Gå til innhold

Hvordan skrive bedre engelsk?


jingt

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanskelig, det betyr ikke at du skal bytte inn et nytt ord, men å omformulere hele setningen.

 

Jeg vil gjerne ha hele setningen, f.eks "The thing they carried was heavy". Hvis det var tilfellet, jeg ville jeg skrevet: "What they were carrying, was heavy", eller "They carried something heavy", selv om ingen av løsningene er noe spesielt gode.

 

Som sagt, prøv å lese (engelske) bøker og delta aktivt på foraer som er på engelsk. Jeg kan takke PC-en min for engelsken min, selv om ikke den heller er gudbenådet.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg chatter med folk på engelsk stort sett hver dag, og har spilt mye MMORPG spill hvor særlig rollespill inkluderer god engelsk (et must). Senest i går ble jeg fortalt av en jeg chattet med at han synes jeg snakker bedre engelsk enn mange han kjenner (statene). Når jeg får slikt servert, repliserer jeg ofte med at de fleste nordmenn er dyktige i engelsk, noe som såvidt jeg vet er sant.

 

Jeg går ofte i grammatiske feller, men så lenge jeg tar meg tid til å tenke over hva jeg sier, i hvilken forbindelse jeg sier det og varierer måten jeg bruker forskjellige ord og uttrykk, går det greit.

 

Om du ikke har et eksemplar av Oxford advanced learner's edition, bør du virkelig skaffe deg den. En av de beste bøkene du kan ha tilgjengelig om du ønsker å bli bedre i skriftlig engelsk.

 

Ellers, skriv korte historier, lange e-mails og vær alltid høflig. Når jeg skriver til customer support folk i utlandet, pleier jeg å starte med f.eks. "Dear sirs". På forum er det også greit å avslutte med "Thanks in advance", forhåndsbetalt høflighet :) Og høflighet bringer deg alltid lengre, at noen føler at de blir satt pris på kan gjøre at de yter mye mer for deg.

 

Selv hatet jeg engelsktimene på skolen, og skulket så mange jeg kunne. Det endte med at jeg måtte ha spesialundervisning fordi jeg skippet så mange timer. Så fikk jeg min første datamaskin, en Commodore 64 (etter å ha spilt på en kamerats Vic20 og diverse konsoller *mimre*), og med den fikk jeg en bok om programmering i BASIC. Var muligens der det startet. Jeg begynt å lese stadig fler datablad og annet på engelsk, og så fryktelig mye film, skrev ned tekster når jeg hørte på musikk o.s.v. Språk kunnskapene ble forbedret etterhvert fordi jeg hadde (og har) behov for det. På ekte Van Damme vis lærte en eldre kamerat meg det han kunne (han snakker flytende engelsk), og en dag sa han høytidelig: "Nå kan du mer enn meg, jeg har ikke mer å lære deg"

:mrgreen:

 

Jeg må ennå lære en masse, det er det ingen tvil om, og kunne tenkt meg seriøs engelskundervisning. Alle filmer jeg ser er uten tekst med mindre det er anime eller andre fremmedspråklige filmer. Jeg har også begynt å lese bøker omtrent utelukkende på engelsk - det er god trening. Er det ord som er komplett umulig å forstå er det bare å plukke opp Oxford boka og sjekke.

 

Hva jeg prøver å si: Les det du finner interessant, på engelsk. Chat med mennesker (selv om mange som har engelsk som morsmål er ufattelig slappe med grammatikken), skriv fler e-mails på engelsk, diskuter i engelske fora o.s.v.

 

Jeg har nødt til å skjerpe meg med muntlig engelsk, så jeg skal kjøpe et headset og voicechatte med venner i andre land :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv problemer med lærere som ikke likte at jeg snakket/skrev amerikansk, men som sagt er det bare å alltid skrive det ene eller det andre så har de ingen rett til å trekke deg ned (dette gjelder vel australsk og irsk-engelsk òg, selv om det kanskje ikke er så aktuellt).

 

Ellers er vel forslagene gode, men selv syns jeg det er bedre å se på engelsk film med engelsk tekst enn ingen tekst, da man vil ikke gå glipp av så mye dialog (dette gjelder kanskje mer når man ikke er så flink, og ikke når man blir vant til å høre engelsk). Det beste tipset er å snakke engelsk, ikke bare lese og skrive. Jeg har en engelsklærer som tydeligvis har lest mye, men dessverre har han en grusom uttale fordi han ikke har snakket nok engelsk.

Lenke til kommentar

Illvit: Angående litteratur er det opp til deg selv. Velg en sjanger du liker godt, feks. fantasy litteratur, eller science fiction. De fleste bok-butikker har en "engelsk hylle" som ikke skulle være så alltfor vanskelig å navigere. Aner du ikke hva du liker, finner du en bok som virker litt tøff utenpå ;) . Som med alle bøker, kjøp kun soft-cover, da de er mye billigere.

Lenke til kommentar
Ellers er vel forslagene gode, men selv syns jeg det er bedre å se på engelsk film med engelsk tekst enn ingen tekst, da man vil ikke gå glipp av så mye dialog (dette gjelder kanskje mer når man ikke er så flink, og ikke når man blir vant til å høre engelsk).

Det er helt klart best å ha engelsk tekst fremfor ingen tekst, da man på denne måten også lærer engelske gloser. Det er ofte vanskelig å oppfatte hva som blir sagt på enkelte filmer, og læringspotensialet her er svært begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke lese hva andre folk skrev tidligere i traaden, saa hvis jeg repeterer andre folk her naa saa maa dere ha meg unnskyldt.

 

Unngaa bruk av is. Bruk andre ord istedet for is. Jeg maatte skrive et essay helt uten bruk av ordet is. Er ganske enkelt naar en venner seg til det.

Varier spraakbruket. Helst ikke bruk den samme beskrivelsen to ganger paa rad.

 

Ellers bare se paa tv og filmer (engelsktalende). Slik jeg fikk min 94 (A) i Hrs. English :)

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

Kom med forslag. Nasjonal prøve i engelsk imorgen.

 

Bruk ordet "that" kun når nødvendig.

Lær forskjellene på ord som ser like ut (where/were, true/trough etc.).

 

Har en del andre tips også på lager, men er så trøtt nå at vi får ta det senere

 

Interresant. Hva betyr trough? Er det et bindeord?

 

Kom med flere tips!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jo, men det er ikke akkurat mye brukt. Det er den lange tingen som griser spiser av (kommer ikke på hva det heter på norsk).

 

skrivefeileditkthx

Trau. Dagens ord. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...