Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LØST: Hva/hvem ringer mitt modem?


Anbefalte innlegg

Har installert et SoundBlaster Modem v.92 PCI i svigermors PC m WinXP SP2.

 

Taster inn nr til internettoperatør i veiviser for oppringt samband.

 

Problemet er det at modemet ikke klarer å ringe tlf nr riktig. I starten trodde jeg det skyldtes at den ringte før summetonen var på plass, men det er ikke feilen tror jeg. (Det funket noen ganger hvis jeg tok av telefonrøret og fikk summetone før jeg trykket på "koble til". Nå funker heller ikke dette) Var koblet opp 2-3 ganger med mellom 50,6 og 28,8 kbps før det bare ble kaos.

 

Hvis jeg ringer manuelt 153381007107 fra telefonen kommer jeg lett frem hver gang.

 

Kan modemet være defekt? Har prøvd det på 2 forskjellige PCI-porter, med samme resultat. Finnes heller ingen nyere drivere til modemet.

 

Er det mulig å se hvilket nummer modemet faktisk ringer? Lurer på om det ringer feil, eller om det ringer alle sifrene...

 

mvh

 

Nixon

 

 

 

********** OG UNDER HER ER LØSNINGEN ****************

Nå virker modemet som det skal

 

Svigermor snakket med en mann fra TeleNor. Og denne brilliante mannen fant løsningen på dette ufattelig kompliserte problemet.

 

Siden svigermor ikke klarte å huske hvilken endring som ble gjort ringte jeg TeleNormannen i dag. Han kunne opplyse at den endringen han ba svigermor om å gjøre var å fjerne haken for "vent på summetone" i kontrollpanelet, telefon og modem...

 

Er det mulig?!?! Det er jo så dumt at det nesten er til å grine av...

 

Nå virker det ihvertfall...

 

med respect...

 

(jeg skjønner ikke hvorfor det virker, men det gjør det bare. Hvis jeg hørte på summetonen i telefonen før jeg ba modemet ringe så ble summetonen borte. Jeg la derfor til grunn at modemet hadde ringt et nummer/siffer slik at summetonen ble borte. At det da skal virke hvis man fjerner krysset for "vent på summetone" hadde jeg ingen grunn til å tro skulle virke. Men det gjorde det altså...)

Endret av nixon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme problem med et eldre robotnics modem en gang. Plutselig ble det greit, uten at jeg gjorde noe. Har god erfaring med creative modeme fra tidligere, så det kan jo hende at du har fått et "mandagsmodem".

 

En ting du bør merke deg er at du bør kjøre den tcpip.sys patchen på SP2 ved modembruk. På adsl vil et program krasje hvis den bryter med 10-socket reglen til sp2, men med modem vil tilkoblingen bli "fucked" (les: får pinget, men får ikke opp websider). Det er iallefall min erfaring.

 

Du kan også teste med et annet modem for å være sikker på at det ikke er linja det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Nytt modemkort er nå anskaffet. Problemet fortsetter faktisk med det nye kortet også?!? Er det mulig?

 

Det skal da ikke være så vanskelig å bruke et modem?

 

Går det an å bruke AT&-kommandoer for å få modemet til å ringe opp saktere?

 

Hvor vanskelig kan de være å få modemet til å ringe et nummer riktig?!?

Lenke til kommentar
På noen må du legge inn 0 før nummeret for å be om summetone, prøvd det?

 

Ellers valgt det som opsjon i ringemenyen..

 

Jan

I starten tror jeg modemet ringte opp 0 først fordi det i oppsettet (Telefon og modemalternativer --> ringeregler --> "Location") sto at modemet befant seg i USA med 0 som prefix for å ringe utenlands... Regnet med at dette var feil og korrigerte land til "Norge" med "" (ingen ting) som prefix for alle samtaler...

Lenke til kommentar

Hvis jeg ringer manuelt 153381007107 fra telefonen kommer jeg lett frem hver gang.

Modemet ringer raskere enn deg!

Siden nummeret du ringer har en prefix for å bruke en annen teleleverandør enn standard må du legge inn en pause før de siste 8 sifferene. 1533p81007107

1533 prefixet er faktisk telenor sitt eget prefix som brukes for å oppnå rabatter eller noe slikt. Det sa mannen på telenor support på 05000.

 

Men, det skader jo ikke å prøve. Takk for tips. Evt kan svigers prøve et vanlig 8-sifret nummer. Jeg mener jeg gjorde det uten hell--> ringte 81007107 uten å komme frem. Men dette skal jeg sjekke opp.

 

For øvrig mye bra info på http://www.550access.com/support_troubleshooting.asp

 

Litt pussig at WinXP trodde at jeg befant meg i USA og skulle ringe derfra... (Har norsk XP med SP2)

 

Kan det flg. være noe som kan redde dagen, mon tro?:

 

COUNTRY INFORMATION:

Some modems implement a +GCI command to set country of installation:

+GCI=## = Set country in which modem is installed

00 Japan

04 Germany

09 Australia

0A Austria

0F Belgium

16 Brazil

20 Canada

2E Czech Republic

31 Denmark

3C Finland

3D France

42 Germany

50 Hong Kong

57 Ireland

58 Israel

59 Italy

6C Malaysia

7B Netherlands

82 Norway

8B Portugal

8C Singapore

9F South Africa

A0 Spain

A5 Sweden

A6 Switzerland

A9 Thailand

AE Turkey

B4 United Kingdom

B5 USA

Endret av nixon
Lenke til kommentar
Når man ringer telefonnummer på analoge linjer så velger man mellom to typer signalering, dekadisk/puls eller tone signalering.

 

Det nyeste og mest pålitlige er tone signalering, har du valgt dette?

Puls-signalering gir klikkelyder på linjen når et nummer blir slått.

Bruker standard toneringing, ikke puls. Prøvde å sette på pulsring for å sjekke om jeg kom frem da. Modemet ringte likevel med tone og ikke puls. Haket av for "bruk oppringningsregler" eller noe slikt (der man stiller inn alternativer som stedsvalg og tone/puls mv.)

 

Veldig rart det her.

 

Å sette ned maks kommunikasjonshastighet fra ca 110 kbps til ca 55 kbps (husker ikke verdiene helt nøyaktig) burde vel ikke ha noe å si for selve oppringningen til ISP?

Lenke til kommentar
Tidligere brukte eg tlf nr:

21405060

trur det virker enda, hørtes iallfall slik ut på linja,

du trengte ikkje brukernavn/passord "samme hva du skriver"

rekner og med at du får billigst pris der og var iallfall

lokaltaktst før, men kan jo sjekke rekninga

 

mvh meg

Problemet er bare at modemet ikke klarer å komme frem til det nummeret jeg legger inn. Det betyr at å bytte nummer til f.eks. 21405060 ikke vil fikse problemet. Hvis jeg likevel legger inn 21405060 vil modemet fremdeles ikke klare å ringe til det inntastede nummer, nå 21405060.

 

Jeg tror Telenor Online modem på 1533 810 07 107 koster 5 øre minuttet, forresten...

Lenke til kommentar
Nytt modemkort er nå anskaffet. Problemet fortsetter faktisk med det nye kortet også?!? Er det mulig?

 

Det skal da ikke være så vanskelig å bruke et modem?

 

Går det an å bruke AT&-kommandoer for å få modemet til å ringe opp saktere?

 

Hvor vanskelig kan de være å få modemet til å ringe et nummer riktig?!?

Har du prøvd å sette kortet i ett annet PCI-spor? En kamerat av meg hadde en gang ett lignende problem, ingen klarte å finne ut av det (returnerte PC til leverandør, osv osv).

 

Så en dag fikk eg den lyse ide å sette kortet i sporet ved siden av. Siden det har alt funket uten problem.....

Lenke til kommentar
Nytt modemkort er nå anskaffet. Problemet fortsetter faktisk med det nye kortet også?!? Er det mulig?

 

Det skal da ikke være så vanskelig å bruke et modem?

 

Går det an å bruke AT&-kommandoer for å få modemet til å ringe opp saktere?

 

Hvor vanskelig kan de være å få modemet til å ringe et nummer riktig?!?

Har du prøvd å sette kortet i ett annet PCI-spor? En kamerat av meg hadde en gang ett lignende problem, ingen klarte å finne ut av det (returnerte PC til leverandør, osv osv).

 

Så en dag fikk eg den lyse ide å sette kortet i sporet ved siden av. Siden det har alt funket uten problem.....

Det har jeg prøvd. Uten hell. Og så har jeg byttet til et nytt kort.

 

Det virker som det er noe tull med telefonlinja/kontakten der maskinen står...

Lenke til kommentar

De fleste modem har to plasser hvor telefonkabelen passer. Den ene kobles til vegg, den andre kan du sette en telefon i (sjekk at du har koblet riktig). Plugg i en telefon i modemet og se om det går å ringe med den!

Prøv å sende en fax med modemet. Klarer den det er det sansynligvis ikke hardware feil.

Er det mulig å ringe ut med softwaretelefon?

Om du setter den opp for å ta imot innkommende fax, og ringer til den fra en annen telefon - hører du faxlyder?

Lenke til kommentar
De fleste modem har to plasser hvor telefonkabelen passer. Den ene kobles til vegg, den andre kan du sette en telefon i (sjekk at du har koblet riktig). Plugg i en telefon i modemet og se om det går å ringe med den!

Prøv å sende en fax med modemet. Klarer den det er det sansynligvis ikke hardware feil.

Er det mulig å ringe ut med softwaretelefon?

Om du setter den opp for å ta imot innkommende fax, og ringer til den fra en annen telefon - hører du faxlyder?

Jeg ringte opp PCen og la igjen beskjed på svareren som kom med modemet.

 

Fikk spilt av svaret til og med.

 

Jeg tror jeg kommer til å anbefale bytte til adsl i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...