Gunpoint Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Har ei kjempenøtt til dere der ute. For ordens skyld har jeg gjort ei kort historie lang. Bakgrunnsinformasjon: Volvo 245 L 1978-mod. Km 200 000. Har gått som ei klokke i alle år, helt til nå. 1. En morgen jeg skal starte bilen med utetemp. 4+ er den helt død. Får starthjelp av en annen bil, hvoretter den fungerer uten problemer. Etter å ha kjørt ei stund, kan jeg stoppe og starte helt uten problemer. Etter å ha stått over natta, er den imidlertid like død igjen. 2. Kjøper et helt nytt batteri fra Biltema som jeg setter inn i bilen. Starter med en gang og alt er bare fryd og gammen. Storfornøyd med at alt nå er i orden, parkerer jeg bilen og går og legger meg. Neste morgen er den til min store forbauselse like død!!! Får nå på nytt starthjelp, og bilen starter med en gang. Bilen lader maksimalt, og jeg sjekker at det ikke er noe som stjeler strøm. Ettersom jeg ikke fatter hva som kan være galt, leverer jeg bilen inn til et Volvo merkeverksted. Der har de iallefall peiling, tror jeg. 3. Henter bilen fra verksted. Gutta på verkstedet sier: "Vi har lokalisert en manglende mutter ved den ene batteriklemma. Dette har muligens bidratt til at bilen ikke har ladet batteriet tilstrekkelig." Jeg henter bilen fra verkstedet, og er sjeleglad for at feilen er rettet opp, om enn bagatellmessig og dyr (1500 kr.) 4. Vel hjemme parkerer jeg bilen og går inn for å spise middag. Etter middagen skal jeg ut og kjøre, og bilen er like død som før!! 5. Hva i alle dager er det som feiler denne greia? Hvorfor er jeg avhengig av starthjelp når jeg har nytt batteri, bilen lader 100% og absolutt ingenting "stjeler" strøm? Vennligst hjelp meg, jeg blir snart sinnsyk hvis dette skal fortsette.
bfisk Skrevet 9. januar 2005 Skrevet 9. januar 2005 Det virker på meg som om batteriet lader seg ut selv. Du sier du får startet normalt med vanlig starthjelp, så jeg tror neppe det er med tenning/starter osv ting ligger. En mulig feil kan være en liten kortslutning et sted, slik at batteriet tapper seg. Evt kan det kanskje være ladestrømreleet som er gåent?
karmøy Skrevet 10. januar 2005 Skrevet 10. januar 2005 Har hatt samme problem med selv og da var det likeretteren i dynamoen som var gåen, kanskje det er det som er galt hos deg En indikasjon på dette er att ladelampen lyser/gløder når du har skrud av tenninga.
Opus Skrevet 10. januar 2005 Skrevet 10. januar 2005 Det første som slår meg, er at laderelèet er gåent. Ladelampen slukker ved en viss spenning, ikke ved at en gitt ampere går til batteriet. Det som skjer er at spenningen stiger til 14+V mens amperen "renner" tilbake til dynamoen. Ingen ampere, ingen strøm på batteriet.
Gromle Skrevet 10. januar 2005 Skrevet 10. januar 2005 Du sier den lader som bare det, men har du sjekket spenningen på batteriet etter at bilen har stått i ro en stund? Hadde identisk problem på Taunusen min. Når skulle starte bilen kom det bare ett lite klikk fra startmotoren, men strøm var det. Lys og andre ting funket helt som det skulle. Problemet i mitt tilfelle var at ledningen fra batteriet til startmotoren hadde utrolig dårlig kontakt. Etter å fiksa den, så har alt funket som en drøm.
zyrex Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Bilen min stoppa nettopp mens jeg var ute å kjørte, rett før en rundkjøring (yay).. vakke liv å få i den etterpå, startern gikk ikke rundt engang.. etter en stund kom falck og fikk sett på.. Endte med at de bytta batteri (som var dødt), spenningsregulator (som var død) og noe stempelhelvete som var "tett".. Hørte ikke helt hva han sa på telefonen.. Men nå skal den gå som ei klokke igjen, så får se når jeg hentern etterpå..
bergaloevera Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Hvorfor ikke koble fra + polen på batteriet og bruke ameperemeter og sjekke om det går noe strøm der når bilen ikke går? Da ser du hvertfall helt klart om det går no strøm når bilen står stille..
trulsk Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Det første som slo meg som kunne være feil her er dynamoen som ikke lader batteriet ditt. Det du beskriver er helt lik et problem jeg hadde på en volvo 360. Da skifta jeg dynamoen og den gikk som en klokke etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå