Gå til innhold

2005: Dobbelkjernens år


Anbefalte innlegg

32" LCD-TV til under 10'000 :love:

 

På datasiden tror ej at kraftigere strømforsyning og muligens bedre hardisker blir einaste oppgraderingene dette året, rekner med systemet mitt kan presses til å takle det meste av spill som kommer ganske så greit ;) (håper ihvertfall det :blush: )

 

Men i 2006 regner ej med å smelte visaen nok en gang :innocent:

Lurer på hva herligheter som har dukket opp da :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja 2005 blir et spennende år. Det er 3 år siden jeg kjøpte min pc, dvs, gjennom hjemmepc-avtalen som da går ut om et par måneder. :) Synd er jo det at firmaet mitt kun har avtale med Dell som jeg ikke liker noe særlig siden jeg liker å custom bygge for å få en støysvak PC med god ytelse.

 

Å spå fremtiden er gøy, og personlig blir anskaffelsen av en 20" LCD med 1600x1200 som er god nok til fotoredigering (dvs korrekte farger) et høydepunkt. I dag får jeg en helt topp LaCie 20" skjerm til 8500 kr så da vil nok den synke enda litt mer til da, evt komme med noe enda bedre også (NEC og Eizo også antar jeg siden det er en stund siden de kom ut med nye modeller nå). Det er mye billige 19" skjermer nå men kvaliteten er ymse med tanke på farge-korrekthet.

 

Når det gjelder vanlig TV tror jeg nok at 32" LCD paneler blir tilgjengelig for en rimeligere penge, og i hvertfall store Plasma skjermer. Det som bekymrer meg er reell oppløsning på disse og hvor vidt de egner seg til PC oppløsninger. Fremtiden viser i hvertfall at en komplett PC vil være oppkoplet til TV'en og tilby all media der. Man trenger ikke en Palantier (fra Ringenes Herre) for å forstå det. Jeg grøsser når jeg leser 1024x1024 oppløsning på en widescreen plasma. Hva er det for en noldus oppløsning da? Pioneer har skjønt dette, men de koster jo skjorta og vil fremdeles koste flesk i 2005. Så 42" plasma til 10000 kr = billig søppel.

 

HDTV er i denne sammenhengen en god retning. En HDTV-klar flatskjerm må jo ha en reell oppløsning som støtter de ekte HDTV spesifikasjonene. Så da blir det sikkert en standard oppløsning som blir like vanlig som 800x600 og alle de andre vi kjenner så godt i PC verdenen. Sammensmelting av TV og PC er i hvertfall et steg videre i så måte.

 

Når det gjelder rå ytelse så skremmer det meg litt at jeg fremdeles syntes min 3 år gamle AMD XP-2100 fremdeles tilfredstiller ytelsesbehovene mine. Og jeg er vanligvis en som har skiftet ut PCen etter 1 1/2 år. Jeg har holdt igjen en god del, for selv om Dual Datarate minne har kommet (800 MHz) og nye buss-arkitekturer, samt 64bits CPU så har jeg ikke sett det store behovet på tross av at jeg bruker PCen min mye til tyngre fotoredigering i Photoshop. Det eneste jeg savner må være et bedre skjermkort enn min GeForce3 Ti500 til spill, men den har også klart seg forbløffende bra. Uansett er kravet mitt at PCen skal være om mulig enda mer støyfri enn den jeg har nå med Zalman ribbe på skjermkort og mye custom valgte deler for å få den stue-vennlig. Så Intel PrescHOT og GeForce 4-5-Hairdryers har ikke fristet særlig i så måte.

 

Så da blir det viktigste for fremtiden å få støyfrie PCer, noe som har blitt tatt virkelig på alvor i 2004 av en del produsenter heldigvis. Når man nå ser at Intel endelig innser at deres low-voltage Pentium M prosessorer egner seg fint på desktop også, så er det vel håp om en passiv kjølt media-PC under TVen, og kanskje egnende "terminaler" med god ytelse på hvert barnerom.

 

Artikkelen i hw.no utelot en liten retning som nå blomstrer for fullt, nemlig små pda-mobiler. Deriblant så vi nettopp lyset av Qtek S100 som må sies å være en flott sammensmeltning, hvor pda'en blir liten nok og mobilen ikke for stor. De som har drasset på to dingser vet dette. Sony Ericsson sin P900 er jo også et godt alternativ med har ikke nok "oompf" til å virkelig være en pda i mine øyne. Dessverre har WinCE et bedre marked i så måte hvis man trenger software og ren ytelse av en pda. Nå ser det ut som at de har forstått at hele dingsen må bli mindre for å bli tatt seriøst som et alternativ til mobil, og ikke slike digre klumper som HP sine ipaq'er. 2005 vil være året vi ser flere Qtek S100 lignende modeller.

 

Til slutt vil jeg si at det har også skjedd mye på flash-minne siden i 2004, og jeg tror vi skraper overflaten over hva som kan bli fremtidens disk. SanDisk Extreme III kort har nå en ytelse på 20 MB/s lese/skrive, som da begynner å nærme seg hva man trenger for å kunne boote et OS fra. Flash minne har svært lav access tid sammelignet med dagens trege harddisker. Med priser i dag på under 1000 kr for 1 GB så er det ikke så lenge til vi har et reelt alternativ til den gamle mekaniske spinnende, støyende, varmeutviklende dingsen som vi alle kjenner som harddisken. Dvs. flash minne vil ikke erstatte, men komplementere. Støyende harddisker hører hjemme i et server-rack som sitter i boden eller på loftet. Med Gigabit Ethernet i heimen har man bra ytelse for å nå det man trenger av media i hvertfall, og muligens programvaren også (selv om den med fordel bør ligge på flash disken). Dette er noe jeg ser fram til...

 

Ok, det ble langt dette. God natt. :)

Lenke til kommentar

Nydelig artikkel :love:

 

Ønsker alle et godt nyttår med lavere hardware priser, ett ønske fra min side som ofte går i oppfyllelse! Nesten ille at jeg ikke skal kjøpe meg ny skjerm (merklig å høre meg si det..). LCD :p Nå har, og dette kommer nok for fult i kommende år, softwaren blit mye bedre mht. flytene-krystallpaneler! Noe som bare gjør disse til enda mer attraktive på toppen av alle andre fordeler! Ja, alle må vel si seg enig i at biledrørsmonitorer (CRT) er utklasert av sine flatere venner. :)

 

For meg bringer nok året en storoppgradering av sjefsmaskinen. Dvs. Hovedkort, ram, prosessor pluss at det fort blir overgang til PCIe.

 

+ DVD brenner innen få uker, tenker jeg.

 

*** Nå har jeg skrevet dette innlegget i halt andre tanker - er det mulig. LOZER

Lenke til kommentar

Jeg tror dere er altfor positive. 2004 var jo 90% skuffelser og tror ikke nok på pendel teorien til å tro at 2005 blir bare kos og kjekt. Når det gjelder dobbeltkjerne prosessorer så tror jeg det magiske året er 2006.

 

Jeg håper at 2005 blir PCI-E kort året. Gb-NIC, lydkort, x1 skjermkort, P-/S-ATA kontrollere, USB2/FW800, osv osv. Jeg har ikke hørt om AMD har noen planer om et chipset med PCI-E, men Intel, nVidia, VIA, SiS og ServerWorks kommer vel alle med sine, så uti juli/august er vel modne hovedkort uten vanlig PCI med mer enn 20/24 PCI-E lanes klare til å bli plukket opp for <1000,- for single og <2500,- for bra dual.

 

Jeg håper også at 3200 DDR minne blir billigere slik at vi får se både 1.5 og 2 GB minne i de fleste "entusiast" maskiner.

Lenke til kommentar

Cinematisk? Tror ikke jeg finner det adjektivet i noen norsk ordbok.

 

 

Minne må generelt bli billigere! Husker ennå tiden da jeg kjøpte mine twinmos brikker til en latterlig lav pris i forhold til det blodsugerne skal ha for brikkene sine i dag..

 

 

42" plasma til rundt 10.000 kr.

:dribble:

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
HDTV har faktisk kommet til Norge nå, det startet vel offisielt for 13 timer og 41 minutter siden... ;)

 

Dobbeltkjerne høres spennende ut, kanskje det blir det neste gang... :D

Hadde en spillejobb på nyttårsaften som ble produsert i hdtv. Var helt sinnsykt å se bildet fra broadcastkameraer med linser til 2 mill på en 32" hdtv. Gleder meg til å se opptakene

Lenke til kommentar

Må si jeg hadde blitt imponert om det kom 600gb disker, eller større, med 5400rpm og 2mb cache, spesielt beregnet til lagring...

 

Hadde blitt billig.... Hastighet er ikke alt... Vil ikke en disk med 10000 rpm, slites raskere enn en med 5400rpm feks?

 

Hadde også blitt mer stillegående, og utviklet mindre varme... *drømme om* :love:

 

Synd at produsentene kun tenker "Raskest mulig, mest mulig cache, drit i om folk skal bruke det til lagring, raskt og dyrt skal det være" ...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
skal oppgradere etter sommern, gleder meg til å kjøpe masse fine komponenter til en billig penge. 20" lcd til 5K høres fristende ut :)

Jepp, kjempeartig for oss som nettopp har svidd av et par tusen på LCD-skjermer som garantert bare vil falle og falle i pris :devil:.

 

Jeg er så dritt lei av å måtte vente og vente på at noe "helt revolusjonerende" skal komme, når jeg endelig har spart nok, og tror jeg gjør et godt kjøp, så får jeg vite at hvis jeg bare hadde venta enda litt til kunne jeg gjort et enda bedre kjøp :ermm:

Lenke til kommentar
Må si jeg hadde blitt imponert om det kom 600gb disker, eller større, med 5400rpm og 2mb cache, spesielt beregnet til lagring...

 

Hadde blitt billig.... Hastighet er ikke alt... Vil ikke en disk med 10000 rpm, slites raskere enn en med 5400rpm feks?

 

Hadde også blitt mer stillegående, og utviklet mindre varme... *drømme om*  :love:

 

Synd at produsentene kun tenker "Raskest mulig, mest mulig cache, drit i om folk skal bruke det til lagring, raskt og dyrt skal det være" ...

Ja hvor blir det av lydløse harddisker? Det hadde vært en ordentlig forbedring :w00t:

Harddiskprodusentene tror visst at framskritt bare kan måles i antall GB :thumbdown:

 

I alle andre segment har produsentene fått opp øynene for stillegående komponenter, det må da være et marked for det nå som HTPC er populært, og stillegående PC'er stadig blir etterspurt?

Endret av erlend øye
Lenke til kommentar
Må si jeg hadde blitt imponert om det kom 600gb disker, eller større, med 5400rpm og 2mb cache, spesielt beregnet til lagring...

 

Hadde blitt billig.... Hastighet er ikke alt... Vil ikke en disk med 10000 rpm, slites raskere enn en med 5400rpm feks?

 

Hadde også blitt mer stillegående, og utviklet mindre varme... *drømme om*  :love:

 

Synd at produsentene kun tenker "Raskest mulig, mest mulig cache, drit i om folk skal bruke det til lagring, raskt og dyrt skal det være" ...

Enig.

 

De burde dele opp i to/tre kategorier. Akuratt som man har skjermkort og CPE'er til forskjellige ting.

 

Et segment med raske hardisker. Hvor støy og lagringsplass ikke var veldig vektlagt. Selvsagt skader ikke lav støy noe. Her var rpm, spesielle teknologier viktig.

Så et segment med lav ytelse som kun brukes til lagring. Kunne godt vært 5400rpm. Flere hundre GB, lav støy, kjølige(lang holdbarhet) etc.

Da blir det vel også aktuelt med en mellomklasse. Hvor man lager et kompromiss mellom de to.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Effektforbruket til AMDs kommende dobbelkjerne Opteron-prosessorer er nå blitt gjort kjent:

 

AMD to keep dual-core processors in current 90nm power envelope

AMD provided first bits on power usage of its upcoming dual-core Opterons last October. System builders now received confirmation that the new processors will stay within the power consumption range of current 90 nm processors

 

The manufacturer's guidelines indicate that dual-core processors will maintain the 95 watt power envelope of its current CPUs built in 90nm. A reader pointed us to an internal AMD document that lists the thermal design power (TDP) of "x75" and "x80" dual-core Opterons with clock speeds of 2.20 and 2.40 GHz at 95 watts. This is the same value the company provides for single-core Opterons.

 

The dual-cores will also keep maximum supply current at 80 amperes. The maximum value for operating temperature drops from 68 to 67 degrees Celsius and supply voltage decreases from 1.40 volts for the single-core to 1.35 volt for the dual-core.

 

The spec sheet also lists low-voltage dual-core Opterons. x70 and a version of the x75 are rated at 55W and 1.15 volts running at 2.0 and 2.2 GHz, respectively. An x60 model with 1.6 GHz runs with a maximum current of 30 amperes and 1.10 volts and will consume not more than 30 watts, according to the document.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...