Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-03 22:54, oceana skrev:


Hehe, da må jo boks cola bli best...Jeg tenkte på orginalt rett fra kjøleskapet i butikken jeg...da er det ingenting som eier glasscola'n...ferdig arbeid.....



 

joda, den skal jeg si meg enig i, skal jeg ha en cola fra butikken med en gang kjøper jeg som regel glass. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hondaen:

Husk at du ikke kan seriekoble flere peltierelementer (motstander) på likestrøm og vente at de deler spenningen broderlig mellom seg. Hvis jeg (og HP'n) ikke tar helt feil vil spenningen halvere seg for hvert element, og du ender opp med minst to svidde pelts :-/

 

Du må nok heller skaffe deg noen andre trafoer, litt kraftigere likerettere (og ikke minst en skikkelig kondis) og kjøre hele sulamitten i parallell.

Lenke til kommentar

CannoliBoy:

 

Kan du utdype litt ?

 

Leste av databladet at den indre motstanden er 0,48 ohm/peltier element.

 

Da har jeg isåfall 5 like motstander koblet i serie, og kretsteknikk sier da at spenningen vil fordele seg likt over hver enkelt element.

 

Jeg regner ikke med at alle elementene er dønn like, men har ca samme egenskaper. Blir det et problem så kan jeg koble motstander parallellt over element som avviker fra datablad, "trimmer" da spenningen over dem.

 

Har en kraftig, variabel DC kilde som jeg først kan prøve på, kobler til den og sjekker at spenningen fordeler seg slik jeg vil.

 

Håper at jeg ikke får noen svidde element, siden strømmen skal bli sikret til maks 20-25A med en automatsikring av B karakteristikk, elementene vil heller aldri bli overopphetet grunnet vannkjøling =)

 

Den likerettetbroen jeg kommer til å bruke her, kan forøvrig takle 120A kontin. effektivverdi, men jeg skal prøve å holde strømmen så lange nede som mulig siden høy strøm = mye tap.

 

Er klar over at et peltier element ikke bør ha så mye rippel over seg, derfor kommer jeg til å koble inn en stor induktans i serie med elmentene og en stor kondensator parallellt.

 

 

Hondaen :-)

Lenke til kommentar

Hvis dere skal lage cola-kjøler, tror jeg det hadde vært tøft med rett og slett et hull oppå pcen som man kunne stikke colaen nedi så den stakk litt opp. Det er jo ikke alle som har plass til dette, men det har jeg :wink:

Kanskje også lurt å ha en power-knapp ved siden av, så man slipper å ha på "kjølegropa" når det ikke er cola i den:)

Dere casemoddere kunne vel fått dette til på et bra vis, hvis dere har plass da...

Lenke til kommentar

Ingen ting hadde våre som Casemodda tower med bruskjøler på TG :smile:

 

det var jeg som har laget denne tråden, fordi jeg spurde litt om bruskjøler, og har fått mangen idèr om det.

 

Finnest det noen som har gjort dettte og fått det til? og som har bilde?

 

Til dere som holder på med å lage det nå:

Keep up the good work :wink:

Lenke til kommentar

Hondaen:

 

Det er mulig jeg har bæsja på leggen her, men jeg husker veldig klart fra naturfagen på ungdomsskolen at lyspærer i serie ved likespenning lyser svakere og svakere etterhvert utover i kjeden. Formelen fra HP'n støtta også dette, men det er mulig jeg regna feil. Du må også huske på at naturfagen på ungdomsskolen begynner å bli noen år siden, og jeg er ganske distré :wink:

 

Ellers virker det som du har betydelig bedre greie på elektronikk enn meg, og det lover jo ikke godt for mine argumenter... Strømforsyningen din så jo også ut til å kunne forsyne en middels husholdning!

 

Skal ned i verkstedet etterpå og koble opp ei stroe med lyspærer =)

 

 

_________________

Lars Bjerke

[email protected]

Tester og skribent,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-09-04 14:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 14:05, CannoliBoy skrev:

Hondaen:


husker veldig klart fra naturfagen på ungdomsskolen at lyspærer i serie ved likespenning lyser svakere og svakere etterhvert utover i kjeden... Du må også huske på at naturfagen på ungdomsskolen begynner å bli noen år siden, og jeg er ganske distré :wink:


 

 

 

vel jeg støtter dette (siden jeg er 15 år og går på ungdommskolen, og har dermed sett dette for bare en liten stund tilbake)det eneste jeg ikke har skjønt er deres problem med parrallellkobling, men som du skjønner er jeg ikke den skarpeste kniven i skoffen og trenger antagelivis bare en forklaring.

 

_________________

 

I may be fat but you`re ugly

-I can loose weight

 

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-09-04 15:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 15:41, fat_guy skrev:

vel jeg støtter dette (siden jeg er 15 år og går på ungdommskolen, og har dermed sett dette for bare en liten stund tilbake)det eneste jeg ikke har skjønt er deres problem med parrallellkobling, men som du skjønner er jeg ikke den skarpeste kniven i skoffen og trenger antagelivis bare en forklaring.


 

hehe =)

 

Lyser f.eks juletre lysene svakere å svakere jo lenger ut i lyskjeden man kommer ? Nei.. ;)

 

Vi kan slå fast med en gang, at strømmen gjennom en seriekobling, er den samme, uansett hvor vi måler i kretsen. Er samme strøm inn, som går ut..

 

Siden strømmen er den samme, og hver enkelt motstand er den samme, så vil spenningen over hver enkelt motstand være den samme, altså U = I * R

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 18:57, Hondaen skrev:



hehe =)


Lyser f.eks juletre lysene svakere å svakere jo lenger ut i lyskjeden man kommer ? Nei.. :wink:


Vi kan slå fast med en gang, at strømmen gjennom en seriekobling, er den samme, uansett hvor vi måler i kretsen. Er samme strøm inn, som går ut..


Siden strømmen er den samme, og hver enkelt motstand er den samme, så vil spenningen over hver enkelt motstand være den samme, altså U = I * R



ja riktig, men er det ikke mer safe med parallellkobling? for da for alle peltierne lik spenning (v), og etter hva jeg har hørt vil peltierne skape motstand og derme blir det du sier feil for med motstand vil det bli tap av spenning (v) . igjen er ikke jeg den skarpeste... og jeg kan godt ha feil.

(som myggens stikk i muslingen arter bare kritikk perler i mitt hjerte)

Lenke til kommentar

Siden alle pelt har like stor motstand, har det ikke noe å si.

 

Forde spenninga fordeler seg likt over alle motstandene.

 

Pga I=U/R

 

'I' er like stor i hele kretsen og 'R' er like stor i alle motstandene.

Hvis du snur på formel vil du se at U=I*R.

I er det samme overalt.

R er lik i alle motstander(pelt).

 

Da må spenninga være lik over alle pelt.

 

I teorien iallefall. I virkeligheten vil motstanden i hver pelt være litt ulik, men avviket vil være så lite at det ikke har noen praktisk betydning.

 

Og siden hver pelt skal ha rundt 15 for max ytelse.

 

15*5 = 75v

 

Hvis du kobler de 5 seriekobla pelt, til en strømkilde på 75v (som hondaen har skrevet han skal gjøre) vil hver pelt få riktig spenning.

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke hvorfor hondaen kjører på 75v.

 

Men jeg veit en fordel med å kjøre 75 vs. 15v

 

En trafo som skal tåle en stor strøm koster mer å produsere og er større og tyngere enn en som tåler liten strøm.

 

Men for å lage en trafo som tåler mange volt koster det ikke noe 'exstra'.

 

Hvis du skjønner.

 

Strømmen vil jo være x amp ved 75v og seriekobling.

Og den vil være 5x ved 15v og paralellkobling.

Da sier det seg selv at det blir dyrere for en trafo som duger til paralellkobling enn en som akkurat duger til seriekobling.

 

x = strømmen et pelt trekker ved 15

 

Det samme gjelder for likeretteren.

Lenke til kommentar

Nei jeg vil heller seriekoble for å holde strømmen nede, som tidligere skrevet :)

 

Trenger ikke bruke enorme ledninger, sikringer, stor varmgang i alle tilkoblingspunkt holdes nede, ja mindre tap. 5 element som hver trekker rundt 20-25A.. rundt 100A det er mye.. den minste motstand i kretsen vil bli varm, f,eks en overgang mellom to kabelsko.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-04 14:50, classic skrev:

Bare så oceania skrev at Cola ikke etser noe som helst...


rusten mutter eller skrue i et glass cola over natten = fin ny mutter om morgenen.


Cola blir også brukt til å vaske (!) mursteinsvegger med....


 

øy, nicket mitt er ikke "oceania"....

 

og nå snakket vi vel helst om at det ikke etser alu...Om det er etsende på andre ting skal jeg ikke se bort fra, men cola er ikke akkurat regna som et sterk syre for å si det sånn...

 

Aldri prøvd hverken det med mutter'n eller veggen, har mine tvil om at det er så effektivt...*prøve en gang :smile:*

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...