Gå til innhold

Hitachi bryter 500 GB-grensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten? 10 - 15k rpm er fint til en systemdisk, men er vel råflott for lagring av 800 MB Xvid's...

 

Tankene går tilbake til gode gamle Quantum Bigfot... Stor, feit, litt treg men enorm kapasitet.

 

Hadde jo lett kunnet skvise inn 1 TB inn på en sånn disk. La den gå på 5400 rpm og ha 2MB cache (hva pokker skal 2MB cache gjøre når man lagrer filer på 800MB?) La pur datatetthet og antall hoder løse problemet med overføringshastighet ... DA hadde jeg blitt frelst.

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten? 10 - 15k rpm er fint til en systemdisk, men er vel råflott for lagring av 800 MB Xvid's...

 

Tankene går tilbake til gode gamle Quantum Bigfot... Stor, feit, litt treg men enorm kapasitet.

 

Hadde jo lett kunnet skvise inn 1 TB inn på en sånn disk. La den gå på 5400 rpm og ha 2MB cache (hva pokker skal 2MB cache gjøre når man lagrer filer på 800MB?) La pur datatetthet og antall hoder løse problemet med overføringshastighet ... DA hadde jeg blitt frelst.

Mulig, men på en annen side så har jeg en 5400 rpm-disk til mp3, og det er overraskende irriterende at den er så treg. Avspilling går greit, men søk og alt mulig slikt går plagsomt sakte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten?  10 - 15k rpm er fint til en systemdisk, men er vel råflott for lagring av 800 MB Xvid's...

 

Tankene går tilbake til gode gamle Quantum Bigfot... Stor, feit, litt treg men enorm kapasitet.

 

Hadde jo lett kunnet skvise inn 1 TB inn på en sånn disk. La den gå på 5400 rpm og ha 2MB cache (hva pokker skal 2MB cache gjøre når man lagrer filer på 800MB?) La pur datatetthet og antall hoder løse problemet med overføringshastighet ...  DA hadde jeg blitt frelst.

Mulig, men på en annen side så har jeg en 5400 rpm-disk til mp3, og det er overraskende irriterende at den er så treg. Avspilling går greit, men søk og alt mulig slikt går plagsomt sakte.

 

AtW

Joda, men problemet blir mindre jo større (og dermed færre) filer det er snakk om. En 5400 rpm disk vil selvsagt være totalt feil hvis gjennomsnittlig filstørrelse måles i kB ... og ikke like under 1GB.

 

Ren overføringsmessig vil ikke en 5400rpm disk med høy tetthet være noe problem. Søking blant milloner/milliarder av filer ? Nope

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten?  10 - 15k rpm er fint til en systemdisk, men er vel råflott for lagring av 800 MB Xvid's...

 

Tankene går tilbake til gode gamle Quantum Bigfot... Stor, feit, litt treg men enorm kapasitet.

 

Hadde jo lett kunnet skvise inn 1 TB inn på en sånn disk. La den gå på 5400 rpm og ha 2MB cache (hva pokker skal 2MB cache gjøre når man lagrer filer på 800MB?) La pur datatetthet og antall hoder løse problemet med overføringshastighet ...  DA hadde jeg blitt frelst.

Mulig, men på en annen side så har jeg en 5400 rpm-disk til mp3, og det er overraskende irriterende at den er så treg. Avspilling går greit, men søk og alt mulig slikt går plagsomt sakte.

 

AtW

Joda, men problemet blir mindre jo større (og dermed færre) filer det er snakk om. En 5400 rpm disk vil selvsagt være totalt feil hvis gjennomsnittlig filstørrelse måles i kB ... og ikke like under 1GB.

 

Ren overføringsmessig vil ikke en 5400rpm disk med høy tetthet være noe problem. Søking blant milloner/milliarder av filer ? Nope

Joda, kanskje greit nok for divx. Men som sagt, mp3 er ikke småfiler det heller, og jeg har allikevel over 50 000 filer på en passelig stor disk (250 gb). Og når alt kommer til alt så gjør det monn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten?

Så enig så enig.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en slik disk til å kjøre ukentlige backup'er av hele systemet og til å lagre filmer på. (filmer lagrer jeg foreløbig bare en plass og tar ikke backup av)

 

Så kan jeg ha alt annet på 7200rpm-disker med mye cache osv. (Evt. også en 10000rpm-disk til OS og fildelingsprogrammer om jeg vil være råflott en gang i fremtiden)

 

Jeg savner valget som Bigfoot ga en gang i tida: Høy kapasitet og lav pris på bekostning av ytesle.

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne de ikke lansere en 5,25" disk med enorm kapasitet og ikke nødvendigvis den mest ekstreme hastigheten? 10 - 15k rpm er fint til en systemdisk, men er vel råflott for lagring av 800 MB Xvid's...

Det var faktisk ingen dum ide i det hele tatt det. Siden denne ville ha fått større overflate ville den kanskje også vært letter å kjøle?

 

Selv om det hadde vært gøy med en 5,25" med fart på 10k til 15k RPM. Sånne disker burde finnes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...