Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm sitter og tenker på cola kjøler! hva med og ta aluminium stang(som kommer oppi opningen på colan) sette peltier element på toppen av den.

peltiern kjøler ned aluminiumen , som igjen tar colan. laget den stanga med en kork på toppen hadde vært genialt. http://home.online.no/~rahell/rart/cola.JPG <--- tegning.

Håper dere skjønenr hva jeg mener. men kommer på neste år. da skal jeg ha en slik ferdig

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 14:06, Krishell skrev:

hmm sitter og tenker på cola kjøler! hva med og ta aluminium stang(som kommer oppi opningen på colan) sette peltier element på toppen av den.

peltiern kjøler ned aluminiumen , som igjen tar colan. laget den stanga med en kork på toppen hadde vært genialt.
<--- tegning.

Håper dere skjønenr hva jeg mener. men kommer på neste år. da skal jeg ha en slik ferdig



 

Cola på stangen og masse fluer som sitter å slikke på stanga. Ikke mye delekat men idene er grei men jeg ville ikke ha brukt den.

 

Det beste er vel og ta en kjøleblokk og sette den med den kalde siden på toppen av kabinettet. Denne har en såpass stor flate at den passer en boks eller flaske. Boks er vel det beste siden plast leder kule svært dårlig.

Lenke til kommentar

asså--

 

 

hvorfor ikke kjøpe deg en peltier dreven kjølebox laget for å kjøle brus/mat osv... det koster deg ca 500,- og der er det LAVE pemperaturer :grin:

 

 

 

de fleste kommer med 12v innput for sigarettennern i bil men det er jo bare å kvitte seg med den kontakten og koble den til strømforsyninga i din PC (hvis du har en pc med minst 550w, eller no???

 

 

hehe.. dissa trekker litt watt trur eg :smile:

Lenke til kommentar

Jeg går for en god gammeldags kjøleboks når jeg drar på lan...

 

99kr på nille..

 

3-4 kuldeelementer gjør nytta, samt at man kan ha ganske mye "brus" i en slik boks... Billigere en peltier er det også.

 

Kjøletid ble testet på quarten.. 1stk kjøleboks + 1 pose med is, kjølte ned et par sixpack "cola" på cirka 15min..

 

Holdt også på kulda i et og et halvt døgn.. Men vannet ble en smule ekkelt mot slutten.. :smile:

 

For de som må ha det som casemod, lar det seg sikkert gjøre å spikre/lime denne boksen fast til pc'n.. Selv om jeg veler å kunne ha den ved siden av meg på bakken.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 21:12, Bitex skrev:

Det kan vel ikke tenkes at aluminiumet vil etses av colaen også?


 

 

altså, måtte bare kommentere dette...

tenkte du deg om i det hele tatt før du skrev denne? hva er brusbokser laget av da?

 

cola er riktignok litt sterkt, men ikke sterkt nok til å etse noe...må nok ha kraftigere saker da ja..:grin:

men at det setter smak er jo alltids en mulighet....

 

glass cola er som kjent mye bedr enn boks cola....eller plast cola for den saks skyld :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 21:12, Bitex skrev:

Det kan vel ikke tenkes at aluminiumet vil etses av colaen også?


 

 

altså, måtte bare kommentere dette...

tenkte du deg om i det hele tatt før du skrev denne? hva er brusbokser laget av da?

 

cola er riktignok litt sterkt, men ikke sterkt nok til å etse noe...må nok ha kraftigere saker da ja..:grin:

men at det setter smak er jo alltids en mulighet....

 

glass cola er som kjent mye bedr enn boks cola....eller plast cola for den saks skyld :smile:

Lenke til kommentar

tydeligvis ikke :smile:

 

jeg har ihvertfall aldri sett en peltier avkjølingsboks som blir solgt i noen som helst butikk, hverken webshop eller analog butikk.... :smile:

 

 

men nå har jeg tenkt litt, tenkte jeg skulle prøve meg...må bare selge noe stæsj så jeg har råd...

 

btw, ingen som vil ha et 75 L aquarium vel? :grin:

Lenke til kommentar

Tror (vet) dette har vært oppe endel ganger før.

Min konklusjon da, og fortsatt er og bruke "to krets" opplegg med peltier.

Overføre kulde fra et peltier til en boks cola med aluprofiler, halvmåner, klemmer, plater osv, blir dårlig sort. Lag heller en sylinder i alu med et firkantet plant feste for peltier, og fyll litt vann oppi, som du så setter boksen i. (jo mindre vann jo bedre, poenget er at det dekker boksen) Du kjøler som kjent en boks eller flaske med brus, meget effektivt hvis du tar et litermål og fyller det med vann og is, som du så setter flasken i.

Men egentlig blir jo dette bare masse dall... Kjøp en boks med kjølespray, og bruk den :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...