Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Ta fart og glem dette... :wink:

 

Man har tenkt litt på dette før, men selv om man bruker peltiere på 220 Watt (4 stykk f.eks.) vil det fremdeles ta LANG tid å kjøle ned brusen.. For ikke å snakke om kjølingen du må ha... Og strømmen det trekker :smile:

 

Med vifter så får du jo bare brusen opp til romtemp..

 

Henning

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-06 10:50, Zabre777 skrev:


Hei

Ta fart og glem dette... :wink:


Man har tenkt litt på dette før, men selv om man bruker peltiere på 220 Watt (4 stykk f.eks.) vil det fremdeles ta LANG tid å kjøle ned brusen.. For ikke å snakke om kjølingen du må ha... Og strømmen det trekker :smile:


Med vifter så får du jo bare brusen opp til romtemp..


Henning


Med 4x 220 W peltier tar det ikke lang tid, rundt et halvt minutt til brusen fryser.

Lenke til kommentar

med vannkjøling og 4X220w pelter element ville det ta rimelig tid. Ikke halvt minutt kanskje 2-3 minutter ville det vært kaldt nok.Pelter er helt nødvendig her for uten det tar det veldig lang tid å frakte vekk varme siden vannet tar vekk mer varme jo varmere det er. Med peltier sammles varmen opp på en måte som gjør at vannet blir mer effektivt sammt at det kan bli rå kaldt!!!med bare vann blir det ikke under vannets tempratur (ca. 10-25grader)og det tar lang tid før vannet gjør det så kaldt engang.

Lenke til kommentar

Tydeligvis ingen her som noensinne har laget en "frostbong"... Du trenger ikke 4 226W peltier elementer for å kjøle ned en boks med cola raskt... Du trenger ikke noe stort mer enn 4 80W elementer montert kubisk på hverandre (om dere skjønner) ... gjerne også en i bånn. I midten av dette legger tempen seg på rundt -20C.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 20:48, Journeyer skrev:

Tydeligvis ingen her som noensinne har laget en "frostbong"... Du trenger ikke 4 226W peltier elementer for å kjøle ned en boks med cola raskt... Du trenger ikke noe stort mer enn 4 80W elementer montert kubisk på hverandre (om dere skjønner) ... gjerne også en i bånn. I midten av dette legger tempen seg på rundt -20C.



 

nokken so he testa nokke slikt??

 

ska kansje kjøpe mej ny pc og viss nokke slikt hadde gått an (kommer vel litt an på pris da) kunne ej tenkt mej vannkjøling..

 

men ka d kosta for vannkjøling??

 

-Kim-

Lenke til kommentar

Har et 35watts peltier element som har påmontert en stor kjøleribbe på den ene siden og en coldplate på den andre, bare for å prøve så satt jeg spenning på elementet og en colaboks på den kalde siden, faktisk så ble colaen kald av å stå på den der etter en stund :smile: Fiffig, colaen blir ikke varm når man tar den ut av kjøleskapet og den blir satt en slik "kjøleplate". Kan selvfølgelig modifiseres med en omsluttende kappe, større element og beregne matematisk termodynamikken, men så var dette bare et impulsivt forsøk :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det hadde jo vert veldig kult med ein cola box kjøler... Men hvor får eg kjøpt eit billig peltier?? Eg kan godt vente 10-15 min for å få ein kald cola eg! Når eg er på LAN så går tiden veldig fort! Noen som nevnte at eg burde ha kjøling på selve peltieren! Stemmer dette?? Eg syns dette hadde vert eit bra prosjekt for OK.no gjengen. Noen som kan forklare i detalj hvordan eg kan lage ein slik kjøler?? Hvordan kobler eg til strøm? Må eg bruke strømforsyninga på pc'en??

 

 

Veldig mange spørsmål her, men håper at noen kan svare meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...