Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-06-08 15:16, Profeten skrev:

Jeg har et kjøleskap fra Coca-Colas Red Collection.. det bruker en varmepumpe til å kjøle ned colaen. Kan gå på både 12v og 220v, slik at du kan koble den via strømforsyningen slik at eventuelle el-crew ikke blir sure :smile:


 

Erhm, de kjølskapetene er drevet av et peltier element.. tror det er på 127W...

 

Cola kjøleskapene kjøler bokser bra, eneste er kondensen som er veldig plagsom (renner av of til vann ut når du åpner) og ta litt tid å kjøle ned boksene... men det går greit da du som oftest har mer en en boks..

 

tror databutikken.com selger noen kjøleskap som er basert på akkurat samme system...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

urg, hondaen kom før meg igjen :smile:

 

men jeg har arbeidstegningene klare da :smile:

 

 

trenger bare litt råd om hvordan ting bør legges opp og hvor kraftig pelt'er jeg bør bruke...

 

for å slippe unødvendig copy sender jeg bare arbeidstegningene til de som spør :grin:

 

noen som har en idé om hvor kraftig / mange pelt jeg trenger før å kjøle ned en 0.33 L alubrusboks i løpet av et par-tre minutter?

 

planen min var å bruke 5 den også, men jeg tar gjerne mindre, siden peltier'e koster flesk :sad:

 

 

mvh anders

Lenke til kommentar

såre enkelt, du bare plugger den i strømmen et par sekunder så kjenner du hvilken side som er kald og varm :smile:

 

Men for all del, ikke la den stå i eller noe slikt da, da går det veldig lite bra :razz:

 

Hondaen: 1060 W ? Hvordan i h**** skal du greie å flytte vekk all varmen? du må jo bruke en radiator på størrelse med taket på en utedo og en vifte på størrelse med en flymotor :grin:

 

Mitt prosjekt blir litt billigere :smile: studenter har ikke mye penger når dama og skolebøkene har tatt sitt...:grin:

Men jeg ender vel fort på litt i overkant av en tusenlapp...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 18:37, oceana skrev:


glass cola er som kjent mye bedr enn boks cola....eller plast cola for den saks skyld :smile:



 

nåh, det er jeg sterkt uenig i. plast cola er som sagt ubrukbart, men box cola (eller burkola) er bedre enn glass. (ikke de tyske, de er lugubre :smile:.)

 

et par ting som er viktig.

- box cola skal drikkes fra box'en.

- meget viktig at den er så kald at den nesten er

slush

- en skive sitron setter prikken over i'en

Lenke til kommentar

jeg tenker at jeg kanskje kommer til å lage en selv. billig blir den i forhold til hva dere har tenkt å gjøre:

[*] Leufken peltier element, 118 Watt

LEUTEC118 - 50x50mm 298.00

[*]

Thermaltake CPU-kjøler, "Volcano 478"

A1119 - Socket478 (P4) 194.00

+ at det kommer til å være i denne stilen med røret og det :

http://home.online.no/~rahell/rart/cola.JPG

tillsammen en ca. 600-700kr

håper at ingen blir lei seg for at jeg " stjeler " designet. (jeg har nemelig hatt denne ideen før)

 

_________________

 

I may be fat but you`re ugly

-I can loose weight

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-09-03 19:51 ]

Lenke til kommentar

Sjå det var snakk om 5*226watts peletrier elementer... ja ja dyrt er jo den men de kan man overleve.... men så kommer det store spørsmålet strøm...

 

Alle som har brukt peletrier veit er at dei drar en del Amper. Det vil sei at du trenger ca 100-140Amper i 12-18volt.... :smile: Og detter er syklig masse ... jeg hvet i alle fal ikke om noen psu som takler det... :smile:

 

_________________

sjekk denne linken: http://www.brudevoll.biz/~vannkjoling/

 

Ps. Håper du har bandvidde og tid til og få sjå den...

 

[ Denne Melding var redigert av: Andre Brudevoll på 2002-09-03 22:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 22:24, Andre Brudevoll skrev:

Sjå det var snakk om 5*226watts peletrier elementer... ja ja dyrt er jo den men de kan man overleve.... men så kommer det store spørsmålet strøm...


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Andre Brudevoll på 2002-09-03 22:27 ]</font>


 

Er ikke sikker men det går vel å koble dette greien til stikk kontakten hvis du meier inn noen motstander i hytt og pine.... serie eller paralell... vet ikke jeg, bare en tanke?!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 23:52, ilex skrev:

nåh, det er jeg sterkt uenig i. plast cola er som sagt ubrukbart, men box cola (eller burkola) er bedre enn glass. (ikke de tyske, de er lugubre :smile:.)


et par ting som er viktig.

- box cola skal drikkes fra box'en.

- meget viktig at den er så kald at den nesten er

slush

- en skive sitron setter prikken over i'en



 

 

Hehe, da må jo boks cola bli best...Jeg tenkte på orginalt rett fra kjøleskapet i butikken jeg...da er det ingenting som eier glasscola'n...ferdig arbeid.....

 

I rest my case.

 

 

Cola kjølern min er på vei...solgte gamle skolebøkene mine for å få råd :smile:

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle, så blir de 5 peltier elementene seriekoblet.

 

Har drevet å mekket litt på psu`en ute i verkstedet og den består av en jernkjernetrafo som kan levere 75volt@80A og en kraftig likeretter. Nå regnet jeg med elementene kommer til å trekke 15-20A og det er jo ikke så gale.. ;-) Nå veier jo bare transformatoren 7Kg, så særlig transportabelt blir dette ikke :D

 

75volt er forresten ikkenoe å spøke med, kan få en god karamell av det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...