Gå til innhold

Bredde på innhold i henhold til 800x600 oppløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet
I dag kan man vel trygt lage sider for 1024x768 ville jeg tro...

Man kan trygt lage sider for 1280x1024 også. Det er da min mening.

Spørsmålet blir vel heller hva som faktisk ser pent ut. Jeg er svært glad

i smale nettsider, og pleier ikke å lage sider med mer enn 750px bredde,

med den enkle grunn at jeg synes det ser penere ut slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Japp. Enig med Dunis.

Angående dem som sitter på 800*600, ikke sikkert alle har resurser til å oppdatere, evt sitter på kontor der ledelsen ikke gidder å investere i nyere utstyr.

Skrevet

Og ikke minst, det er mange som liker lave oppløsninger...

Svigermor har en 17''crt skjerm og når jeg satt opp w2k for henne sist gang spurte jeg om hun ville ha 1024 eller 800 og hun valgte 800 fordi ellers ble det for lite.

Selv har jeg 21'' crt og synes 16x12 blir for lite for at mine nærsynte øyne skal klare å se det. Videre hvis du lager sider for MAC brukere så vil man se at de ofte har digre skjermer, men veldig få MAC brukere jeg har sett kjører vinduer maksimert, snarer tvert imot.

Det som faktisk peker i retning av 1024 er det at alle nyere (siste 1-2 år) bærbare kommer med minimum 1024 oppløsning, og siden de fleste LCD'er ikke er gode til websurfing på annet enn native, så minker det antallet av 800 brukere :)

Cobos

Skrevet
Videre hvis du lager sider for MAC brukere så vil man se at de ofte har digre skjermer, men veldig få MAC brukere jeg har sett kjører vinduer maksimert, snarer tvert imot.

Kjører 1650*1200 her på laptopen (widescreen), og f.eks VG tar under halvparten av bredden, så er ofte jeg kjører to vinduer ved siden av hverandre..

Skrevet (endret)

Nå er det jo et annet moment her da; nemlig at en side blir lite leservennlig hvis den er altfor bred. Med et menyfelt på venstresiden og en hovedfelt med f.eks. tekst til høyre for dette så kan det lett blir altfor lange linjer hvis man går noe særlig utover 780px i bredden.

Har man mye annet ræl ved siden av hovedfeltet så er det jo greit å øke bredden på designet, men altfor lange linjer med tekst f.eks. er slitsomt å lese.

Personlig kjører jeg aldri nettleseren fullscreen (jeg bruker neppe mer i bredden enn om jeg hadde kjørt 800x600 i fullscreen) hovedsaklig av grunnene jeg nevner ovenfor - disse forumsidene f.eks. synes jeg blir veldig tungleste hvis jeg bruker skjermens fulle bredde.

Edit: Så at noen nevnte 768 som en mye brukt bredde - dette er fordi det er en standardbredde på en del 'wide' annonser på nett.

Endret av Shimano
Skrevet
Litt OT: Får man maksimert vinduer i Mac? Sist jeg prøvde, ble den litt mindre i høyden enn oppløsningen på skjermen, og ditto i bredden. Irritasjonsmoment.

Syns hele Mac-greiene er et irritasjonsmoment, jeg.. :!:

Skrevet

Jeg tror fortsatt veldig mange kjører med 1024 x 768 oppløsninger og at det rett og slett vil være meningsløst å lage sider som er tilpasset oppløsninger over det, som Dunestar anntyder. Andelen som fortsatt bruker 800 x 600 blir bare mindre og mindre, men jeg tror ikke den allerede er så liten at det er "akesptabelt" å ignorere den brukergruppen.

Hvis man leser statistikken til w3schools.com sine nettsider ser man sånn ca. hvordan trenden er nå til dags.

Skrevet

Vet om flere som kjører 800x600... og er ikke akkurat "de fleste" som kjører over 1024x768. Veldig mange bærbare kjører på 1024x768, alle 15" LCD skjermer til stasjonære, og 800x600/1024x786 er også brukt mye av crt brukere som liker litt størrelse på ting.

(jeg sitter i skrivende stund på 2x15" lcd.. vil ha 2x17" :blush: har nemlig det hjemme :love:)

Jeg liker forøvrig også litt smale sider. Ser pent ut, og man trenger ikke brede sider med mindre man har en stor nettportal hvor man må ha drøssevis med info trøkka inn på èn side. Dessuten er det så deilig å kunne ha to nettlesere ved siden av hverandre på 20" (1600x1200) lcd :cool:

Skrevet (endret)

Når jeg lager designen til siden i photoshop, så kan jeg jo bl.a. velge enten 800*600 eller 1024*768 når jeg skal begynne med et bilde, men burde jeg ikke definere et forhold noe lavere enn disse oppløsningene med tanke på meny og det som går vekk i nettleserviduet til andre ting enn som viser selve designen?

Jeg er litt usikker på om jeg burde tilpasse den til 800*600 eller 1024*768? Hva er vanligst?

Hva er å anbefalle, hvis en tar utgangspunkt i at de besøkende ikke kjører noen spesisikk oppløsning. Burde jeg ta hensyn til 800*600 er litt vanligere eller ta 1024*768? Hvilken oppløsning vil vise siden finest hvis en kjører en oppløsning som siden ikkke er laget i?

Kan jeg sette sånn prosent sånn at siden tilpasser seg nettleservinduet? Burde/kan jeg kjøre begge deler? Slik at den besøkende kan velge å kjøre siden i tilpasset eller definert oppløsning?

Jeg har tenkt å unngå å ha vanlig scroll på siden. Jeg vil helst forhindre den scollbaren som er:

Slik som denne--->

Og heller ha en scroll i en iframe lignende løsning (tenker å bruke phpinclude-greier til det)

Hvordan kan jeg forhindre at scrollen kommer? Hvis jeg ikke kan/bør gjre dette, kan jeg kjøre en fast oppløsning og/eller tilpasset oppsløning slik at en slik scroll ikke kommer opp når man åpnet et vindu som ikke er dratt til brukerens egendefinerte størrelse?

Og må jeg kjøre samme oppløsninge i som jeg designer i siden når jeg lager den i ps.?

Eller kan jeg kjøre 1280*960? Jeg tenker å la det meste av innhold samt en bagrunn være middstil på siden, men på siden tenker jeg å ha en annen bagrunn med et mønster eller noe. Burde jeg da tilpasse det som skal midstilles i noe rundt 800*600 men den totale siden ligger på rundt 1024*768?

Si ifra hvis noe er uklart :)

Endret av x-ray-cat
Skrevet

Spørsmålet er kanskje om du i det hele tatt trenger så mye plass som en side tilpasset 1024*768 gir.

Om en ikke henter inn stoff fra hele verden daglig eller har et forfatterhjerte av de store tror jeg nok de fleste klarer seg med personlige sider med en bredde på en rundt 760.

Ole brum: "Det er plass til alt når alt er på plass"

Skrevet
Spørsmålet er kanskje om du i det hele tatt trenger så mye plass som en side tilpasset 1024*768 gir.

Om en ikke henter inn stoff fra hele verden daglig eller har et forfatterhjerte av de store tror jeg nok de fleste klarer seg med personlige sider med en bredde på en rundt 760.

Ole brum: "Det er plass til alt når alt er på plass"

Ok. Så hvis jeg skal lage den i 800*600, velger jeg oppløsningen 768*460? og hvis jeg lager den i 1024*768 så velger jeg hvilken oppløsning?

Skrevet
Når jeg lager designen til siden i photoshop, så kan jeg jo bl.a. velge enten 800*600 eller 1024*768 når jeg skal begynne med et bilde, men burde jeg ikke definere et forhold noe lavere enn disse oppløsningene med tanke på meny og det som går vekk i nettleserviduet til andre ting enn som viser selve designen?

Jeg er litt usikker på om jeg burde tilpasse den til 800*600 eller 1024*768? Hva er vanligst?

Hva er å anbefalle, hvis en tar utgangspunkt i at de besøkende ikke kjører noen spesisikk oppløsning. Burde jeg ta hensyn til 800*600 er litt vanligere eller ta 1024*768? Hvilken oppløsning vil vise siden finest hvis en kjører en oppløsning som siden ikkke er laget i?

Kan jeg sette sånn prosent sånn at siden tilpasser seg nettleservinduet? Burde/kan jeg kjøre begge deler? Slik at den besøkende kan velge å kjøre siden i tilpasset eller definert oppløsning?

Jeg har tenkt å unngå å ha vanlig scroll på siden. Jeg vil helst forhindre den scollbaren som er:

Slik som denne--->

Og heller ha en scroll i en iframe lignende løsning (tenker å bruke phpinclude-greier til det)

Hvordan kan jeg forhindre at scrollen kommer? Hvis jeg ikke kan/bør gjre dette, kan jeg kjøre en fast oppløsning og/eller tilpasset oppsløning slik at en slik scroll ikke kommer opp når man åpnet et vindu som ikke er dratt til brukerens egendefinerte størrelse?

Og må jeg kjøre samme oppløsninge i som jeg designer i siden når jeg lager den i ps.?

Eller kan jeg kjøre 1280*960? Jeg tenker å la det meste av innhold samt en bagrunn være middstil på siden, men på siden tenker jeg å ha en annen bagrunn med et mønster eller noe. Burde jeg da tilpasse det som skal midstilles i noe rundt 800*600 men den totale siden ligger på rundt 1024*768?

Si ifra hvis noe er uklart :)

Er det noen som kan svare ang. dette? Er liksom det jeg er usikker på før jeg begynner å designe, derfor hadde det vært fint å vite hva som er vanlig og mest brukervennlig.

er litt kjipt hvis jeg lager et bilde i 1024*768, også viser det seg at jeg må lage det minde for å unngå scoll når siden vises i en nettleser..

Setter pris på et svar hvis noen kan utdype dette litt. Jo før jo bedre (Ikke for å virke desperat, men da slipper jeg å la dette problemet stå i veien får videre arbeid med web)

Skrevet
Tilbake i 2000 var den internasjonale "webstandarden" 760x420, dette fordi flertallet i verden fremdeles hadde 800x600 som standard oppløsning på skjermen sin.

At over 50% kun hadde 800x600 i 2000 nekter jeg simpelthen å tro.

Skrevet

kaffenils: Og hvorfor det? Selv om du sitter hjemme i Norge og kjører på 2048*1532 eller hva enn folk sitter med nå for tida, betyr ikke det at resten av verdens befolkning er så rike. Og det finnes faktisk flere fattigere enn rike her i verden.

Skrevet

I dag gjør nok ikke over 50% det kaffenils, men tilbake i 2000 så var faktisk det standarden. Det er som Mr.Berg sier, det finnes flere fattige enn rike her i verden. Norge er faktisk et av de landene som alltid har hatt den nyeste maskinparken.

Skrevet (endret)

@Mr.Berg: Ja, det er et faktum at man kan regne med at nordmenn har høyre oppløsning på skjermene sine enn for eksempel amerikanerne, men jeg tror da strengt tatt at veldig mange også i Norge hadde 800 x 600 oppløsning i år-2000.

Men egentlig har det ikke noe å si hva statistikken sier!

Hvis du virkelig har lyst til å finne ut til hvilken skjermoppløsning du skal designe for så kan du bare gjøre en liten test på siden din. Lag et php-script(eller annet) som lagrer skjermoppløsningen til dine besøkende. Etter en måned regner du ut hvor mye prosent som bruker hva. Og der der har du svaret på alle dine sorger.

Edit. Typo

Endret av Waldmeister
Skrevet

Waldmeister: Akkurat, og det understreker vel heller bare mitt poeng.

Uansett syns jeg ikke sider som er særlig større enn 750px i bredden gjør seg så bra (no offence Mikka, den er fin, men litt bred :p), så jeg ser ikke helt hvorfor man alltid skal fylle skjermen. Luft er viktig.

Skrevet
I dag gjør nok ikke over 50% det kaffenils, men tilbake i 2000 så var faktisk det standarden. Det er som Mr.Berg sier, det finnes flere fattige enn rike her i verden. Norge er faktisk et av de landene som alltid har hatt den nyeste maskinparken.

Hvis du ser på w3schools sin statistikk over OS og oppløsning fra oktober 2004 så ser du at 34% fortsatt har 800x600 oppløsning og at 83,3% bruker WinXP eller W2000. Det betyr at mange WinXP/2000 brukere kjører 800x600 oppløsning. Jeg vil hevde at hvis du har en pc som kan kjøre WinXP/2000 så kan den også kjøre 1024x768 oppløsning, så enten har de ikke innstallert skjermkortdriverene, eller så er de rett og slett sære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...