Gå til innhold

Hvordan skrive bedre engelsk?


jingt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk. Problemet mitt er at tekstene jeg skriver ikke høres så veldig flytende ut. Rekkefølgen på ordene blir akkurat det samme som på norsk. Finner ikke noe om rekkefølgen på ordene på den sida tror jeg.

 

edit.Også bruker jeg mye that is/are. Vet ikke hva jeg kan bruke istedet.

 

Fant noe bra der da.

Istedet for "He went quickly to pick up the ball" så heter det "He quickly went to pick up the ball"

Endret av illvit
Lenke til kommentar

Det beste er å bare "smake" på ordene. Høres det riktig ut eller er det noe som skurrer? F.eks "an apple eller a apple"

Der merker du det godt. " A apple" hakker liksom på en måte.

Det som høres mest flytende og logisk ut er som oftest det korrekte.

 

Du trenger ikke å vite alt om gramatikk, bare lær deg de viktigste elementene så greier du sikkert å navigere deg fram til en bedre løsning.

Selv har jeg aldri vært særlig god på gramatikk i teori, men har alltid fått femmere uten å gjøre noen ting.

 

Et godt tips: Se Engelske filmer (ikke Amerikanske) som "Lock stokk and two smoking barrels" og "Snatch" og "Mean Machine" osv.

Mye bra å plukke opp derfra.

Lenke til kommentar

Try to expand your horizon, and register on several English spoken forums. One of the main differences between the English and the Norwegian language, is that there are many more words written with a big starting letter, as well as they divide words more often. Example: Fotballag = football team. See?

 

Uansett, poenget mitt er at hvis du registrerer deg på engelsk-språklige fora, vil du automatisk forbedre engelsken din.

Lenke til kommentar
Et godt tips: Se Engelske filmer (ikke Amerikanske) som "Lock stokk and two smoking barrels" og "Snatch" og "Mean Machine" osv.

Mye bra å plukke opp derfra.

Hvorfor ikke amerikanske? Språket er jo nesten helt likt

 

Takk for tips alle sammen

Endret av illvit
Lenke til kommentar
Det beste er å bare "smake" på ordene. Høres det riktig ut eller er det noe som skurrer? F.eks "an apple eller a apple"

Der merker du det godt. " A apple" hakker liksom på en måte.

 

'An' eller 'a' blir bestemt av uttalelsen til ordet som kommer etter. For eksempel skriver man an hour.

 

Det som høres mest flytende og logisk ut er som oftest det korrekte.

Det er en god regel, men ikke alltid riktig.

 

Også bruker jeg mye that is/are. Vet ikke hva jeg kan bruke istedet [...] Har en tendens til å bruke altfor mye Were isteden for Was

 

Det er her det begynner å bli vanskelig.

 

Try to expand your horizon, and register on several English spoken forums.

 

Tja, det er ekstremt mye elendig engelsk på engelske fora, men skrivetrening er meget bra.

 

One of the main differences between the English and the Norwegian language, is that there are many more words written with a big starting letter, as well as they divide words more often.

 

One of the main differences between the English and the Norwegian language, is the more frequent use of capital letters, [...] Kan brukes for å bli kvitt "that is", noe som avnorsker setningen betraktelig.

 

Hvis læreren din synes det er OK med amerikansk, er det jo også OK.

 

Det skal være fullgodt å skrive amerikansk fremfor engelsk, så lenge man gjør det konsekvent. En del substantiv og formailteter er forskjellige.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Jepp! Noen tips?

Skriv om, eller omformuler setningen slik jeg viste over. Dette er dog ikke et krav for å få god karakter på videregående eller ungdomsskole.

Takk skal du ha. Så ikke den. Er det best best hvis jeg fjerner absolutt alle that is/are setninger?

 

Prøver å få bedre engelsk-karakterer for jeg vurderer å søke inn i IB om to år.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha. Så ikke den. Er det best best hvis jeg fjerner absolutt alle that is/are setninger?

Du trenger ikke unngå det, bare sørg for å skrive mest mulig variert og minst mulig "norskengelsk".

 

Prøver å få bedre engelsk-karakterer for jeg vurderer å søke inn i IB om to år.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å lese engelske tekster. Det vil etterhvert bli mer naturlig å skrive god engelsk.

Lenke til kommentar
Prøver. Bestilte i romjula noen bøker fra Amazon, og de har ennå ikke kommet :mad: Noen som har erfaringer med Amazon, og hvor lang tid de pleier å bruke? En dag etter at jeg hadde bestilt stod the at den var sendt

Har kjøpt bøker der selv. Kan ta alt fra en uke til tre eller fire, men de kommer som regel frem etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvis du skal skrive stiler og sånt, bør du ta deg god tid og se igjennom når du er ferdig.

Et gammelt triks er å lese teksten baklengs, og rette hver setning grammatisk på denne måten. Hvis man rettleser slik man har skrevet, overser man som oftest feilene man har gjort.

Thanks. Den var smart. Har aldri tenkt på det før. Baklengs, setning for setning, ikkesant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...