Gå til innhold

Kjøpte meg energimåler på ClasOhlson


kazaa

Anbefalte innlegg

I PSU blir energi omgjort fra elektrisk til magnetisk energi, og tilbake igjen. Det er også flere andre ting som gjør at energi tapes.

Det brukes ikke transformatorer i moderne strømforsyninger, og det skal vi takke produsentene for, ellers ville de vært ganske mye større, et par kilo tyngre og vensentlig mye dyrere.

 

Dessuten er elektromotorer så langt fra en resisiv last som du kommer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det brukes ikke transformatorer i moderne strømforsyninger, og det skal vi takke produsentene for, ellers ville de vært ganske mye større, et par kilo tyngre og vensentlig mye dyrere.

 

Dessuten er elektromotorer så langt fra en resisiv last som du kommer ;)

Brukes faktisk en transformator i en moderne pc psu. Siden den opererer med høyere frekvens har den ikke den store størrelsen og vekten som en tradisjonell 50Hz jernkjernetransformator har.

Lenke til kommentar
Litt feil i den linken du har i siste innlegg Hårek, i eksemplene regner de med kapasitanser og ikke reaktanser. :hmm:

Tjaaa... nå trekker kondensatorer KUN reaktiv effekt da men :!:

Kondensatorer trekker KUN kapasativ effekt, spoler trekker reaktiv effekt. I det første eksemplet regner de en spole som kapasativ, dette er feil. I det andre eksemplet regner den en elektromotor som kapasativ, dette er er hårreisende feil.

 

Både en spole og en motor er reaktiv, en motor består av spoler så det er sagt.

Lenke til kommentar
Kondensatorer trekker KUN kapasativ effekt, spoler trekker reaktiv effekt. I det første eksemplet regner de en spole som kapasativ, dette er feil. I det andre eksemplet regner den en elektromotor som kapasativ, dette er er hårreisende feil.

 

Både en spole og en motor er reaktiv, en motor består av spoler så det er sagt.

Kondensatorer trekker reaktiv effekt (Q), ingenting som heter kapasitiv effekt.

Xc (reaktansen) = 1:(2*pi*f*C). Q avhenger av Xc, og dermed av frekvensen og kapasitansen.

 

Spoler trekker BÅDE reaktiv effekt (Q) og aktiv effekt (P), tilsammen blir dette tilsynelatende effekt (S). Xl = 2*pi*f*L, denne ser du kanskje er ganske lik på Xc. :)

 

MEN! Det jeg ville si er at både kondensatorer og spoler (trafoer, motorer osv.) trekker reaktiv effekt, uansett hvordan du vrir og vender på det ;)

Endret av ok2k
Lenke til kommentar
Kondensatorer trekker KUN kapasativ effekt, spoler trekker reaktiv effekt. I det første eksemplet regner de en spole som kapasativ, dette er feil. I det andre eksemplet regner den en elektromotor som kapasativ, dette er er hårreisende feil.

 

Både en spole og en motor er reaktiv, en motor består av spoler så det er sagt.

Kondensatorer trekker reaktiv effekt (Q), ingenting som heter kapasitiv effekt.

Xc (reaktansen) = 2*pi*f*C. Q avhenger av Xc, og dermed av frekvensen og kapasitansen.

 

Spoler trekker BÅDE reaktiv effekt (Q) og aktiv effekt (P), tilsammen blir dette tilsynelatende effekt (S). Xl = 2*pi*f*L, denne ser du kanskje er ganske lik på Xc. :)

 

MEN! Det jeg ville si er at både kondensatorer og spoler (trafoer, motorer osv.) trekker reaktiv effekt, uansett hvordan du vrir og vender på det ;)

OK, kan inrømme at jeg forvekslet reaktiv med induktiv. Reaktiv er "felles" for sopler og kondensatorer.

 

Du skriver at XC er 2*pi*f*c, dette er feil. Den er 1/(2*pi*f*c). En ideel spole trekker KUN reaktiv effekt, men i praksis så trekker den også aktiv effekt.

 

Kapasitiv effekt er ikke noe rienbanka faguttrykk, det er mange ganger greit å bruke dette for å skille mellom effekt i sopler og effekt i kondensatorer.

Lenke til kommentar
OK, kan inrømme at jeg forvekslet reaktiv med induktiv. Reaktiv er "felles" for sopler og kondensatorer.

 

Du skriver at XC er 2*pi*f*c, dette er feil. Den er 1/(2*pi*f*c). En ideel spole trekker KUN reaktiv effekt, men i praksis så trekker den også aktiv effekt.

 

Kapasitiv effekt er ikke noe rienbanka faguttrykk, det er mange ganger greit å bruke dette for å skille mellom effekt i sopler og effekt i kondensatorer.

Ja sorry, sorry, kom på at jeg glemte å dele alt på 1 etter jeg forsvann fra dataen... det skal fikses :) Og du skal være god om du klarer å lage en ideel spole.... det klarer du ikke! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...