Gå til innhold

Film: "Dagen Derpå" Feedback


Anbefalte innlegg

Hoy.

 

dagen_derpaa_poster.jpg

 

Etter alt for mange måneders arbeid er "Dagen Derpå" ferdig.

Jeg er kan selv røpe at jeg er ganske godt fornøyd med resultatet, men filmen har først og fremst vært en læringsprosess. Om kamerainnstillinger, klipping og administrerende regi. Filmen har en del svakheter i manuset og (i likhet med "I slett lune") kan ting misforstås. Samt at filmen krysser flere sjangere.

 

PLOT:

 

Filmen er en klassisk historie om en fyr som våkner uten å huske en dritt om hvor han vært. Og vi har først og fremst prøvd å få mest mulig ut av et så "enkelt" plott, og satt inn noen uventede vendinger (forhåpentligvis)

 

Min(e) rolle er manusforfatter (sammen med Dag Sætran), regissør og fotograf.

 

EKSTRA INFO:

 

Lengde: 12:40

Codec: Xvid

Størrelse: 60 MB

 

All musikk er forresten brukt med tillatelse

 

Direkte link

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin film det der :) - Men. Svartnivået er feil. Og nei, ikkje klag på komprimeringa. XviD

er utmerket til slike ting. Det må vere noko feil dykk gjer. Men sidan eg brukar den beste

medieavspelaren som finst (MPlayer) endra eg svartnivået med to klikk på «5». Voilá.

 

Flott musikk, flott lyd. Mangler kanskje litt miljølyd av og til - om eg absolutt skal klage på

noko. Men eigentleg er det ikkje noko stort å klage på der. God lyd. Eller, faktisk, hadde

litt problemer med nokre ord som blei sagt litt for utydeleg - og heilt i slutten seier hovud-

personen «Eg er jo fortsatt berusa!» -- det fekk eg ikkje med meg før eg såg han for

andre gong.

 

Bilet - joda. Ser dykk har tweaka ein del på biletet. Det tar seg godt ut, - men som

alltid i filmane dykkar synest eg dykk har gjort for mykje. Gått over streken. Eit

problem er fokus, - de har køyrd autofokus på eit av dei fyrste klippa. Og den har

sjølvsagt fokusert på skapet bak, istadenfor fjeset. Kunne kanskje hatt litt meir lys på

fjeset akuratt der óg. -- De har lyssatt bevisst ser det ut som - virker iallfall som det,

for nokre av bileta er godt lyssatt. Dei har dybde og smell. Noko av dette får de

gratis óg ved å tweake på levels slik dykk har gjort.

 

Filmen skrantar litt på historien i slutten. Eg likar ikkje slutten noko særleg. Det er

manus som er det vanskelege, - det er også manus som er filmens største svakhet.

 

Begynnelsen er for uklar synest eg - for mørk, - for vaskeleg å få med seg noko. Eg

veit det skal vere ein slags «pangstart» (eller kva eg skal kalle det) -- men han var

for uklar for meg. Eg ergra meg óg over «hakkinga» -- eg veit ikkje kva det er, men

ser ut som om dykk har gjort noko med hastigheiten til klippet.

 

Alt i alt, - god film :) Dykk lagar dei mykje betre enn eg nokon gang har gjort (nå er

det også nærare 3 år sidan eg laga ein film óg då (blir berre dokumentarar osv)). Eg

gidder ikkje gå gjennom heile filmen klipp for klipp slik eg plar å gjere. Eg kan tenkje

meg eg finn meir då. Men akuratt no så gidd eg ikkje. Det er stress.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding Velmont! :)

 

Fin film det der  - Men. Svartnivået er feil. Og nei, ikkje klag på komprimeringa. XviD

er utmerket til slike ting. Det må vere noko feil dykk gjer. Men sidan eg brukar den beste

medieavspelaren som finst (MPlayer) endra eg svartnivået med to klikk på «5». Voilá.

 

Men uansett hva du sier så ER det komprimeringens skyld! Ikke vet jeg hva det er, men svartnivået er usedvanlig rett på fulloppløsningsversjonen min! :yes:

 

Bilet - joda. Ser dykk har tweaka ein del på biletet. Det tar seg godt ut, - men som

alltid i filmane dykkar synest eg dykk har gjort for mykje. Gått over streken.

 

Ja, jeg er ganske enig. Men jeg ville få frem en dyster stemning! Men det gikk desverre litt utover bildekvaliteten til tider. Men nå har jeg lært! :thumbup:

 

Eit

problem er fokus, - de har køyrd autofokus på eit av dei fyrste klippa. Og den har

sjølvsagt fokusert på skapet bak, istadenfor fjeset. Kunne kanskje hatt litt meir lys på

fjeset akuratt der óg. -- De har lyssatt bevisst ser det ut som - virker iallfall som det,

for nokre av bileta er godt lyssatt. Dei har dybde og smell. Noko av dette får de

gratis óg ved å tweake på levels slik dykk har gjort.

 

Egentlig var det vel manuell fokus, som de fleste andre plassene i filmen, men på akkurat det nevnte shotet greide jeg å la være å se at jeg fokuserte på veggen. Og ja, vi har jobbet mye med lyssettingen på filmen, selv om den ble bedre etterhvert som vi lærte. Vi også skal jobbe enda bedre med dette i fremtiden.

 

Filmen skrantar litt på historien i slutten. Eg likar ikkje slutten noko særleg. Det er

manus som er det vanskelege, - det er også manus som er filmens største svakhet.

 

Enig. Fant etterhvert ut at manuset på ingen måte bygde seg opp til en svart komedie, men ble nettopp det utpå slutten. Desverre hadde vi en drittlei hovedrolleinnhaver etterhvert. Men produksjonen har vært en læringsprosess og jeg er strålende fornøyd med alt jeg har lært på bla. manus og lyssetting, samt det adminstrerende. :thumbup:

 

Jeg liker at du er såpass ærlig og at du tar filmene våre på alvor. Jeg blir faktisk godt inspirert til fremtidige forbedringer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Er sinnsykt fan av karakterutviklig i alle filmer og her reddet hovedpersonen stumpene på et ellers bare litt over middels manus. Fyren er kul og han spiller bra. Du, Kyrre, gjør deg godt bak kamera. Kudos til deg der.

 

Liker ikke "looket" godt, men det er smaksbetinget og har helt sikkert en del med komprimeringen å gjøre.

 

Har du sett Adaptation? I så fall la du sikkert merke til at en "stor" manusforfatter bannlyser all bruk av V.O. Selv er jeg veldig fan av dette virkemiddelet, men synes det ble litt unaturlig noen plasser helt i begynnelsen i filmen.

 

Dette er en film du kan være stolt over, for det er ikke samme suppa, samme mal, samme slutt som er alt for vanlig blant "oss ungdom". Fortsett å gjør ting annerledes. Bra greier.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha wh1te! :)

 

I Adaptation brukes jo V.O gjennom omtrent hele filmen da, og er vel mulig ment for slik som "Og i et land langt, langt bort" osv. Altså en narrator, eller er det bare en episode i Charlie Kaufmans liv han skildrer, hvor han er på foredrag hos en "stor" manusforfatter. Så oss V.O fans kan nok uansett sove i fred ;)

 

Er sinnsykt fan av karakterutviklig i alle filmer og her reddet hovedpersonen stumpene på et ellers bare litt over middels manus. Fyren er kul og han spiller bra.

 

Det var et stor kompliment! Takk! Omtrent ingenting er bedre enn at karakterene en skaper er kule! :thumbup:

 

Du, Kyrre, gjør deg godt bak kamera. Kudos til deg der.

 

Tusen hjertelig takk!

 

Liker ikke "looket" godt, men det er smaksbetinget og har helt sikkert en del med komprimeringen å gjøre.

 

Selv om looket variere veldig på fargeskalaen fra sekvens til sekvens, er jeg enig at det til tider ikke er tilstrekkelig. Selv om denne versjonen ikke helt representerer fulloppløsningens look.

 

Dette er en film du kan være stolt over, for det er ikke samme suppa, samme mal, samme slutt som er alt for vanlig blant "oss ungdom". Fortsett å gjør ting annerledes. Bra greier.

 

Jeg må si tusen takk, nok en gang!

 

Det eneste problemet er at historiene mine, og hvordan jeg formidler dem på lerretet, ikke mottas så altfor velkommelig hos bla. Euro-Filmforum Scandinavia juryen. Men aldri om jeg lager noen Ego Trip 2 :)

 

Tricket er nok et kompromi. :yes:

Endret av Kyrre (GHL)
Lenke til kommentar

OK Kyrre, ”Dagen Derpå” fortjener en skikkelig gjennomgang.

 

Tenkte jeg skulle ta det negative først, slik at det er ute av verden: Er i og for seg enig med Robert McKee ;) - er ikke ukritisk enig i alt han skriver, men han er en åpenbart fornuftig mann og V.O. er i all hovedsak en vederstyggelighet i mine øyne/ører. Når dette er sagt synes jeg ikke voice-over bruken i ”DD” var spesielt plagsom, selv om den godt kunne vært slanket til et absolutt minimum. (Burde f.eks. ikke være nødvendig med ”Jeg var på fest...” det ser vi jo). Det hadde sikkert vært tidvis vanskelig å få fram hva Kjell Frank(?) tenker/føler uten V.O. men dette er jo mye av utfordringen når man skriver for film...

 

Historien: Ikke i overkant spennende eller interessant for meg. Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor dere ønsket å formidle denne historien? Mulig jeg er tett (svært mulig vil sikkert enkelte ha det til) men ser ikke helt hva historien gir oss av hverken tankevekkere, samfunnskommentarer, filosifiske betraktninger eller underholdning. Også noen ganske merkelige hendelser – Hvorfor går hovedpersonen ut for å drikke én slurk av spriten? Er det kun slik at han skal kunne nektes å komme inn igjen? Er i hvert fall vanskelig for meg å se motivasjonen/grunnen utover at det er praktisk i forhold til det som skal skje...

 

Synd dette, for akkurat manus er kanskje det feltet man i utgangspunktet har størst mulighet til å leve opp til proffverdenen – da kostnadene forbundet med dette i en hobbysetting er tilnærmet lik 0...

 

Men så skal jeg komme med et par bøtter skryt også.

Hovedrolleinnehaveren er faktisk veldig flink. Naturlig rett og slett! I norsk filmsammenheng kommer jeg faktisk kun på Nicolai Cleve Broch som gjør dette bra. Ikke gjør ”Jonny” eller noen andre seg bort heller, så kanskje du rett og slett er en regisør som er flink med mennesker!

 

Lyssetting: Joda synes faktisk dette generelt var meget bra. Noen enorme skygger som kanskje ikke er helt naturlige på et soverom, men vi snakker jo tross alt om en nullbudsjetts amatørfilm!(?) Noe mer enn dette synes jeg ingen har rett til å forvente.

 

Kamerabruk: For det meste meget bra dette også. Fint med et par gode close ups i begynnelsen, men kunnen godt vært enda litt mer spandable på disse. Synes f.eks. kubeinet kunne fortjene et litt tydeligere fokus når dette plukkes opp...

 

Fortellerteknikk/Klipping: Ambisiøst med mye bruk av flashbacks etc. synes dere fikser dette fint. Kanksje litt merkelig med et ”flash-forward” helt i begynnelsen og litt uklart hvor man befinner tidsmessig til en hver tid? Dessuten litt mange harde tidshopp-klipp. De første var greie for meg men så ble det liksom litt påfallende... Mulig dette bare er fordi jeg har såpass konservativ filmestetisk smak – hvis dere er komfortable med dette elementet er det sikkert greit. Ikke noe spesielt å utsette ellers. Pluss i boka, vel i min bok, for at det visuelle fokuset ikke ligger på voldshandlingene.

 

Alt i alt meget bra, og langt utover hva jeg forventer å få se her på forumet (unnskyld til de med ømme tær). Takker så mye for titten! :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding Nickfalk! :)

 

Historien: Ikke i overkant spennende eller interessant for meg. Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor dere ønsket å formidle denne historien? Mulig jeg er tett (svært mulig vil sikkert enkelte ha det til) men ser ikke helt hva historien gir oss av hverken tankevekkere, samfunnskommentarer, filosifiske betraktninger eller underholdning. Også noen ganske merkelige hendelser – Hvorfor går hovedpersonen ut for å drikke én slurk av spriten? Er det kun slik at han skal kunne nektes å komme inn igjen? Er i hvert fall vanskelig for meg å se motivasjonen/grunnen utover at det er praktisk i forhold til det som skal skje...

 

Jeg er stor tilhenger av at alt ikke trenger å være logisk. Å heller kaste inn ting som er passe absurd. Selvom den ytterst korte dialogen mellom gangster gjengen og KF var en god del lenger i manus.

 

Hvorfor velge en slik historie? Slik skjer når en setter seg ned og skriver. En setter inn alt (eller noe) av det en liker å se i filmer. I dette tilfellet ble det hele litt for ambisiøst og komplekst. Og når en skriver et slikt manus er det kanskje i undertegnedes øyne jævlig morsomt og underholdende, men en ser feilene når det endelige resultatet vises på lerretet.

 

....få fram hva Kjell Frank(?) tenker/føler ...

 

Hehe, jeg og medmanusforfatter Dag, er desverre barnslig opptatt av syke, morsomme navn :love:

Lenke til kommentar

Tanker og refleksjoner om "Dagen Derpå"!

 

Jeg har nå fått sett den, og jeg bedømmer denne filmen utifra en "ordentlig" film, det er ingen vits i å regne dette som en reinspikka amatørproduksjon, så her kjører jeg på med tanker og refleksjoner som slo meg i filmen.

 

Skuespillet: Til tider "dårlig" for å være dere. Mye bra, for all del, men når han prøver å få med kameraten (beklager, husker ikke evt. navnet) hjem til seg selv for å vise liket, er det relativt liten overbevisning, men det duger. Samme når hovedpersonen prøver å komme inn på festen etter å ha lagt fra seg vinflasken utenfor (?) - den scenen er meget godt tenkt, men skuespillet var så som så.

 

Foto: Kvaliteten er jo bare helt nydelig. Likte fargene i denne filmen, akkurat som jeg gjorde på fargegraderingen på "I Slett Lune". Det skaper det preget som skal til. At det gjøres blurry visse steder er et flott virkemiddel. Godt tips til oss andre som prøver å lage noe - vi òg.

 

For vinkler, bildeutsnitt, det flyter på en fin bølge gjennom hele filmen.

 

Lyd: Overraskende godt redigert på lyd. Dessverre virket det ikke som lyd og bilde var helt synkront (men det skjer veldig ofte i min WinAmp, så det er kanskje bare meg) visse steder. Tenker da på inne på festen, og hovedpersonen snakker med verten (beklager, husker fortsatt ikke navnet :blush: ). Der glipper synkroniteten littegrann på voice-overen (?). Ellers er det bra utover i filmen.

 

(Lagt på stemmene i etterkant?)

 

Musikk: Jeg er en meget spesiell person, og i og med at jeg skriver om denne filmen som om det var en proff produksjon, må jeg bare erkjenne: Musikken fanget meg ikke. Klart, musikken glir flott igjennom de respektive klippene, men jeg synes at musikken ikke passet 100% inn. Det var liksom "ikke slik jeg hadde tenkt meg". Men jeg ser ut til at andre her er uenige, så da får det bli med det. Flott redigert inn, though.

 

Historien: Historien er egentlig ganske selvforklarende, selv om disse innvendingene sørger for å holde spenningen oppe. Det er en meget god tanke bak dette, og jeg synes dere gjennomnfører det helt greit. Det er et veldig ungdommelig tema dere tar opp, og jeg synes filmene deres kler dere med tanke på historiene. Det er en engasjerende historie, men det er noe jeg mangler.

 

Konklusjon: I og med at jeg ikke klarer å gjøre noe bedre selv, blir det litt feil å få evt. negative kommentarer fra meg, men jeg vet at dere tåler det. Jeg satt liksom og ventet på noe mer. Jeg så, jeg hørte, jeg ventet, men vips, det var over. Ett-eller-annet savnet jeg. Jeg makter ikke å sette fingeren på det, men det er noe. Bevares, det er en flott regissert film, det er filmkunst, men jeg vet dere kan så EKSTREMT mye bedre. Det er en knasende bra film, men dere kan bedre - jeg vet det.

 

Hvis jeg setter denne filmen opp mot "I Slett Lune" vil jeg trekke frem noe: "I Slett Lune" hadde fantastisk skuespill (jeg tror jeg har nevnt det før :) ) og meget uforutsigbar handling. "Dagen Derpå" har fantastisk foto og lyd. Jeg håper dere en dag slenger disse viktige punktene sammen, som jeg vet dere kan, for da tror jeg dere kan nå langt (from the bottom of my heart).

 

Jeg runder av med å si at det er en ære å være en 15-år-gammel drittunge som får lov til å se så gode amatørfilmer, jeg håper bare dere fortsetter å utvikle dere slik dere har gjort i løpet av den tiden jeg har sett filmene deres. Det blir spennende.

 

"Use wisdom visely".

-Bandidos Pelle (om ingen annen kremidiot har sagt det før meg) :D .

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Argh. Jeg får ikke til å se filmen :nei: Har prøvd med alt mulig rart, men ingenting ser ut til å funke. Jeg prøvde linken din NickFalk, men jeg fikk det ikke til der heller :dontgetit: Noen som kunne ha hjulpet meg litt grundigere. Har veldig, veldig lyst til å se filmen! Jeg har wmp, Real Player og Quict Time, men filmen funker ikke på noen av dem. Det kommer bare lyd.

 

EDIT: På den linken din NickFalk, så kommer jeg til et program som heter Mplayer. Men det koster jo penger, pluss at jeg ikke finner link til et sted å laste den ned...

 

Anders

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

Takk for linken, men fader heller da :mad: Nå har jeg innstalert DivX programmet, men når jeg åpner filmen så kommer denne meldingen:

 

This file contains unknown video data.

 

The video file you are opening includes video data that is not recognized by the DivX player.

The file contains the following type of data:

Video data: FOURCC code "XVID"

You may need to install a new video codex on your computer to watch.

 

Nå har jeg lasta ned så mye, men enda funker det ikke :hmm: Har noen noen fler forslag. Jeg er helt lost når det gjelder kodeker. Takker.

 

Anders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...