Gå til innhold

Transmeta viste frem 2 GHz-CPU


Anbefalte innlegg

Yess! 3 konkurrenter på bærbart/laveffekt-PC'er. Det må bare bety billigere CPU'er for oss som ønsker lav effekt.

 

Hva menes med at det har støtte for AMD64? Er det ikke x86-64? Eller snakkes det da om arkitektur og instruksjonssett?
AMD64 er en betegnelse AMD entusiaster bruker på x86-64 intruksjonssettet i sin overbevisning om at dette er en "genial" oppfinnelse/nyskapning fra AMD. Realiteten er nok dessverre at det ikke er noen av delene.

Vel, nå ble jo x86-64 først gjennomført av AMD selv om Intel sikkert har vært inne på tanken lenge før AMD, så man kan jo fint si at det er AMD sin oppfinnelse. Til tross for at x86-64 i hovedsak er bygget på grunnlag av Intels x86-32 instruksjonsett. Siden det var AMD som helt og holdent sto bak utformingen av x86-64 slik har blitt både arkitekturmessig og med tanke på instruksjonssett så har også AMD hadd sin fulle rett til å kalle det hva de vil. AMD brukte lenge kodenavnet x86-64 men valgte en stund før lansering av Opteron i April 2003 å døpe det om til AMD64. Noe jeg synes de hadde sin fulle rett til. Mange har likevel valgt å holde på det gamle kodenavnet x86-64. Intel har derimot kopiert instruksjonsettet i ettertid og kalt det EM64T. Noe som jeg synes er litt sleipt siden det tross alt er AMD64 som er det riktige navnet på instruksjonsettet. AMD har tidligere hentet en rekke utvidede instruksjonsett fra Intel men har da brukt de ekte navnene på det. Bl.a MMX, SSE og SSE2. Det intel nå gjør, altså å hente instruksjonsettet fra AMD og så kalle det sitt eget navn uten å kreditere oppfinneren liker jeg ikke.

 

Men uansett: Håper den nye Transmetaen får AMD64-instruksjonssettet. Fra før av har den vel allerede integrert minnekontroller, HyperTransport-buss og integrert AGP-kontroller. Kanskje de har byttet ut AGP-kontrolleren med en PCI-e-kontroller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det AMD64 og EM64T som gjelder, takker ;). Husker forøvrig diskusjonen om det Intel gjorde og er også irritert over det faktum at Intel kan være arrogant nok til å gjøre det. Men det ble vel kanskje for kraftig kost å kalle noe så omfattende for arkitekturen, med navnet til en konkurrent.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hadde vært kult å sett en lignende prossesor klokket høyere for desktopmarkedet.

Jepp, medfører lavere strømpriser for de som har pc på hele døgnet og/eller høyere klokkehastigheter. Satser vel helst på det siste :p

 

Men den ser jo ut til å ha potensiale da...

Lenke til kommentar
Hadde vært kult å sett en lignende prossesor klokket høyere for desktopmarkedet.

Jepp, medfører lavere strømpriser for de som har pc på hele døgnet og/eller høyere klokkehastigheter. Satser vel helst på det siste :p

Det kommer an på så mye, men jeg tror ikke dette skal gi noe utslag for de fleste.

 

Husk at oppvarming av hus med strøm via PC er like effektivt som oppvarming med strøm via elektriske ovner. Så lenge temperaturen reguleres på et vis, manuelt eller via termostat så vil varmen fra PC'n erstatte varmeproduksjon fra elektriske ovner. Man flytter altså bare strømforbruk og varmeproduksjon fra elektriske ovner til PC'n. Dette gjelder selvfølgelig kun de 11,5 månedene av året der man trenger en smule oppvarming innendørs.

Lenke til kommentar

Hehe, nei, men man trenger ofte oppvarming om sommeren også i store deler av landet selv om man ikke tenker så nøye over det. Et snev av overdrivelse er også bakt inn :p

 

Jeg tipper det er rundt 10.5 måneder av året for Trondheim, og ca 11 måneder for Tromsø. Ellers har jeg ikke så stor kjennskap til antall sommerdager med over ca 17-18°C i gjennomsnittlig døgntemperatur på andre plasser.

 

Edit: Svarbard har vel en makstemperatur på ca 10-15°C på de varmeste dagene om sommeren så det blir vel tallet ganske nøyaktig 365,25 dager i året med behov for oppvarming.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hehe, nei, men man trenger ofte oppvarming om sommeren også i store deler av landet selv om man ikke tenker så nøye over det. Et snev av overdrivelse er også bakt inn :p

Hehe ;)

 

Jeg tipper det er rundt 10.5 måneder av året for Trondheim, og ca 11 måneder for Tromsø. Ellers har jeg ikke så stor kjennskap til antall sommerdager med over ca 17-18°C i gjennomsnittlig døgntemperatur på andre plasser.

Yikes! :ohmy:

 

Og jeg som har takket ja til å begynne å jobbe i Trondheim til våren. Som sør-vestlending så er det dårlig med både vinterklær og varmeovner her... :ermm:

 

Kanskje jeg bør "oppgradere" til en P4P? :p

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Men som jeg har sagt før: Det er ikke alle som bruker strøm til oppvarming. Hugger min egen ved jeg ;)

 

Noen som har nok data om prosessoren til å tippe hvor langt denne kan gå med litt høyere volt? De fleste bryr seg lite om prosessoren i den stasjonære bruker 25 eller 65 watt, så hvor høy klokkefrekvens kan man få ved en 60-80 watt tror folket? Er det slik som med Pentium-M at man ikke kommer så mye lenger uansett volt, eller kan den være en "underklokket versjon" av en mer strømkrevende prosessor (MAO: man kan få en del høyere klokkefrekvens)?

 

Wow, perfekte formuleringer :p

Lenke til kommentar

Nostradamus:

Hvor mange kWh bruker du per år? Hvor mange vedkubber a normal størrelse (30cm kløyvd) bruker du per år? Jeg synes å huske at en slik vedkubbe tilsvarer ca 1kWh i energi (husker ikke om det var før eller etter effektfaktoren). Hvis du har begge disse tallene så kan du regne ut prosentvis hvor mye av oppvarmingen i huset som skyldes ved og strøm. Husk at hvis du koblet ut all eller noe av strømmen så må du fyre med tilsvarende fler vedkubber for å holde samme innetemperatur. F.eks hvis du hiver ut en PC som bruker i gjennomsnitt 200W inkludert skjerm så må du bruke 4,8 vedkubber ekstra per døgn for å holde samme temperatur.

 

Mobile prosessorer (bla. Pentium-M) lar seg klokke bra ved å øke til 60-80W. Jeg vil tippe ca 20-30% høyere klokkefrekvens dersom man øker fra 25 til 80W og holder temperaturen nede på et fornuftig nivå, f.eks 45°C.

Lenke til kommentar

OT:

Effekten på 1 vedkubbe kan variere kraftig utfra vedtype og kvalitet, ovnstype, åpen peis, peisinnsats og etterbrenner eller ikke på alle. Med min ovn kan jeg holde stue, kjøkken, soverom og delvis andre rom med åpne dører varm en hel kveld med kun 2-3 kubber.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...