Gå til innhold

Problemer med PATA disk


Thelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min søster og hennes mann har null peil på bruk av pc, så jeg er ofte hos dem eller tar med meg maskinen hjem og ordner opp i problemene dems. Nå er jeg temmelig lei av at de ikke klarer å si ifra hvilke dokumenter og slike ting de skal ha. Så det som er "viktig" forsvinner i formateringen.

Maskinen er en "ferdig" maskin fra IBM som de har kjøpt gjennom jobben. Master disken er en SATA disk. Denne er forholdsvis stor. Egentlig kan jeg bare partisjonere disken. Men om de plutselig skulle finne på å reinstallere windows selv så forsvinner også denne partisjonen.

Derfor fikk de en av mine 120gb PATA disker til jul. Denne disken blir ikke funnet på noen måte i windows. Maskinen legger ikke merke til at jeg legger til ny maskinvare. Har åpnet for harddisker via PATA i bios.

Noen som vet om noen triks. Eller kan man ikke ha PATA secondary disk når man kjører SATA som master?

 

Jeg lurer veldig. Vurderer å kjøpe en SATA disk. Men håper på å slippe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disken kommer hverken frem i bios eller windows. Det hører med i historien at denne maskinen har bydd på MANGE problemer av alle slag.

 

Jeg kan vurdere å gjøre disken om til en firewire ekstern disk.

Har ingen erfaring med sata disker. Men jeg skjønner ikke at det skulle være noen stor forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke mer trøbbel med den maskina. Så jeg kjøpte ett ide 3.5" kabinett som funker på firewire og usb 2.0. Så nå skal jeg vel være sikkra. Driverløst er det også. Etter win 2k sp2 og winxp sp1.

 

Funker det ikke da inviterer jeg til plukkefest på E-16 mellom hønefoss og sandvika!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...