Gå til innhold

spille inn anlegget ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært diskutert MYE før, bruk søkefunksjonen i forumet!

 

Det som krever innspilling er høyttalere, Dette gjøres for å myke opp membranene. Det er som sagt ganske omdiskutert hvor lang tid som kreves, men jeg spiller de første 48 timene på middels volum.

 

Innspilling av billige Elkjøp mini-anlegg har neppe så mye for seg, men har du litt dyrere høyttalere merker du gjerne litt forskjell.

Lenke til kommentar
Det har ingen hensikt å spille de på lavt volum den første tiden. Elementene tåler like mye hele tiden.

Det er dumt å si sånt av deg når det ikke er sant ;)

Man må jo, iallfall burde man spille de inn hvis ikke blir lyden dårligere. Jeg har ikke peil på det, men jeg har hørt det, for det var visst noe med at de skulle mjukne opp litt eller noe :hmm:

Lenke til kommentar
Det er dumt å si sånt av deg når det ikke er sant  ;)

Fortell meg hva som ikke er sant med det jeg skrev da.

Man må jo, iallfall burde man spille de inn hvis ikke blir lyden dårligere.

Jaha? Blir lyden dårligere enn utganspunktet. Fortell meg hvorfor.

Jeg har ikke peil på det, men jeg har hørt det, for det var visst noe med at de skulle mjukne opp litt eller noe  :hmm:

Det er opphenget og sentreringsringen som mykes opp. Mange tror at det er membranet som mykes opp. Et mykt membran vil gi masse udugelig forvrengning.

Lenke til kommentar
Det er dumt å si sånt av deg når det ikke er sant  ;)

Fortell meg hva som ikke er sant med det jeg skrev da.

Man må jo, iallfall burde man spille de inn hvis ikke blir lyden dårligere.

Jaha? Blir lyden dårligere enn utganspunktet. Fortell meg hvorfor.

Jeg har ikke peil på det, men jeg har hørt det, for det var visst noe med at de skulle mjukne opp litt eller noe  :hmm:

Det er opphenget og sentreringsringen som mykes opp. Mange tror at det er membranet som mykes opp. Et mykt membran vil gi masse udugelig forvrengning.

Javel, jeg har ikke peil jeg.

 

Hva som du sa som ikke er sant? Du sa det har ingen hensikt i å spille på lavt volum. Men det HAr det jo. Har du ikke lest den andre tråden? Lyden blir bedre!

Lenke til kommentar
hvis jeg kjøper meg ny gitarForsterker, er det viktig/smart å spille inn den? det er jo elementer som må mykes opp på den å.

Kanskje flisespikkeri, men elementet mykes ikke opp. Det er opphenget til elementet som skal mykes opp. Elementet vil du ha stivt.

ok unskyld meg, er ikke noe ekspert. derfor jeg spurte.

 

men du skjønte sikkert hva jeg mente selv om jeg formulerte det litt feil?

Lenke til kommentar
hvis jeg kjøper meg ny gitarForsterker, er det viktig/smart å spille inn den? det er jo elementer som må mykes opp på den å.

Kanskje flisespikkeri, men elementet mykes ikke opp. Det er opphenget til elementet som skal mykes opp. Elementet vil du ha stivt.

ok unskyld meg, er ikke noe ekspert. derfor jeg spurte.

 

men du skjønte sikkert hva jeg mente selv om jeg formulerte det litt feil?

Regner med det ikke er noe mer hokus pokus å spille inn en gitarforsterker kontra en vanlig høyttaler. Brukt den normalt.

Lenke til kommentar
gidder ikke å lage en helt ny tråd, så jeg spør her.

håper det er greit for trådstarter.

 

hvis jeg kjøper meg ny gitarForsterker, er det viktig/smart å spille inn den? det er jo elementer som må mykes opp på den å.

Hehe, klart det er greit for meg :p det er jo ikke mitt forum :p men da er dønn da, *spille inn*

Lenke til kommentar
gidder ikke å lage en helt ny tråd, så jeg spør her.

håper det er greit for trådstarter.

 

hvis jeg kjøper meg ny gitarForsterker, er det viktig/smart å spille inn den? det er jo elementer som må mykes opp på den å.

Den er det sannsynligvis rør i, så da kan det ta litt tid før den låter slik den skal gjøre, er ihvertfall slik med rør i hifi utstyr.

 

La den gjerne stå på døgnet rundt den første tiden, trenger ikke å spille, bare holde rørene ved driftstemperatur.

 

Høytallerene er fulltone elementer og har sannsynligvis nesten ikke noe bevegbart oppheng i det heletatt, ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Du kan jo lese denne tråde her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14570

 

Kommer litt an på høyttalertype. Engelske høyttalere har rykte på seg å ha større behov for innspilling enn høyttalere laget i andre land merkelig nok. Generelt vil lyden bli bedre etter at høyttalerne har blitt brukt en periode.

 

Som nevnt trenger også rørforsterkere en viss innspillingstid for å oppnå maksimal dynamikk. Dette gjelder også ved bytte av rør på inn eller utgang.

Lenke til kommentar

Elementet tåler mere når man har spilt det inn. Men det er snakk om veldig lite!

 

Grunnen for at nye elementer skal bli spilt inn er fordi opphenget skal mykes opp. Da vil elementet få orginal verdi som gjør at elementet spiller klarere å ikke skjærer seg enkelte steder i frekvensen.

 

Med andre ord vil elementet bevege seg mere presist etter frekvensen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...