Gå til innhold

Max. USB2 kabellengde?


Anbefalte innlegg

Hvor lang kan en USB2 kabel være før jeg begynner å miste hastighet?

Fikk med en USB2 kabel som var 1m nå jeg fikk IcyBox kabinettet, men den var litt for kort til der jeg skulle ha kabinettet. De har en USB2 kabel på Elkjøp til 200kr, Belkin Pro USB2 Kabel 1,8m lang.

Endret av regeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gå til El-kjøp...det finnes rimligere alternativer!

Fra Biltema

USB 2.0 A-B-kabel

USB 2.0: 40 ganger raskere enn USB 1.1. Koples mellom PC-en og skanneren eller skriveren, ekstern HD/CD eller hub. 26-tråders ledere for høyeste fleksibilitet. Gullbelagte kontakter. Overgår USB 2.0-spesifikasjonene. Passer både PC og Macintosh.

 

 

Art nr Pris Antall

Lengde 1,8 m 23-353 40,22 kr

Lengde 3,0 m 23-354 50,30 kr

Lengde 5,0 m 23-355 60,38 kr

Lenke til kommentar

Ser det som overhengende sansynelig at "ferik" blander litt her.

 

USB2: 5m max lengde

UTP cat5: 100m max lengde (vanlig TP)

 

Er veldig usansynelig at USB2 som overfører på over 400mbps + har strøm har like lang max lengde som TP som kun fører data 100mbps.

USB2 er også en standard som er utviklet for overføring fra ekstrautstyr til PC med andre ord ganske korte avstander og TP for overføring over lenre avstander.

 

Men for all del, motbevis meg gjerne. Hadde vært koz med 100m USB2 :p

Lenke til kommentar

Ja for det enndrer jo de elektriske spesifikasjonene til USB2 standarden...

Siden jeg ikke har lest stort noe om USB standarden på det elektriske nivået, så skal jeg ikke utale meg mer her, men jeg blir ganske overraska om det hjelper å spleise en USB2 kabel mot en TP kabel med hensyn på max lengde...

Det kan jo være at du var ironisk også da.

Lenke til kommentar
Ja for det enndrer jo de elektriske spesifikasjonene til USB2 standarden...

Siden jeg ikke har lest stort noe om USB standarden på det elektriske nivået, så skal jeg ikke utale meg mer her, men jeg blir ganske overraska om det hjelper å spleise en USB2 kabel mot en TP kabel med hensyn på max lengde...

Det kan jo være at du var ironisk også da.

Det var ikke ironisk ment, jeg har faktisk lest en eller annen plassen om en på forumet som gjorde det. Og grunnen til at du får lengre rekkevidde på usb(spleiset) er vel fordi det er mindre tap i en tp kabel enn en usb kabel(correct me if i`m wrong).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jeg kan selvsagt kutte av usb-kabelen og erstatte den med en powerledning med ett enormt tversnitt, det ville jo ha hatt ENDA mindre ohms-motstand en en TP-kabel igjen, men det er ganske irrelevant i dette tilfellet da en snakker om USB2 _standard_... :)

Endret av drseafood
Lenke til kommentar
Ser det som overhengende sansynelig at "ferik" blander litt her.

 

USB2: 5m max lengde

UTP cat5: 100m max lengde (vanlig TP)

 

Er veldig usansynelig at USB2 som overfører på over 400mbps + har strøm har like lang max lengde som TP som kun fører data 100mbps.

USB2 er også en standard som er utviklet for overføring fra ekstrautstyr til PC med andre ord ganske korte avstander og TP for overføring over lenre avstander.

 

Men for all del, motbevis meg gjerne. Hadde vært koz med 100m USB2 :p

Jeg skal gi meg, klarer ikke å finne noe, men jeg mener jeg leste en plass at både USB2 og firewire 2 (IEEE1394b) tar en lengde på 100m, eneste jeg klarer å finne bevis på er at IEEE1394b klarer 100m, her

Og jeg blander ikke med nettverkskabler!!

må også rette på deg, en vanlig UTP cat5e kabel kan overføre i teorien 1000mbit i 100m, men vet ikke helt hvordan det fungerer i praksis

Lenke til kommentar

Men en kan ikke ta hub på i evigheten heller...

 

Q3: How far away from a PC can I put a USB device?

A3: With the maximum of 5 hubs connected with 5m cables and a 5m cable going to your full speed device, this will give you 30m of cable (see section 7.1.19 for details). With a low speed device, you will be able to get a range up to 27m, depending on how long the device's cable is. With a straightforward cable route, you will probably be able to reach out 25m or so from the PC.

 

Ferik: Han snakket ikke om Cat5e heller, han sa Cat5.. "e" er en forbedret utgave av Cat5.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

 

Trenger ett USB2 strekk på min 7 meter.

 

Kan jeg ta Clas Ohlsons "Skjøtekabel USB2 4-polet med innebygd forsterker" (pris 250) fra Pc`n og halveis, og så ta en vanlig USB2 skjøtekabel (Biltema til 60,-) den siste 3-5 meterne?

 

(skal ha printeren, scanner og ext. harrdisk i boden), orker ikke bråket

 

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...