Gå til innhold

Norges støtte til flomkatastrofen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange ser på en eventuell høyere skatt som en liten pris å betale for å få lov til å hjelpe de trengende.

For å få lov?! Det er da for svingende ingen som nekter dem å gi av egen lomme!

Nei, det er sant. Men den vanlige ola nordmann har ikke oversikt over alle plassene en skal gi penger. Og hvem skal gi hvor? En kan ikke gi over alt. Sier seg selv at vi trenger et organ (staten) som tar seg av denne bevilgningen.

Da kan vel de av folket som vil betale penger til staten og la andre være i fred da vel? Man trenger ikke tvang for å drive nødhjelp, ei heller av den sentralfordelte typen. Man kan drive holdningsskapende kampanjer i stedet.

 

Fryder meg at du anser det som tvang.

 

Poetic justice, spør du meg. :w00t:

Lenke til kommentar

hvis alle betalte det de ville så hadde staten aldri fått nok til penger til å drive med de de gjør idag.

infrastrukturen hadde ikke eksistert

 

tenk om alt hadde vært privatisert hvor dyrt hadde det ikke vært å gå på feks sykehus grunnskole eller for ikke å snakke om bompenger

stakkars den som mistet jobben

 

tjener jeg 300000 i lønn pr år og betalte 120000 i skatt som gikk til allt dette da hadde jeg i hvertfall en trygghet om at jeg hadde råd til egenandel hvis jeg ble syk og hadde også noelunde garanti for at jeg slapp til uansett hva som feilte meg

skolegangen var sikret og jeg kunne kjøre på de fleste veier uten at noen kom etter meg for å kreve penger

 

hadde jeg tjent 300000 i lønn og droppet skatten slik som de fleste andre gjordet så hadde jeg sikkert måtte betalt alt 200000 i fordyrende ledd

betalt for veien og sykehuset så på lommeboken før dem slapp meg inn

tenk om jeg mistet jobben hva skulle jeg da leve av for staten hadde ikke penger til å brødfø meg

 

 

nei hvær glad for den skatten du betaler

 

ikke vær egoistisk og tenk om du alene skulle slippe skatt

skaff deg en bedre jobb slik at du tjener mer hvis du absolutt må kunne bruke så mye penger på deg selv

Lenke til kommentar
Jeg er bare nysgjerrig: Hvordan er ditt forhold til dine venner når du legger så lite skjul på den holdningen din? Og kjærester - hvordan kan man føle kjærlighet når alt mulig skal være i din egeninteresse?

http://loveisselfish.com

 

Både vennskap og kjærlighet er motivert av egoisme. Jeg regner med at du ikke velger venner og kjæreste ut fra om de trenger det eller ikke (altruisme), men fordi du ganske enkelt liker å være sammen med dem. Det er egoisme.

Lenke til kommentar
Er det ikke i egen interesse å føle kjærlighet?

Det er selvfølgelig mulig å føle hverken hat, kjærlighet eller aggresjon, men samtidig føle en fascinasjon av penger! Alle mennesker med normalt følelsesliv vil ha det slik. :roll:

 

Det må være morsomt å være kapitalist/liberalist, altså å mene at man skal følge sine instinkter og behov (som er et resultat av følelsesliv), for det er tross alt det som gjør oss til mennesker, ifølge dem. Men kjærlighet, det er ikke en viktig del av vår menneskelige natur!

Lenke til kommentar
Jeg er bare nysgjerrig: Hvordan er ditt forhold til dine venner når du legger så lite skjul på den holdningen din? Og kjærester - hvordan kan man føle kjærlighet når alt mulig skal være i din egeninteresse?

http://loveisselfish.com

 

Både vennskap og kjærlighet er motivert av egoisme. Jeg regner med at du ikke velger venner og kjæreste ut fra om de trenger det eller ikke (altruisme), men fordi du ganske enkelt liker å være sammen med dem. Det er egoisme.

Ja... så du er derfor klar over at dine venner kun vil tilbringe tid med deg fordi det ganger dem? Hohoho, nå har du tatt nåtidens altfor populære eksistensialismefilosofi litt vel langt. Hvor gammel er du? Jeg går ut fra at du aldri har hatt en ordentlig kjæreste, siden du ikke stiller noen spørsmålstegn ved din menneskeoppfatning? Menmen, din tid skal også komme, bare vent og se; en dag våkner du opp og innser sammenhengen. :love:

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Ja... så du er derfor klar over at dine venner kun vil tilbringe tid med deg fordi det ganger dem?

Selvsagt! Ønsker du at dine venner skal være sammen med deg for å være snille, eller fordi de ser på deg som en verdi for dem?

 

Jeg tror for øvrig ikke at jeg vil svare på flere av dine innlegg, ettersom du åpenbart er en overlegen blei som misforstår folk med vilje, har et sinn som er helt lukket for divergerende oppfatninger og lever kun i den hensikt å trykke andre mennesker ned.

Lenke til kommentar
Ønsker du at dine venner skal være sammen med deg for å være snille (...)

Ja, faktisk! Jeg har lyst til å ha venner som kan sette meg foran dem selv en gang iblant, og selvfølgelig omvendt når det trengs. Videre er jeg glad for at jeg ikke er din venn, siden jeg sannsynligvis er mindre overlegen og har større vilje enn deg, og ikke kan tåle folk som skal forpeste andre mennesker liv med sine lite gjennomtenkte meninger.

 

Lykke til med å finne kjærligheten, forresten!

Lenke til kommentar
Wow, mener du å si at du har skattet hele 3300?

Selv på en mnd er 3300 lite.  ;)

 

Men jeg tar det dithen at du ikke jobber 100%?

Nei; men det norske bistandsbudsjettet er på ca. 15 mrd kroner. Fordelt på en befolkning på 4,5 mill er dette rundt 3300 kroner på hver (regnestykket er såklart skjevt som Blomster-Finn, men du skjønner hvor jeg vil).

 

Jeg jobber for øvrig ikke full stilling, da jeg studerer ved siden av; men jeg tjener nok på jobben min til å fullstending finansiere studier, bolig, livets opphold, statens skatterøveri og frivillige donasjoner til hjelpeorganisasjoner.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Er det ikke i egen interesse å føle kjærlighet?

Det er selvfølgelig mulig å føle hverken hat, kjærlighet eller aggresjon, men samtidig føle en fascinasjon av penger! Alle mennesker med normalt følelsesliv vil ha det slik. :roll:

 

Det må være morsomt å være kapitalist/liberalist, altså å mene at man skal følge sine instinkter og behov (som er et resultat av følelsesliv), for det er tross alt det som gjør oss til mennesker, ifølge dem. Men kjærlighet, det er ikke en viktig del av vår menneskelige natur!

Du skjønner virkelig ingenting av det jeg sier, gjør du vel? Jeg føler kjærlighet, og siden kjærlighet er er godt for meg er det i min beste interesse. Det er fullt mulig å elske noen uten at denne kjærligheten blir gjengjeldt; dermed er kjærlighet i det store å det hele fullstendig egoistisk. Dette er til nytte både for den som føler kjærligheten og den som blir elsket; i motsetning til den type kjærlighet du forfekter som kun er til nytte for den som blir elsket. Min kjærlighet er derfor verdt dobbelt så mye som din.

 

(Kjærlighet er forresten ikke noe som kan måles i penger; hvordan stemmer det med dine teorier om oss kapitalister?)

Lenke til kommentar
Wow, mener du å si at du har skattet hele 3300?

Selv på en mnd er 3300 lite.  ;)

 

Men jeg tar det dithen at du ikke jobber 100%?

Nei; men det norske bistandsbudsjettet er på ca. 15 mrd kroner. Fordelt på en befolkning på 4,5 mill er dette rundt 3300 kroner på hver (regnestykket er såklart skjevt som Blomster-Finn, men du skjønner hvor jeg vil).

 

Jeg jobber for øvrig ikke full stilling, da jeg studerer ved siden av; men jeg tjener nok på jobben min til å fullstending finansiere studier, bolig, livets opphold, statens skatterøveri og frivillige donasjoner til hjelpeorganisasjoner.

Jee, jee. Kall det hva du vil.

 

Poetic justice! :D

Lenke til kommentar
1: Moms er også skatt. Avskaff begge deler.

Vel, off topic, men bare lurer. Du vil ha fjernet skatter. Men du vil ha politi, rettsvesen og forsvar.

 

Hvordan skal det betales? Dugnad?

Frivillige bidrag, da det er i folkets interesse at slikt opprettholdes. Man trenger ikke mye heller - godt under 10% av BNP, og 10% av min inntekt ville jeg gitt om bidraget var frivillig. Jeg liker mildt sagt ikke å bli frastjålet 50%+ ved tvang og trussel om vold.

 

Frivillig bidrag? Hehe, ja det må jo gå bra....

 

Så da får jeg håpe jeg blir en millionær slik at jeg bare kan true med å trekke min støtte til politiet hvis de prøver å gi meg en bot.... :roll:

 

Eller når globaliseringen har gjort at en stor del av befolkningen jobber for utenlandske firma. Så hvis en fremmed makt vil ramme oss, kan de bare si opp alle nordmennene slik at vi gavmilde nordmenn ikke lenger har penger til å betale for å ha et forsvar...

 

Og hva med helsevesenet, veivesenet osv? Skal pengene styre det også?

 

Skal vi virkelig bli et hjelpemiddel for pengene, fremfor at de er et hjelpemiddel for oss?

Lenke til kommentar
Så da får jeg håpe jeg blir en millionær slik at jeg bare kan true med å trekke min støtte til politiet hvis de prøver å gi meg en bot.... :roll:

 

Ingen tvinger deg; men det er som sagt i din egen interesse. Beskyttelse får du likevel da det er statens (eneste legitime) oppgave å gi dens innbyggere dette; både fra ytre fiender (militære) og indre fiender (politi).Hva har det forresten å si om du er millionær eller ikke?

 

Eller når globaliseringen har gjort at en stor del av befolkningen jobber for utenlandske firma. Så hvis en fremmed makt vil ramme oss, kan de bare si opp alle nordmennene slik at vi gavmilde nordmenn ikke lenger har penger til å betale for å ha et forsvar...

 

Da er det i innbyggernes interesse å gå med på allmenn mobilisering. Det forsvaret vi har i dag kan ikke forsvare oss uansett; det har vi internasjonale allianser til å gjøre (NATO). Poenget ditt er dermed ugyldig.

 

Og hva med helsevesenet, veivesenet osv? Skal pengene styre det også?

 

Akkurat slik pengene styrer det i dag. Sosialister pleier å si "det er ikke alt som skal lønne seg" nettopp om ting som helseomsorg; men sannheten er at det alltid må lønne seg. Det er ingenting som lar seg drive gratis, og nettopp derfor betales det av myndighetene ved stadig høyere skatter. Privatisert "pengestyrt" helseomsorg fjerner bare staten som fordyrende, formyndende og bandittisk mellomledd.

 

Skal vi virkelig bli et hjelpemiddel for pengene, fremfor at de er et hjelpemiddel for oss?

 

Nå er det ikke et hjelpemiddel for pengene man blir i et kapitalistisk system, men det stikk motsatte. Ingen tvinger deg til å bruke livet på et jag etter penger; det du derimot må gjøre er å produsere til eget livs opphold, i stedet for å parasittere på andre. Vil du flytte ut i ødemarka og drive gård der alt tilfaller deg og dine, uten noensinne å være i kontakt med penger, er du fri til å gjøre nettopp det.

 

 

EDIT: mer utfylling.

Endret av farke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...