Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ER det så smart med vekter når man er 15år?

Hørt at man blir ikke så høy av deg osv.

6309742[/snapback]

Jaså, hvem har du hørt det av? Har du noen kilder, for eksempel?

6310249[/snapback]

En marinejeger, men han sa vel noe sånt som: "Ikke tren tunge vekter før du er ferdig utvokst".

Lenke til kommentar
ER det så smart med vekter når man er 15år?

Hørt at man blir ikke så høy av deg osv.

6309742[/snapback]

Jaså, hvem har du hørt det av? Har du noen kilder, for eksempel?

6310249[/snapback]

En marinejeger, men han sa vel noe sånt som: "Ikke tren tunge vekter før du er ferdig utvokst".

6312491[/snapback]

 

Han mente nok at du kan få vondt i ryggen visst du løfter tungt som ung.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok problemet er at de fleste som bedriver styrketrening i ung alder og som en følge av det blir kortvokste, er at de ikke spiser nok/riktig.

6313803[/snapback]

Nei, de har nok bare dårlige gener (i den grad kortvoksthet er en dårlig ting, jeg er kortvokst).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Jeg har hørt at om man trener før skjelettet er ferdig bygd kan det hemme veksten om man ikke trener riktig.

Og om man har for mye muskler på f.eks armen før skjelettet er ferdibygd vil det svekke beinstyrken.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at om man trener før skjelettet er ferdig bygd kan det hemme veksten om man ikke trener riktig.

Og om man har for mye muskler på f.eks armen før skjelettet er ferdibygd vil det svekke beinstyrken.

6314123[/snapback]

Bare tull. Styrke trening hemer ikke vekst, skjelett eller noe annet.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at om man trener før skjelettet er ferdig bygd kan det hemme veksten om man ikke trener riktig.

Og om man har for mye muskler på f.eks armen før skjelettet er ferdibygd vil det svekke beinstyrken.

6314123[/snapback]

Bare tull. Styrke trening hemer ikke vekst, skjelett eller noe annent.

6314789[/snapback]

kilde?

Lenke til kommentar

Har også hørt denne myten. Tipper at grunnlaget muligens kan være at man trenger proteiner for å vokse, man trenger også proteiner for å bygge muskler. Så hvis man trener og ikke får i seg nok proteiner så kan man stoppe voksinga? Etter å lest kengdal sin link, så virker det hele som lite trolig at det stemmer.

Lenke til kommentar
Kan noen vise meg en seriøs undersøkelse eller fakta som faktisk kan bygge opp under den myten om at styrketrening hemmer veksten?  :hmm:

 

Ikke det nei.

 

Styrketrening langt mindre farlig enn f.eks fotball.

6313663[/snapback]

 

For tung trening når man fortsatt vokser kan være hemmende på veksten. Mens knoklene vokser er de noe mykere i vekstsonene. Trener man da med tunge vekter vil de mykere vekstsonene slites ned raskere enn et vanlig utvokst skjelett ville ha gjort, og dermed forblir knoklene kortere.

 

EDIT: Beklager, så ikke denne før nå:

Les gjennom denne så for du kansje litt mer forståelse om temaet: Link

Det finnes eksperter, som i lenken, som hevder at tung trening ikke hemmer veksten, mens andre hevder det gjør det. Uansett er det en risiko å ta.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

Det finnes eksperter, som i lenken, som hevder at tung trening ikke hemmer veksten, mens andre hevder det gjør det. Uansett er det en risiko å ta.

 

6349955[/snapback]

 

Det er vel også en grunn til at det ikke blir anbefalt, hverken av de fleste treningssentre eller olympiatoppen å begynne med styrketrening før 16+ år.

Lenke til kommentar
Det er vel også en grunn til at det ikke blir anbefalt, hverken av de fleste treningssentre eller olympiatoppen å begynne med styrketrening før 16+ år.

6350174[/snapback]

 

Det der er en utrolig teit ting, forresten. Man MÅ ha fylt 16 år på endel av disse "Familiesentrene" er det enda et par måneder til man fyller 16, så ser de slettes ikke gjennom fingrene på den regelen. :nei:

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Det med at du må være fyllt 16 på veldig mange treningssentre (18 på noen) er pga. forsikring som ikke dekker skader på folk under den gitte alder.

 

Så det skjønner jeg godt at de ikke ser gjennom fingrene på, kunne blitt et helvete med regress hvis en mindreårig skada seg (noe som forsåvidt ikke er så usannsynlig heller..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...