Gå til innhold

nForce5 med 1200FSB


Anbefalte innlegg

Her lukter det fasekjøling spør du meg.. eneste som klarer å kjøle ned en overklokka Prescott godt nok ;)

 

Og Øivind, det var da fælt så entusiastisk utbrudd? :p:roll:

Hvgor har du dette fra ? Egne erfaringer eller???

Merkelig hvor det skal overdrives når enkelte uttaler seg :hmm:

Har sett flere reviews med pelt på prescott og det blir ikke rare greia :( Varmen fra elementet og en prescott @ 3.8GHz og oppover overvinner kjøle evnen til pelteier elementet og da begynner tec'en og fungere som isolering.

 

Egentlig ren mattematikk dette her. Legge sammen virknings grads kurver osv. Altså det som er greia er at du ender ikke opp med noe mer MHz (speed) kontra plain H20. Blir det for mye varme på peltier elementet så øker tapet i elementet og

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har vært lite snakk om Intel sin 600 serie hva ytelse angår, og temperatur. Mulig Intel dropper en bombe på oss her. Men på en annen side kan den gi lite nytt. Ser frem til testene som kommer om ett par måneder  :cool:

For å være ærlig forventer jeg ikke noe revlusjonerende nytt før andre generasjon med dobbeltkjerneprosessorer kommer ut , dette gjelder både amd og Intel .

ER 100% enig, hvorfor sette penger inn i enkeltkjerne prosessorer hvis det kommer snart dobbeltkjerne cpu spesielt hvis smithfield får 1200MHz FSB :love:

 

Men det som er dårlig er at da bruker chipsettet DDR2 minne som er ikke fullt utviklet ennå og har mye høyere timings enn vanlig DDR.

Feil! OCZ sin EB brikker til DDR2 er den feteste rammen du får. Jeg har lagt ut nyheter om den rammen så hvis du følger med på andre norske hw sider så ville du ha vist det :p

 

Men over til saken. Les testen på anandtech.. Har flere linker i arkivet ,men orker ikke bla opp der nå ,men alle testene sier at rammen klokket meget bra

Lenke til kommentar
Men hvorfor begynne å rope fasekjøling , jeg har kjørt på 3,9 med vannkjøing uten problemer og med temp mellom 40 og 50 grader , fikk desverre ikke prøvd med radiatorn i kjellern ,da hadde nok temp vært enda lavere .

Vel, var vel bare en litt teit spøk ovenfor Prescott-brukere.

Poenget var, man skal ha meget god kjøling (da helst i form av vannkjøling, ( eventuelt fasekjøling ;) )) for å overklokke over 1200FSB uten multiplayer-senking.. Det ville blitt veldig godt og varmt med stock-kjøleren for å si det slik :tease: (DET kan du da ikke si imot :) )

Lenke til kommentar

Hva menes med outsider ? syntes da det virker litt rart å kalle den nest største produsenten av prosessorer (så vidt jeg vet) en outsider pga intel har større markeds andeler, til de fleste forum brukerne her ville jeg heller sagt vi ikke er langt unna 50/50, hadde via kommet med noe slikt, da hadde det i mye øyner vært en outsider.. men håper såfall noen kan definere outsider for meg :p

Lenke til kommentar
Men hvorfor begynne å rope fasekjøling , jeg har kjørt på 3,9 med vannkjøing uten problemer og med temp mellom 40 og 50 grader , fikk desverre ikke prøvd med radiatorn i kjellern ,da hadde nok temp vært enda lavere .

Vel, var vel bare en litt teit spøk ovenfor Prescott-brukere.

Poenget var, man skal ha meget god kjøling (da helst i form av vannkjøling, ( eventuelt fasekjøling ;) )) for å overklokke over 1200FSB uten multiplayer-senking.. Det ville blitt veldig godt og varmt med stock-kjøleren for å si det slik :tease: (DET kan du da ikke si imot :) )

Nei det skal jeg ikke motsi og har heller ikke motsagt da , ikke så rart heller når en vet at en slik sak er varmere en en FX og selv den får du problemer med å holde kald nok ved høy klokking , så det ser jeg ikke som noe unormalt .

Det jeg reagerer på er at om en sier prescott så skapes deet et inntrykk av at den MÅ ha fasekjøling for i det hele tatt kunne brukes og om en sier FX så skapes det et inntrykk av at den er så kald at en nesten skulle tro en måtte fjærne vifta så den ikke fryses fast (satt på spissen) ingenting av dette er korrekt og som regel uttalelser fra folk som ikke har peil eller som er totalt fanatisk og ikke aksepterer noe annet en det de selv har :hmm:

Lenke til kommentar

Måtte nesten le litt her, er helt enig med det du sier, for å si det slik, FX er ikke kald den heller :p Selv om noen ildsjeler her på forumet får en til å tro det ;)

 

Uttalelsen min var bare ment som en spøk i beste mening - for jeg er enig med alt du sier. Det finnes en del fanatikere her på forumet, for å si det slik. Og FX, ja, den blir varm ;)

Lenke til kommentar
Hva menes med outsider ? syntes da det virker litt rart å kalle den nest største produsenten av prosessorer (så vidt jeg vet) en outsider pga intel har større markeds andeler, til de fleste forum brukerne her ville jeg heller sagt vi ikke er langt unna 50/50, hadde via kommet med noe slikt, da hadde det i mye øyner vært en outsider.. men håper såfall noen kan definere outsider for meg :p

En outsider kan feks være en som utfordrer favoritten/lederen og kan ta/ha muligheten til å ta "seieren/ ledelsen"

I dette tilfellet er det jo Intel som er størst og har markedsledelsen uten tvil , AMD har imidlertid i egenskap av sin A64 utfordret Intel og tatt markedsandeler fra dem og kan ha muligheter til å bli ledende om suksessen vedvarer .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Hva menes med outsider ? syntes da det virker litt rart å kalle den nest største produsenten av prosessorer (så vidt jeg vet) en outsider pga intel har større markeds andeler, til de fleste forum brukerne her ville jeg heller sagt vi ikke er langt unna 50/50, hadde via kommet med noe slikt, da hadde det i mye øyner vært en outsider.. men håper såfall noen kan definere outsider for meg :p

En outsider er "en som ingen hadde regnet med på forhånd"

Nå ble det brukt anførselstegn rundt outsider, uansett skjønner jeg ikke hvorfor dette er noe å henge seg opp i ?

 

Edit: Litt for sent

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Hva menes med outsider ? syntes da det virker litt rart å kalle den nest største produsenten av prosessorer (så vidt jeg vet) en outsider pga intel har større markeds andeler, til de fleste forum brukerne her ville jeg heller sagt vi ikke er langt unna 50/50, hadde via kommet med noe slikt, da hadde det i mye øyner vært en outsider.. men håper såfall noen kan definere outsider for meg :p

En outsider er "en som ingen hadde regnet med på forhånd"

Nå ble det brukt anførselstegn rundt outsider, uansett skjønner jeg ikke hvorfor dette er noe å henge seg opp i ?

 

Edit: Litt for sent

Jepp riktig feks :

 

person som står utenfor, ikke hører med til en bestemt krets han følte seg som en o- i det miljøet

2 idr: deltaker som ikke hører til de fremste vinnerkandidatene .

 

Dette er konkret det du finner i ordboka ,men som nevnt det brukes i mange sammenhenger og i denne var det brukt fordi få/ingen hadde vel forusett at A64 skulle bli en så stor suksess som den ble .

I idretten og i forretningslivet brukes dette utrykket mye som feks om en bedrift som har vært med lenge men aldri nådd helt opp , for plutselig å seile opp med et nytt produkt som gjør at de utfordrer den tradisjonelle lederen .

Se feks på Audi deres biler på 60-70 tallet var ikke noe særlig , men da de la om produksjonen i 1984 og kom med Audi 100 i 85 med fullforsinket karoseri og quattro ble det en annen dans , i dag er de blandt de beste på verdensbasis .

Lenke til kommentar
CDF , jeg har lest den :thumbup:

Hehe... Det er greit å være nyhetsposter fordi man alltid er oppdatert ,men det tar faktisk overaskende lang tid. Alt tar lenger tid enn man regner med.

 

Over til saken:

Når man tenker tilbake til Asus P4c800.. Kjørte 2slike kort på 300FSB uten problemer. Vi snakker ikke akkurat framgang når man snakker om Nforce5 med 300FSB..

 

IC7max3 kjørte jo på 400FSB (med alle mods.. det var mange).

 

Så framgangen har ikke vært stor.. Sukk.. :no:

Lenke til kommentar

nForce5 SLI har tatt en ny og litt overraskende vending skal man tro the Inquirer. De har tatt et bilde av en prototype av et nForce5 SLI-hovedkort og det er tydelig at NVIDIA benytter en Intel sørside som en del av brikkesettet:

http://www.theinquirer.net/?article=20607

 

Southbridge_closeup.jpg

 

Hva skjedde med MCP04, eller har Intel laget en sørside spesielt for NVIDIA med HyperTransport-støtte? :hmm:

Lenke til kommentar
Hva skjedde med MCP04, eller har Intel laget en sørside spesielt for NVIDIA med HyperTransport-støtte?  :hmm:

Tror heller det er et rent Intel kort og en liten serie misforståelser ;)

 

Har ikke tidligere hørt at Intel har solgt ICH'er løst, til 3dje-parts leverandører. Skulle det mot formodning være en hybrid så tror jeg heller Nvidia har tilpasset seg Intel's DMI (2 Gbps bussen som går mellom MCH og ICH) enn at Intel skulle ha laget en HTT-kompatibel ICH.

 

Edit: Stemmer artikkelene så blir spørsmålet hvorfor? Dette er neppe en billigere løsning så Nvidia må åpenbart se en annen (teknisk) fordel her?!

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
Hva skjedde med MCP04, eller har Intel laget en sørside spesielt for NVIDIA med HyperTransport-støtte?  :hmm:

Tror heller det er et rent Intel kort og en liten serie misforståelser ;)

Ja, du har helt rett ifølge X-bit labs:

 

EVGA’s "nForce5" Mainboard May Not be NVIDIA nForce5 Based

But the mainboard could be not what it is claimed to be, e.g., NVIDIA nForce5 platform. The mainboard features ICH6 I/O controller from Intel Corp., by contrast, NVIDIA’s nForce5 includes NVIDIA’s own North Bridge (which may also be referred to as MCH, memory controller hub) as well as I/O controller that are connected to each other using HyperTransport bus, whereas Intel uses a flavour of PCI Express bus to connect MCH to ICH in its latest chipsets. HyperTransport is not drop-in compatible with PCI Express. The EVGA’s platform also has PCI Express x16 and PCI Express x4 slots, whereas NVIDIA’s nForce5 is expected to provide two PCI Express x8 lanes that are compatible with PCI Express slots for graphics on electrical level.

 

It is unclear which chipsets powers the mainboard.

 

NVIDIA Corp. told The Inquirer web-site it was too early to demonstrate its NVIDIA nForce5 mainboards at CES.

 

“We asked NVIDIA about nForce5 and NVIDIA said that it isn’t showing it off here. NVIDIA said that we will see such boards sometimes later this quarter as it’s too early to show them,” The Inquirer web-site, who also published a picture of the mentioned EVGA mainboard, reported.

 

Flere detaljer om dette her:

http://www.behardware.com/news/7208/A-real-fake-nForce5.html

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...