Gå til innhold

Neverwinter Nights vs Baldur's Gate 2


Anbefalte innlegg

HEHe kevlar....Du startet en tråd åv Vår Bra diskusjon :p :!: Kevlar vs Fujji :D

 

Neverwinter Nights Har så fengende Campign. Og morsomme og spennende sidequests du får av folk... Og så rare og spesielle "items" får spillet til å glede til siste slutt. Med hele 2 xp packs med mere charakters/items/steder.....NwN er bare det beste rpg spillet jeg har spillt.....

 

Jeg har ikke prøvd bg2 enda. Men Kevlar mener at nwn har uengasjerende campign, dårlig levelup system...Rett og slett kjedelig.... Å det er det ikke? Right?

:hmm:

 

BTW KEvlar: er det ikke lov for fjortisser å skrive "neverwinter nights er best" mer en for en 20 åring som skriver det". Bare fordi de er fjortisser..

OG du kunne skrivd"vil ikke ha noen fjortisser som skriver bg2 er best" Fordi det liker DU best

Endret av FuJJi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har litt vansklig for å se hvordan en pure sorc(eller wizz) skal klare seg alene i f.eks. underdark...

 

ToB hjelper på grunn av økt levelcap(som kevlar sier), det tenkte jeg faktisk ikke på. Har bare runna ToB en gang og det var med char som jeg hadde runna SoA med, så da ble det en naturlig vidreføring av levela(dvs var bare over lvl20 på de nye karta).

 

med økt levelcap går det nok greit solo for en sorc også, men på bare 20 level er det en stor utfordring.

Ja sant det, mente ToB sorc. Synes å huske at jeg hadde Time Stop allerede da. Er bare å aktivere og spamme spells. Ellers gjør jo planetaren en god jobb. Men skal sies at jeg hadde Staff of the Magi, som ikke er greit å finne uten å lese om det på nettet.

Lenke til kommentar
Når det kommer til å spille gjennom BG2 alene vet jeg om 3 charer som kan klare det, det er monk, swashbuckler(pure) og kensai-mage. Noen som har klart å komme gjennom spillet med en annen type char? Med expansionen til bg2 tviler jeg på at noen som helst char klarer det, dog muligens en kensai-mage kan klare det.

Jeg har gjennomført det med sorcerer. Litt krevende i starten men i de senere levelene så blir man gud. Det er, tror jeg, hvis jeg husker rett, mulig og gjennomføre BG2 solo med alle typer selv om jeg legger litt tvil på beastmaster.

 

Personlig syns jeg BG2 hadde en bedre spillopplevelse enn nvn fordi BG2 hadde en mye bedre stemning. Stemningen i nvn tones ned en del fordi grafikken er repeterende og til tider uinterresang. BG2 hadde også en mye sterkere historie en NVN. Jeg liker og spille alene selv, men jeg syns det var dumt at det ikke var mulighet for å kontrollere flere personer i nvn. Men gameplayet skal nok nwn ha pga den høye replay valuen. Det er så mye mer du kan gjøre i nvn enn i BG2 og mye av dette skyldes at spillet har blitt så stort online.

Lenke til kommentar

Har bare spilt spillene i singleplayer, med originale campaigns. Må si at jeg fant Neverwinter sin campaign direkte kjedelig. Dette kommer nok nettop av at jeg har spilt Baldurs Gate 2.

 

På tross av sin overlegne grafikk og interface, kommer NWN fullstendig til kort når det gjelder gameplay. Og da snakker jeg rollespill gameplay. Baldurs Gate 2 ga meg følelsen av å vandre gjennom en ekte verden. En verden av magi, fortapte prinsesser, ondskap, snodige skjebner og alt som hører til. For meg ble NWN sin verden en minikopi av Baldurs Gate 2 og på den måten lite tilfredstillende.

 

Grunnen til at jeg elsket BG2 var at jeg aldri visste hva som ville skje, det dukket opp nye twists i fortellingen hele tiden og jeg nøt alle sidesporene og prøvde å få med meg hele spillet. Hele spillet er enormt. Jeg kunne lese små fortellinger i bokhyllene, snakke med menigmann om hans problemer, virkelig leve meg inn i fortellingen. Og så var det alle gåtene. Gåtene i BG2 er etter min mening de beste gjennom tidene, i noe spill.

 

Igjen må jeg få understreke at jeg bare baserer meg på singleplayer, mods kan jeg ikke uttale meg om. Generelt er BG og BG2 mer klassiske rollespill, mens NWN er heller kampfokusert og actionpreget. BG2 sin verden er utrolig mye større enn NWN.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som likte BG2 best. Faktisk synes jeg det er et bedre spill alt sett under ett også (grafikk inkludert). For meg så er historien det viktigste i en RPG. Alt annet er underordnet. Bryr meg egentlig lite om grafikken, siden mesteparten av RPG'er foregår i hodet, ikke på skjermen :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde spillt BG1 og IceD1 hvis de ikke krasja mid game... :(, men for å sammenligne BG2 med NwN ville jeg si gamplay er mer eller mindre likt og storien er god i BG2 og okay is NwN, men kommer opp på samme nivå, etter min mening, i NwN Hordes of underdark exp.

 

Grafik messig er det bare en forskjell og det er 2d og 3d. 2d har aldri sett skikkelig bra ut. Bare inrøm det... selv i spill som Falout er det spillerns evne til å leve seg inn i spillet som dominerer og ikke kvaliteten på 2d grafikken. NwN 3d ser litt bedre ut, men ikke til et slikt nivå at spillern selv ikke må bruke litt selv fantasi for å "komme in i" spillet, til motsettning til feks spill som Morrowind 3 Elderscrolls.

 

I bunn og grunn begge gode nok rpg's til å bruke tid på :), men om jeg skal velge EN av dem til hvilken jeg likte best så må det være BG2. Ikke forde det er noe bedre en NwN, men heller det at når jeg spillt BG2 hvar det blant de første ekte rgpene jeg spillte.

 

Tidenes beste rpg er Falout1-2 og Morrowind3, selv om dialog delene var som å sjekke en ordbok. Noe jeg håper de fikser i del 4.

Lenke til kommentar

@Munch Bra skrevet!

 

Synes selv at NWN mangler mye på historie, blir liksom en blanding av BG2 og Diablo.

JEG synes grafikken BG2 er bedre pga grafikken i NWN blir litt for mye tegneserieaktig. Men det er min mening...

Oppdragene I NWN føles også som om utviklerne tenkte at her må det være et sidequest siden nå er det 20 min siden forrige. I BG2 ble det mye mere naturlig.

Savner også et samlingssted i NWN som fx Copper coronet, eller travellers mart i BG2.

Historien i BG2 er jo på et helt annet nivå sånn kvalitetsmessig.

Og jeg synes også at d3 blir "litt" rart... Kan dere tenke dere en Paladin Scorsserer??

Nei.. Skal man ha et kvalitets RPG er det bare 2 stk BG1 og 2!

Er man fjortiss og vil ha action kan man heller velge Diablo eller et litt mere avansert NWN..

 

*Me vil ha BG3 Min infinity motor og d2 regler

Lenke til kommentar

Jaja, jeg har lenge irritert meg over at jeg ikke finner igjen BG2 CD'ene mine etter at jeg flytta. Spesielt når jeg har lest denne tråden. Så var jeg innom Elkjøp en tur og kikka i spill-hylla, mens jueg lurte på om Pirates var verd penga. Og hva ser jeg, en feit pakke kalt Neverwinter Nights Deluxe Edition til fattige 299,- Så da får vi se..... :yes:

Lenke til kommentar
Også funker ikke CD-nøkkern... er det rart folk kopierer. :thumbdown:

 

Edit: Fikk det til. Fonten var så sær at det var nesten umulig å se forskjell på A og R (samt O/D/0).

Du sier ikke det!!!! Jeg sleit og jeg sleit med å skjønne cd-keyen til det første nwn spillet. Som du sier a ligner helt på r o-d-0 er like o.l

Lenke til kommentar

Hold dere til topic for faen.

 

Jeg synes at BG2 er et spill som bør bli anerkjent som det mest geniale spillet gjennom tider. Jeg har spilt gjennom det 8 ganger, med forskjellige karakterer/grupper, og har aldri gått lei. Alt med det er fantastisk og ja jeg synes også at grafikken er veldig fin selv i disse tider. Den er akkurat slik den bør være, den passer utmerket.

 

NWN...brenn. Første gangen jeg spilte det, kasta jeg det vekk etter 2 timer. Etter 6 måneder begynte jeg igjen, kom til Act 4 og kasta det vekk, det ble så dødskjedelig at jeg ikke gadd å fulføre. Grafikken er fin men i ett RPG så må mer til. Dialoger var idiotiske, elendig gjennomført, og absolutt ingen innlevelse når jeg satt der å leste. Dette spillet har ikke noe sjarm i det hele tatt, bortsatt fra grafikken og litt andre ting.

 

Så MITT konklusjon er at BG2 rævpuler NWN så til de grader...

Lenke til kommentar
BG2 er overlegen NWN på det fleste områder.

for en velbegrunnet argumentasjon... :ermm:

 

føler du for å utdype det litt...

 

 

 

Ontopic:

 

Er det noen som sier seg uenige i disse tingene;

BG2 har den beste historien inkludert som standard.

NWN er bedre på alle område når man tar med brukerlagde moduler.

 

noen som sier seg uenig? Jeg er klar til å diskutere videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...