Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Full "service" hos lege e.l.


Raggie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kanskje ikke helt riktig avdeling i forumet, men var det jeg syns var nærmest.

 

Som student har jeg ikke akkurat et variert og sunt kosthold og tenkte her om dagen at jeg kanskje kan mangle noen vitaminer, mineraler eller andre næringsstoffer som er viktige for meg. Det er ikke det at jeg føler meg dårlig på noen måte, men jeg tenkte det kunne være kjekt å få sjekket...

 

Det jeg lurte på er om noen vet hvor man kan henvende seg for å ta f.eks. en blodprøve hvor de tester etter mangel av mange viktige stoffer jeg trenger, eller overskudd av f.eks. kolesterol og andre uhumskheter i blodet og systemet generelt.

 

Jeg er sjeldent syk og er i praksis aldri hos legen, så kunne kanskje vært kjekt med en liten service en gang i året eller noe for å sjekke om alt er på nett. Eller kanskje det bare er jeg som er hypokonder...

 

Bor forøvrig i Trondheim om noen vet om et konkret sted...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastlegen vil nok ikke ta en full test av deg.. Da må du gå flere ganger, for du en gang sier at du har vondt i maven, og får tatt avføringstester mm, en annen gang at du hører dårlig, etc.

 

Han vil nok anbefale deg å gå til en privat lege, som ikke har problemer med dette. Går selv til en lege en gang i året for full test. Dog i USA.

Lenke til kommentar
Klart fastlegen din vil dette,det er jo jobben hans for svingende !! Bare henvend deg til legen din,og forklar "situasjonen"...vil vedde på at han vil ta de nødvendige blodprøver o.l av deg...Koster noen kroner,men vel verdt pengene :-)

Ikke så sikker på det, det er ihvertfall langt ut over det staten subsidierer, og du vil da like gjerne kunnet ha gått til en privat lege.

Lenke til kommentar
Ikke så sikker på det, det er ihvertfall langt ut over det staten subsidierer, og du vil da like gjerne kunnet ha gått til en privat lege.

Det meste er subsidiert, men du må ut med en sum alikevel. Privatlege er nok hakket dyrere, dog ikke avskrekkende.

 

Så hvis noen av en eller annen grunn ikke har tillit til fastlegen, så for all del gå til en privat lege (selv om det ofte er de samme legene...).

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk kun såkalte "nødvendige" ting er subsidiert, men skal sjekke det opp i løpet av kvelden jeg ;) .

Men som sagt... så er det uansett mange av de samme legene. De har ofte jobb både i det offentlige og private.

Nja, de fleste legesentere er private, men driver med tilskudd, via fastlegeavtalen, og er også godkjente for egenandeler etter statens satser.

 

Når det gjelder legesjekker, har jeg sjekket det opp med en som kan slikt. Det faller ikke inn under hva fastlegeavtalen skal dekke, og vil hos en fastlege sannsynligvis koste mellom 1500-2000 avhengig av hvor dyp test du vil ha. Volvat er glad i å ta slike tester, da ofte for næringslivet.

Lenke til kommentar
Oj, det er litt mye for en fattig student, men kanskje jeg kan syte litt til mor om at jeg føler meg så dårlig så kanskje hun spanderer den på meg :)

http://www.volvat.no/NR/exeres/34FF8A0B-EC...ginalChannel=no

 

Volvat har her en helsekontroll for 1035, hvor omfattende det er vet jeg ikke, men det burde jo hjelpe. :)

 

EDIT: Sorry, det var for medlemmer, vet ikke hva det koster for ikke-medlemmer..

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Å ta blodprøver for å sjekke for vitaminmangel og slikt koster ikke så mye.. mener jeg betalte 75kr hos fastlegen min.

Nei selve blodprøven er vel ikke så dyr, er det enkelt så betalte du vel det for både labratoriebruken og selve "tagningen".

 

Men når vi kommer til avføringsstester etc, skal du ha hørselstest med, vil du også slå av en prat med en psykolog, vil du få testet din BMI-verdi og få råd om vekten etc. etc, så flyr prisen. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...