enn et saklig argument, om du har bevis for dette så er jeg veldig interesert i å lese den artikkelen /er som omfatter dette problemet.

Strengt tatt har jo også AMD et lite problem med at minnekontrolleren er integrert i prosessoren på AMD64-prosessorene.

Enig. For at AMD skal kunne støtte DDR2 må minnekontrolleren på DPU'en bygges om. Dvs. at om man vil ha DDR2 og Athlon64 så må man bytte 3 ting: CPU, hovedkort og ram. CPU på grunn av selve minnekontrolleren, Hovedkort på grunn av at sokkel for både CPU og ram må endres og naturligvis ram også siden DDR1 ikke kan "overklokkes" opp til DDR2 og disen DDR1 og DDR2 benytter to forskjellige slot'er.

 

Intel har sånn sett en teoretisk fordel med P4 i at kundene som vil gå over fra DDR1 til DDR2 i teorien kun behøver å bytte hovedkort og ram. I praksis finnes det svært dårlig utvalg og tilgjengelighet på hovedkort med Socket 478 og DDR2. Dermed må man i praksis bytte CPU også (til LGA775).

Lenke til kommentar

Jeg husker omtrent den samme diskusjonen når Intel kom med støtte for Rambus, mens AMD heller valgte DDR. Noen gikk faktisk så langt og mente det var AMD sin skyld at Rambus aldri tok av, ærlig talt hva er det for noe sludder og pølsevev da? :p

 

AMD var først ute med støtte for DDR, og nå er Intel først ute med støtte for DDR2, så kanskje AMD blir først ute med støtte for DDR3, hvem vet?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at DDR2 kommer til å bli noen hitt, eller overgå DDR1 i pris\ytelse i løpet av 2005. Tror da heller på at de tar steget over i DDR3, i stedet for å satse på videreutviklinga av DDR2. Markedet for DDR2 slik det ser ut nå er jo veldig komplisert, og det finnes vel egentlig bare tre utveier, at hovedkortprodusentene i større grad støtter og satser på DDR2 (det har vi jo nå sett at det er liten sannsynlighet for, i alle fall pr dags dato), kraftig prissenkning slik at etterspørselen stiger (for at etterspørselen skal stige så må det finnes tilrekkelig med hk som støtter DDR2 og det finnes ikke til dags dato) og det tredje at DDR2 kommer med kraftige ytelsesforbedringer, noe som da vil føre til at hkprodusentene mest sannsynelig kommer til å revurdere sin nåværende satsning.

 

Det er i alle fall slik jeg ser det for meg, pr dags dato vel å merke.... ;)

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Håper du har rett snorreh. At AMD blir først ute med støtte for DDR3 systemminne (til desktop) og FBDIMM (til servere). Særlig sistnevnte har jeg stor tro på ytelsen til. Bare synd at det ikke rettes mot desktop til tross for åpenbare fordeler der også.

Det skal godt gjøres om ikke Intel blir først ute med støtte for FB-DIMM, det er jo tross alt deres oppfinnelse, men jeg tror ikke vi kommer til å se den på desktop siden det trolig blir altfor kostbart. DDR3 blir neste naturlige steg på desktop'en tror jeg, for skjermkort-produsentene snakker allerede om (G)DDR4.

Lenke til kommentar
Jeg husker omtrent den samme diskusjonen når Intel kom med støtte for Rambus, mens AMD heller valgte DDR.  Noen gikk faktisk så langt og mente det var AMD sin skyld at Rambus aldri tok av, ærlig talt hva er det for noe sludder og pølsevev da? :p

 

AMD var først ute med støtte for DDR, og nå er Intel først ute med støtte for DDR2, så kanskje AMD blir først ute med støtte for DDR3, hvem vet?

Å beskylde noen for at det ene eller andre ikke tar av blir vel feil, men om amd hadde valgt Rambus så hadde det nok vært DDR som hadde vært borte i dag.

Dog er det ikke dette som er problemstillingen her , men det faktum at dagens A64 ikke er istand til å nyttigjøre seg DDR2 uansett hvor raske disse blir.

Det kan også hende at DDRll forsvinner til fordel for DDR3, men der er samme problemet A64 kan ikke nyttigjøre seg den heller med dagen cpuer.

Dette mener jeg er litt betenkelig og viser en klar begrensning med bruk av intigrert minnekontroller, selv om den har andre fordeler så viser dette at et slikt system også har bakdeler.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at DDR2 kommer til å bli noen hitt, eller overgå DDR1 i pris\ytelse i løpet av 2005. Tror da heller på at de tar steget over i DDR3, i stedet for å satse på videreutviklinga av DDR2. Markedet for DDR2 slik det ser ut nå er jo veldig komplisert, og det finnes vel egentlig bare tre utveier, at hovedkortprodusentene i større grad støtter og satser på DDR2 (det har vi jo nå sett at det er liten sannsynlighet for, i alle fall pr dags dato), kraftig prissenkning slik at etterspørselen stiger (for at etterspørselen skal stige så må det finnes tilrekkelig med hk som støtter DDR2 og det finnes ikke til dags dato) og det tredje at DDR2 kommer med kraftige ytelsesforbedringer, noe som da vil føre til at hkprodusentene mest sannsynelig kommer til å revurdere sin nåværende satsning.

 

Det er i alle fall slik jeg ser det for meg, pr dags dato vel å merke.... ;)

Hovedkort for DDR2 er da ikke så skjeldne. Et lite søk i prisguiden ga meg 37 forskjellige hovedkort med i gjennomsnitt 7,6 nettbutikker som selger hvert av hovedkortene.

Lenke til kommentar
Jeg håper at AMD "hopper over" DDR2 og rett på DDR3.(hvor mye bedre er DDR3 egentlig??)

DDR3 ca dobler båndbredden i forhold til DDR2, men det går ytligere litt ut over latency.

 

I praksis vil DDR3 trolig yte jevnt over bedre enn DDR2.

 

Jeg aner ikke noe prosenttall, og det gjør neppe noen andre her heller. Grunnen er selvfølgelig at ingen tester av DDR3 som systemminne har sluppet ut noen plasser. Naturlig nok siden det ennå er tidlig i utviklinga av DDR3 som systemminne. Det eneste vi kan basere oss på er antagelser og paraleller med overgangen fra DDR2 til DDR3 i grafikkmarkedet.

Lenke til kommentar

The Inquirer følger opp denne saken med noen gode nyheter:

 

AMD to upgrade memory controller

One of the biggest updates to the E0 step Athlon64s that will be announced soon is the memory controller.

 

The new parts support double sided DIMMs in all slots at DDR-400. Previously you had to drop to DDR-333 or take your chances. Now it should just work. It will probably also be faster, but I have yet to see numbers.

 

For those out of the loop, E0 will also bring massive power savings due to the IBM strained silicon process along with SSE3. If AMD ever gets around to announcing them, they will be a very good thing.

:thumbup:

Lenke til kommentar
The Inquirer følger opp denne saken med noen gode nyheter:

 

AMD to upgrade memory controller

One of the biggest updates to the E0 step Athlon64s that will be announced soon is the memory controller.

 

The new parts support double sided DIMMs in all slots at DDR-400. Previously you had to drop to DDR-333 or take your chances. Now it should just work. It will probably also be faster, but I have yet to see numbers.

 

For those out of the loop, E0 will also bring massive power savings due to the IBM strained silicon process along with SSE3. If AMD ever gets around to announcing them, they will be a very good thing.

:thumbup:

Joda men det hjelper jo ikke på det faktum at de ikke kan støtte DDRll på allerede produserte cpuèr.

 

. One of the drawbacks of the internal memory controller is that you can't change it out. AMD has to have support for DDR2 on all the S939 CPUs or it will find itself in a support nightmare.

 

http://www.theinquirer.net/?article=20749

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...