Gå til innhold

Kutte ut fyrverkeri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff så fælt at folk får mulighet til å gi vekk småpenger, pantelapper og lommerusk. Skal man slutte med å fortelle hvilket telefonnummer man kan ringe for å gi penger, hvilket kontonummer man kan sette inn penger på og å gå med bøsser? Skal frelsesarmeen slutte med grytene sine? Det skaper jo et "press" for å gi.

 

Makan til idioti.

Det blir ikke rett å sammenligne telefoninnsamling og bøsseaksjoner med å sette en boks i banken eller ved pantemaskinen. Noen er avhengige av disse "småpengene" du snakker om, en pantelapp kan gi et rimelig godt måltid. Det er her jeg mener det blir feil, en form for indirekte mobbing/tvang til å gi fra seg.

Lenke til kommentar
å ja så de som ikke gir peng er egoistiske hva Med de som IKKE har penger i norge skal de gi vekk spaggetien sin og kansje men å bruke fyrverkeri kan være en glede for mange det var det for meg i 11 -15 års alderen (bitte litt enda ) det vil jo være det samme som at folk oppfordret deg til å gi vekk penger som du ville invistere i dine gleder her i livet . Selv har jeg aldri gitt ett rødt øre til noen hjelpe organisasjon for jeg for det første snuser som tar mye peng , for det andre har moped som koster i drift for det tredje er jeg data fanatiker og kjøper ofte nytt HW, og det betyr ikke at jeg ser verden i svart - hvit bare fordi jeg prioriterer meg selv ( legg merke til at i norsken omtaler man seg selv som første person og ikke andre eller tredje )

Les innlegget mitt igjen Duen. Jeg skriver ikke at man er egoister hvis man ikke hjelper, jeg kritiserer måten folk ser på rakettboikotten. Jeg har ikke med et ord nevnt at de som ser verden i svart-hvitt bare prioriterer seg selv. Det jeg har sagt er at folk som bare ser saken fra en side ser verden i svart-hvitt, mao. de som f.eks bastant står på at å boikotte nyttårsaften er en god idè siden de da kan støtte litt istede, uten å se ulempene med dette.

 

Cera:

Det er da ikke slik at det er forbudt med fyrverkeri i år?

Nei det har jeg heller ikke sagt, men trusler om at det skal være flaut å sende opp raketter er jo mer eller mindre kun for direkte å lamme og angripe fyrverkeri-næringen. Og dermed kreves det jo så og si at du skal prioritere på en bestemt måte. Det kalles gruppepress.

Lenke til kommentar

Eneste som er litt "prekært" er jo at 1.januar er blitt til offisiell sørgedag. Og den starter med at størsteparten av befolkningen er i gledesrus og feirer for harde livet......

 

Bommet kanskje litt med valg av sørgedag, eller.....?

 

Om man vil skyte opp fyrverkeri eller ikke er noe man selv må avgjøre og ikke dømme andre som velger å kjøpe seg fyrverkeri. Har selv kuttet ut fyrverkeri for å sende penger avgårde, men det er fordi at noe måtte jeg kutte ut for å hjelpe, økonomien er litt trang akkurat i disse tider. Så de to tingene som jeg har minst behov for akkurat nå er fyrverkeri og alkohol. ;)

Lenke til kommentar
Det er da ikke slik at det er forbudt med fyrverkeri i år?

Nei det har jeg heller ikke sagt, men trusler om at det skal være flaut å sende opp raketter er jo mer eller mindre kun for direkte å lamme og angripe fyrverkeri-næringen. Og dermed kreves det jo så og si at du skal prioritere på en bestemt måte. Det kalles gruppepress.

Hvis du føler gruppepress er det kanskje grunnet du innerst inne føler at du burde støttet flomofrene i større grad?

 

Oppfordringen til og gi til flomofrene er selvfølgelig hovedsaklig grunnet en vil ramme fryverkerinæringen.

Lenke til kommentar
Det er da ikke slik at det er forbudt med fyrverkeri i år?

Nei det har jeg heller ikke sagt, men trusler om at det skal være flaut å sende opp raketter er jo mer eller mindre kun for direkte å lamme og angripe fyrverkeri-næringen. Og dermed kreves det jo så og si at du skal prioritere på en bestemt måte. Det kalles gruppepress.

Hvis du føler gruppepress er det kanskje grunnet du innerst inne føler at du burde støttet flomofrene i større grad?

 

Oppfordringen til og gi til flomofrene er selvfølgelig hovedsaklig grunnet en vil ramme fryverkerinæringen.

Jeg føler ikke gruppepress, jeg har støttet, skal fyre opp fyrverkeri. Men det du sa det ikke var forbud mot fyrverkeri, og jeg forklarte tilbake at måten dette gjøres på lager et gruppepress.

Synes det er helt på trynet at man må gå ut å boikotte en spesiell ting, istede for at folk får styre som de vil og gi det de vil, evt. kutte ned på det de vil hvis det trengs!

Lenke til kommentar

Igjen, hvorfor skal vi ha dårlig samvittighet fordi vi bor i et land av velstand? Vi bidrar, både som stat og enkeltpersoner. Etter det jeg vet gir vi rundt 0.3% mer enn FN-standard, noe som utgjør ganske mye. I tillegg bidrar mange husstander til organisasjoner som PLAN, Røde Kors etc. på månedlig basis, gir penger under TV-aksjonen og når katastrofer oppstår som i Beslan og ikke minst nå i Asia.

 

Fortjener vi å bli "mobbet"?

 

Jeg selv har bidratt såpass som samvittigheten tilsa, jeg syns alikevel de forskjellige strategiene som blir brukt er feige.

Lenke til kommentar

Men uansett, så blir det en punktert nyttårsaften. Er over 400 savnede nordmenn, så det er nok flere tusen nordmenn som er berørt her hjemme. Hadde det vært en av mine venner som savnet et barn, en mor, eller en søster, så tror ikke jeg at det for meg ville passet seg om kameratgjengen drakk seg full, skjøt opp en haug med raketter og feiret med ville jubelbrøl. :no:

Lenke til kommentar

Skal vi kutte ut fyrverkeriet pga katastrofen i Asia? Tullball!

 

Hvorfor var det ingen storstilte oppfordringer om å kutte ut fyrverkeri i alle andre år, når det var borgerkrig i Kongo, når det var folkemord i Rwanda og folk sulta ihjel i milliontall? Hvorfor ikke?

 

Er det egoismen som slår innpå dette her? Er det fordi Norge er "indirekte" berørt av katastrofen? At mange nordmenn har dødd, derfor har saken fått ekstra stor mediedekning her til lands, og deretter må vi følge opp mye bedre?

 

Liv er liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...