Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke flere internettilkoblinger samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi er i ferd med å få ny bredbåndsleverandør her i huset, og det gamle skal etter planen ikke "kastes ut" før ca. to uker etter at vi har fått det nye (som kobles til en annen telefonlinje).

Siden jeg har en trådløs router lurer jeg på om det er mulig for meg å bruke wlankortet på laptopen til å koble meg til denne, mens jeg bruker kabelinngang (også på laptopen) for å koble til det det nye bredbåndet.

Kan jeg på noen måte få koblet sammen disse linjene slik at jeg får utnyttet kapasiteten til begge linjene f.eks. ved nedlastning? Og nei, det blir ikke aktuelt å kjøpe en multiplexer eller noe i den duren :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er ikke mulig (eller bare delvis).

I windows finnes det en routing liste (cmd->"route print"). Denne forteller hva sti dataene skal gå fra din maskin mot sin destinasjons IP.

Normalt når du har en internett-tilkobling så vil routingen være satt slik:

Nettverksmål: 0.0.0.0 (maske 0.0.0.0) som betyr ALLE IP adresser.

Gateway: IP'en på routern/modemet ditt.

Metrikk: Prioritering av routingen. Lavere overstyrer høyere numre.

Dette betyr at all kontakt med ALLE ip'er skal via modemet ditt. Det ligger selvfølgelig noen flere routinger i listen som overstyrer for lokalnettet slik at dataene kommer rett til PCene i LAN istedet for via modem.

Det er på en måte mulig å få til det du vil. Men klussete. Du kan fortelle at alle data til og fra et sett med IP'er (IP-range) skal gå via det ene bredbåndet og et annet sett med IP'er skal gå via det andre bredbåndet.

Jeg har ikke helt fått roen på MASKs(for å lage IP-range), men om du f.eks har 2 kompiser du laster ned fra samtidig hvor du laster via hver sin bredbåndstilkobling kan du gjøre noe slikt i CMD:

route add x.x.x.x(IP'en til kompis1) MASK 255.255.255.255(nøyaktig IP) y.y.y.y(IP'en til modem1/router1) METRIC 1(høyest prioritet)

route add a.a.a.a(IP'en til kompis2) MASK 255.255.255.255(nøyaktig IP) b.b.b.b(IP'en til modem2/router2) METRIC 1(høyest prioritet)

Da skal maskinen koble seg opp til kompis1 via modem med IP y.y.y.y og til kompis 2 med IP b.b.b.b

eks:

route add 129.67.5.19 mask 255.255.255.255 192.168.0.1 metric 1

route add 182.67.1.198 mask 255.255.255.255 10.0.0.1 metric 1

Om du har litt peiling på PC så burde du fort få til dette(lek litt med "route" kommandoen).

Kan være lurt å lage seg en bat/cmd fil som du kan kjøre.

Lag gjerne en "uninstaller" bat også som kjører "route delete" på det du la inn.

Skrevet

Oki, takk for svar. Blir vel ganske uaktuelt da. Orker ikke stresse så mye for å få det til, men hvis andre har noen bedre ideer er de hjertens velkomne til å spytte dem ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...