Gå til innhold

Kjøpte meg energimåler på ClasOhlson


kazaa

Anbefalte innlegg

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/fs_mm....52&IsCampaign=N

Jeg kjøpte meg energimåler (watt-måler) på ClasOhlson i dag.. Jeg koblet strømledningen fra PCen til den og målet effekten [strøm*spenning]. Resultatet var overaskende: kun 246W, under load med 3D-mark 05!

 

Her er specsene mine:

Fortron 400W Special edition PSU

P4 2.53GHz 533MHz Bus @ 3.4GHz 178FSB (692Bus) 1.7V Vcore

P4S800D-E Deluxe Hovedkort

Twinmos 2*512mb PC3200 (matched) , kobber-kjøler på den ene siden, på begge :p

Radeon 9800SE AIW 256bit @ 445MHz CORE-340MHz MEM

 

1 WD raptor 10k RPM, 1 S-ata 200GB segate barracuda, 1 P-ata 200GB segate barracuda, 1 P-ata WD 120GB, 1 maxtor250gb (extern)

 

 

 

Synes det var ganske lite, med tanke på at jeg har overklokket max, med vannkjøling på alt! I tillegg har jeg har 4 Harddisker inne der (kun en disk som jobbet da, under 3dmark 05)...

 

Tenkte jeg kunne dele dette med dere, kanskje det kan gi en liten pekepinne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke måle riktig med en slik. Den virker nok bra med lyspærer og varmeovner, men ikke med en PC. Strømforbruket i en PC varierer mye over kort tid, og det trengs kostbare True RMS måleinstrumenter for å få det riktig.

Hvor stor forskjell det blir er jeg ikke sikker på, kanskje 10 - 20 %.

Lenke til kommentar
Du kan ikke måle riktig med en slik. Den virker nok bra med lyspærer og varmeovner, men ikke med en PC. Strømforbruket i en PC varierer mye over kort tid, og det trengs kostbare True RMS måleinstrumenter for å få det riktig.

Hvor stor forskjell det blir er jeg ikke sikker på, kanskje 10 - 20 %.

Pga. at lyspærer og varmeovner er resitive laster.... eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Prøv å koble en varmovn på feks 1000w for å teste nøyaktigheten

Tror du at en en 1000W varmeovn trekker 1000W?

 

På grunn av at det er faste laster, de trekker like mye hele tida.

 

Måleren viser også det som har MAX blitt belastet også.. Jeg tok en titt det, og der stod det 253W...

 

Dette jo bare den totale effekten da.. Strømmene på 12V, 5V og 3,3V railen er jo ukjent.. Hvis man skulle kjøpe strømforsyning ut ifra dette, hjelper det jo lite med 1MW Strømforsyning, -hvis 12V railen er på 1A :p

Lenke til kommentar

Hei, brukte en "kalkulator" for å finne strømforbrukten på et relativt likt oppsett som ditt, bare med et 6800GT kort og det skulle være 232w ved max load av både cpu og skjermkort...

 

Grunnen var at et 250w PSU skulle brukes, og det fungerer fint.

 

Harddisker trekker 4x så mye strøm under oppstart som ellers hvor de ikke trekker mye strøm i det hele tatt...

 

Med andre ord: målingen din høres helt riktig ut.

Lenke til kommentar
Tror du at en en 1000W varmeovn trekker 1000W?

Det er jo bare en måte å finne det ut på ikke sant? :p

 

Dessuten har du en panelovn godkjent av NEMKO

så skal en 1000w ovn være 1000w

En 1000W warmovn vil ikke trekke eksakt 1000W, det vil ALLTID være en viss feilmargin på noen prosent fra produksjonen (Normalfordeling).

 

Dessuten vil ikke spenningen være eksakt 230V, så dette vil også bidra til at varmovnen ikke vil trekke eksakt 1000W.

 

Om jeg ikke tar helt feil så er det ikke noen Nemko godkjenning lenger, nå er det CE merking. Men uansett, disse instansene godkjenner kun at utstyret er sikkert å bruke, i tillegg til at det tilfredstiller de forskriftene og normene som til enhver tid gjelder.

Lenke til kommentar
Hei, brukte en "kalkulator" for å finne strømforbrukten på et relativt likt oppsett som ditt, bare med et 6800GT kort og det skulle være 232w ved max load av både cpu og skjermkort...

 

Med andre ord: målingen din høres helt riktig ut.

Og hva er det du regner på? Det er vel forbruket på komponentene, dvs det som PSU leverer.

Det vi snakker om her er forbruket på PSU, dvs det PSU leverer pluss forbruket i PSU. Virkningsgraden er 60 - 70 %, så det er jo en del ekstra.

Da ville det være litt rart om du får målingen til å stemme med utregningen.

Men både måling og utregning av dette er altså beheftet med store usikkerhetsmarginer.

 

Er forøvrig enig med TI-89, en 1000W varmeovn kan ikke forventes å trekke eksakt 1000W.

Lenke til kommentar

Enig med Hårek i det han sier om belastningen og virkningsgraden på ei strømforsyning. Virkningsgraden på strømforsyningen må tas i betraktning, og den er 60-70% som han sier. Her er en Link til et datablad på en Thermaltake strømforsyning, nederst står det efficiency > 65% (over 65%).

 

Om vi sier at dette er virkningsgraden i strømforsyninga i en pc, og belastningen er 232W som blackbrrd har regnet ut får vi at pc'en trekker: 232W/0,65= 356,92W

Lenke til kommentar

HUsker ikke allt dette men er det ikke det som heter w(virknings efekte i*u*cos a)

Va(Energien som "forsvinner" i spoler kondensatorer etc i*u*sin a) Og rav(husker ikke navnet helt men relativ effekt?? dette som trekkes fra nettet i*u).

 

Mulig jeg tar helt feil nå, men mener det med virkningsgrad var hva den trakk da den gikk på 65% eller noe??? Altså feks en motor går på 65% av ytelsen og dataene er oppgitt ved denne virkningsgraden???

 

på veldig tynn is her så fint med innspill på dette... :ermm:

 

Men dette er langt fra praksisen.... For å teste den ville jeg tatt en radiator, mener disse ofte har noe data påskrevet, test der. Får du noen lunde like resultater vet du jo det virker, får du ikke er den enten feil eller høyst sannsynlig feil måle metode i forholdt til dataene)...

 

noe annet er jo sette spenning på en motstand.. da regner du jo lett ut hva den vil trekke..

Lenke til kommentar

Det er nok PFC du tenker på.

http://home.earthlink.net/~jimlux/hv/pfc.htm

 

Virkningsgrad er ganske enkelt forskjellen mellom opptatt og avgitt effekt, og den forskjellen forsvinner i varme. Det følger av fysikkens lover at det ike er mulig å gjøre om energi fra en form til en annen uten tap. I PSU blir energi omgjort fra elektrisk til magnetisk energi, og tilbake igjen. Det er også flere andre ting som gjør at energi tapes.

 

Og bare for å presisere det med den effektmåleren og nøyaktighet: jeg tenker ikke på om den er nøyaktig eller ikke med en xxx Watts varmeovn. Da har man en tilnærmet resistiv belastning, og effekt er enkelt å måle. Problemet er at en PC er en helt annen type belastning.

Det kan heller ikke sammenlignes med motorer og lysrør, de har også reaktiv belasting og trenger PFC, men avsatt effekt er noenlunde konstant. Det er den ikke for en PC, den trekker effekt i et meget komplisert mønster. Det kan måles, men man trenger måleutstyr i en helt annen prisklasse for å måle det nøyaktig.

 

Det er tilsvarende å måle effekt i et stereoanlegg. Enkle VU metre gir en slags middelverdi, eller peak. Det er svært vankelig å måle nøyaktig effekt avsatt i høyttaleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...