Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Bør jeg ha pumpa kobla opp på cpu fan?

Har nå cpu blokka kobla opp der.

Har vel ikke så mye å si viss ikke pumpa stopper tenker jeg.

Du kan ha den på CPU-fan, men da MÅ du forsikre deg om at all mulig type regulering av den utgangen er slått av og at den går på full guffe hele tiden. Da har pumpen det aller best.

hvorfor har den det best på full fart?? kjøling av pumpa?? skulle da tro den varte lenger om man kjørte den litt roligere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den vil da få 12 volt hele tiden, og i mangel på 12volt, dør den. Så enkelt er det :)

hvorfor dør den om den får mindre enn 12v da?? Jeg kjører min lavere såfremt temperaturen på cpu ikke overstiger 37grader, har gjort det i 2måneder og har ikke hatt noen problemer foreløpig, men om det er skadelig så slutter jeg med det, men da trenger jeg noen håndfaste bevis først..

 

Angående å ha pumpa liggende så skulle da heller ikke det være noe problem tror jeg, i manualen så står det vel at den skal ligge når man fyller på systemet for at man ikke skal pumpe luft...

 

jonepet: er det meg du snakker til?? 150v til pcen går vel for det føreste ikke ann. Antar du mener at strøm rails'ene er lave eller?? dette vil selvfølgelig gå utover stabiliteten, men her er det en motor vi snakker om ikke et HK /m komponeter... Jeg ser ingen grunn til at pumpa skulle ta skade av å kjøres på f.eks. 7v på samme måte som en vifte akn kjøres på 7v...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
ikke kjøp big water dritten! nå etter en måned stoppa vannpumpa mi oxo. og jeg er vist ikke alene om det ser jeg her på forumet. vet ikke hvordan det gikk med cpu men den var rimelig varm!

Jeg sjønner ikke hva dere bærer dere over? :no: Big-Water er billig, greit nok. Enkelte er uheldige og får pumpe som dør etter en stund.

Men er d ikke likså greit å kjøpe en annen pumpe, eller spørre om å få en annen i retur. :whistle:

Det som irriterer meg en smule, er at alle negative innlegg, høres ut som at

nesten ALLE som har big-Water har fått havari :roll: .

Det er kansje verdt å tenke over at de fleste som er fornøyd med settet, ikke skriver innlegg, kansje ett eller to innlegg med informasjon om temparatur og lingnende :thumbup: .

Men de som ikke er fornøyd, har "ørtogtrygve" innlegg med skitt kasting, og drar alle big-water settene under en kam, altså at den stinker :no: .

 

Jeg personlig er stor fornøyd, ikke noe problem med settet i hele tatt :w00t: .

 

Jeg mener ikke å få noen sint, men holder på å bli litt lei av nesten bare negativ omtale.

 

Du får hva du betaler for når du kjøper et billig sett, en liten risiko må du regne med, når man kjøper et sett som koster like mye som en radiator(+pumpe, spørs på når du kjøpte det :D )

 

ps:Nyere hk har faktisk "shut-down" funksjon, om cpu vifte/pumpe stopper, eller cpu temp øker drastisk, muli man må slå på funksjonen i bios. Så noen stor risiko er d vel ikke. Det eneste som er skummelt, er lekasje. Men det gjelder vel alle sett.

 

Håper ingen ble fornærmet av innlegget mitt ;)

jeg mener det jeg sier! men bw settet er bra det om man ser bort fra pumpa så jeg kommer til og kjøpe meg en mist tank med inne bygd pumpe, det blir saker det :yes:

Lenke til kommentar
Skal ikke se bort i fra at pumpen bruker vannet til kjøling av seg selv også.

Hei,

 

Stemmer det - pumpens konstruktion gjør, at den er svert avhenging av vannet for kjøling (og at den "må ha noget å jobbe med").

Derfor den tydelige advarsel på forsiden av manualen til BW-settet :thumbup:

 

Pumpen alene øker vanntempen med 5 - 7 grader i et test-oppsett, hvor settet ikke er montert i PC'en og radiatorviften ikke er på (som jeg har nevnt i et tidligere innlegg her i tråden).

Derfor er det også vigtigt å følge den flow-rekkefølge på enheterne, som er beskrevet i manualen (radiator rett før pumpen - så pumpen jobber i så 'kaldt' vann som det er muligt).

Mao: man bør ikke bruke pumpen til å 'sirkulere luften ut av systemet' og bør ikke kjøre pumpen på mindre end 12volt !! (og ikke legge den på siden heller).

 

PS. Der er altid nogen smartass's der mener, at dei er klogere end de folk der har konstruert hardwaren og at de er så flinke, at de ikke trenger å lese i manualen :thumbdown:

Det er desverre også dei som råber høgest, når tingene går gale (Murphy's lov) og straks skal fordømme hardwaren.

Veldigt barnagtigt og umodent - spør du mig!

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Skal ikke se bort i fra at pumpen bruker vannet til kjøling av seg selv også.

Hei,

 

Stemmer det - pumpens konstruktion gjør, at den er svert avhenging av vannet for kjøling (og at den "må ha noget å jobbe med").

Derfor den tydelige advarsel på forsiden av manualen til BW-settet :thumbup:

 

Pumpen alene øker vanntempen med 5 - 7 grader i et test-oppsett, hvor settet ikke er montert i PC'en og radiatorviften ikke er på (som jeg har nevnt i et tidligere innlegg her i tråden).

Derfor er det også vigtigt å følge den flow-rekkefølge på enheterne, som er beskrevet i manualen (radiator rett før pumpen - så pumpen jobber i så 'kaldt' vann som det er muligt).

Mao: man bør ikke bruke pumpen til å 'sirkulere luften ut av systemet' og bør ikke kjøre pumpen på mindre end 12volt !! (og ikke legge den på siden heller).

 

Tja, pumpen bruker visstnok 0,4 amper ved 12 volt noe som blir 4,8 watt. All denne effekten går over til varme, noe i pumpen og resten som friksjonsvarme i systemet.

 

Etter denne sammenhengen, qformel.png der Q = tilført effekt i watt, m er volumstrøm, c er den spesifikke varmekapasiteten til vann og delta T er temperaturforskjellen, så blir forskjellen mellom inn og ut av pumpa svært liten. Greit nok, pumpa utvikler lite effekt, men dersom vi gjør det samme for prosessoren ser vi at den varmer heller ikke vannet noe særlig. Nedenfor er formelen ovenfor plottet (med hensyn på dT) med forskjellige verdier for effekt og volumstrøm. Som vi ser må vi bruke peltier og en sokk i slangene før temperaturforskjellen før og etter vannblokkene blir noe særlig høy.

 

 

th_qqt4.png

 

 

 

Ved for eksempel 50 liter/time og 80 watts CPU blir forskjellen mellom innløp og utløp fra CPU-blokka bare fattige 1,4 Celsius-grader.

 

Derfor mener jeg at det ikke er så farlig hvor pumpen er montert i systemet. Derimot er jeg enig med deg at pumpen ikke må tørrkjøres. Vannet sørger for både kjøling og "smørning". At vanlige akvariepumper tåler bittelitt tørrkjøring er en annen sak.

Lenke til kommentar

Enig med deg der, Kvakksalveren. Når både cpu (NW3875mhz) og gpu (6600GT@600mhz) går på full load kjenner jeg ikke forsjell på innløpsslangen på første blokka og utløpsslangen på den siste. Dermed antar jeg at temperaturen økes veldig lite.

 

Jeg er forøvrig enig i at driftstemperatur nok står i sammenheng med levetid, men så små variasjoner vi snakker om her er jo gjerne mindre enn romtemperaturen svinger.

 

For min del er det ikke så viktig om pumpa stryker med, da setter jeg bare i den som fulgte med BW-sett nr. 2, og ryker den er det eheim neste. Her er det kun en ting som teller, nemlig best mulig kjøling til tross for at jeg har valgt et (vel, egentlig to) billige vannkjølingssett.

 

Man må regne med litt svinn når man eksperimenterer ;)

 

Verre med ungdommene som satser alle pengene og meningen med livet på PC`en. Da bør gjøre ting ettter boka, eller droppe vannkjøling til man har råd til å gjøre en tabbe eller to.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

TIPS:

 

For å redusere risikoen for sprekk så har jeg slipt ned forhøyningene

i plexi-toppen, slik at koblingne blir skrudd helt ned i plexien.

 

Tror dette blir mye mer solid og at risikoen for sprekk nærmest blir

eliminert. Det er selvfølgelig viktig at man filer og sliper det plant og

glatt slik at det blir tett når koblingen er skrudd i:

 

Bilde før:

post-224-1115915043_thumb.jpg

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...