Gå til innhold

Lefdal bøtelagt for sin prisgaranti


Anbefalte innlegg

Enig, men jeg ser ikke det store problemet heller. Lefdal burde kanskje kalt det "garantert god pris" og ikke indirekte late som de er billigst ved å late som de kan gartantere at de er billigere enn alle andre. ("billigst" som i "billigere enn noen andre").

Billigst betyr at ingen er billigere. Om det ikke er noen andre, så er det ingen som er dyrere. Ikke kompliser dette.

 

Eller ennå bedre: "garantert god lokal-pris" fordi de ikke garanterer gode priser ovenfor alle konkurrenter men kun mot de som selger varer lokalt.

Det er jo feil! Det er ikke dette garantien gjelder. Garantien sier at dersom du finner noe billigere i Norge, uten at det er tilbud, så får du igjen 150% av mellomlegget.

 

Det er altså en garanti for at dersom kunden oppdager at Lefdal ikke er billigst, så skal ikke kunden ha betalt mer hos Lefdal enn konkurrenten alikevel.

 

For å kunne kalle noe "garantert" mener jeg de bør ha grunnlag for å garantere det de hevder. De kan ikke komme etterpå å si at "nei, vi hadde vist ikke noen god pris på det produktet likevel, men det viste ikke vi". Lefdal bør dermed selv gjøre jobben med å dokumentere at påstanden deres om en god pris er riktig.

Nå er det ikke slik det fungerer, og ikke det Lefdal garanterer. Dersom det viser seg at Lefdal alikevel ikke var billigst, så får du igjen 150% av differansen, slik at det alikevel blir billigst hos Lefdal. Det er det Lefdal garanterer. Og det har de garanti for, og det følger de opp i praksis.

 

Lefdal må altså holde det de lover i reklamen og "god pris" eller "garantert billigst" er påstander de ikke kan stå inne for dersom de ikke kan dokumentere dette selv.

De kan garantere at dersom du finner produktet billigere andre steder, så får du igjen mellomlegget, og at dermed er Lefdal fortsatt billigst. Det er det garantien deres går ut på. Det er det de lover. De har ikke lovet at de kan garantere at produktet ikke er billigere andre steder. Hadde de kunnet det, så hadde det vært meningsløst å betale tilbake noe mellomlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, slik jeg oppfatter prisgarantien så garanterer de faktisk kunden at er billigst i kjøpsøyeblikket. Det med 150% av prisdifferansen tilbake er bare et tillegg til selve prisgarantien. Det er en betaling for at kundene skal sjekke prisene hos konkurrenter for dem, selv om de ikke gjør noe med prisen på varen selv om kunden forteller at de ikke er billigst.

 

De lover altså noe de ikke kan holde (brudd på markedsføringsloven) og retter seg ikke inn etter sin egen lovnad selv om kundene sjekker priser for de og forteller at de ikke er billigst. De betaler rett og slett "tysterne" for å holde kjeft. Det de burde gjort, var å sette ned prisen til lavere enn samtlige konkurrenter slik at de oppfyller det de lover, nemlig at de er billigst.

Lenke til kommentar

Lefdal skal være billigst i kjøpsøyeblikket:

 

Kan du kjøpe et produkt av samme merke med tilsvarende spesifikasjoner rimeligere innen 30 dager etter at du har handlet hos oss, ta med deg kvittering og dokumentasjon på lavere pris.

Vi betaler deg tilbake hele prisforskjellen + 50% av prisdifferansen. Prisgarantien gjelder kun for produkter som føres av våre konkurrenter.

 

    * For produkter med abonnement må det være av samme type og med samme bindingstid.

    * Prisgarantien gjelder i hele Norge.

    * Prisgarantien gjelder også dersom vi setter ned prisen på den varen du har handlet hos oss innen 30 dager.

    * Prisgarantien gjelder ikke

      B-varer.

Første setning her beskriver ikke et løfte, men en intensjon. De garanterer altså ikke at de er billigst.

 

Og jeg mener at det er ikke opp til Lefdal å gi nordmenn kurs i norsk for å kunne forstå dette.

Lenke til kommentar
Det bør være lov lure kundene. Forbrukerombudet er vel forøvrig omtrent som likestillingsombudet, å regne som et sendebud fra onde makter.

Hvordan kan du som en god kristen si noe slikt?

Har Gud skapt deg dum, er ikke det min feil.

 

Godnatt, jeg får vel ta deg med i aftenbønnen min.

Ber du aftenbønn?

Lenke til kommentar
Det bør være lov lure kundene. Forbrukerombudet er vel forøvrig omtrent som likestillingsombudet, å regne som et sendebud fra onde makter.

Hvordan kan du som en god kristen si noe slikt?

Har Gud skapt deg dum, er ikke det min feil.

 

Godnatt, jeg får vel ta deg med i aftenbønnen min.

Ber du aftenbønn?

Jajamen, men du ble nok utelatt.

 

Back to topic!

Lenke til kommentar

Poenget her er jo at elkjøp og lefdal faktisk går inn for å finne produkter som ikke andre har - altså med et annen produktnavn. Det kan tilsynelatende være helt samme produktet utenpå, men med et annet produktnavn. Dette gjør de med viten å vilje for å unngå problematikken med at kunden finner disse produktene billigere andre steder. Dette gjelder kanskje ikke standardprodukter som mobiltelefoner og slikt, men typisk tv'er og litt "dyrere" varer.

 

Dette er i hvert fall det jeg har hørt. Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...