Gå til innhold

Billig bærbar fra Linspire og Wal-Mart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du mener Linux generelt, så er jeg helt enig med deg! Men akkurat Linspire er vel trolig den mest forhatte linux-distro blant "nerdene" både pga spesielle designvalg (satset bla på at alle skulle være innlogget som root hele tida, stikk motsatt av alle andre distroer) og fordi de har en veldig kommersiell profil hvor man må betale månedlig abbonement for å laste ned programvare som ellers er tilgjengelig gratis. Distroen er forøvrig basert på Debian, så jeg vil påstå at om man har ørlitegrann peiling bør man heller bruke nettopp Debian.

Jeg har personlig ikke satt med inn i Linspire, men jeg har hatt troen på det. Derimot, etter det du sier der synker troen min noe hakk. Det nye microsoft noen?

 

Har bare brukt Red Hat, og fått det til å kræsje intenst flere ganger, grunnet min inkompetanse. Men men. Du har nok rett i det du konkluderer med...

Lenke til kommentar
Så enkelt er det vel ikke. Strømnettet er jo forskjellig fra i norge.

Det er et poeng ja, men strømforsyninger til bærbare tar som regel alle spenninger mellom 110 og 240V og frekvenser på både 50 og 60Hz. De har autosense på spenninga og frekvensen og lager riktig spenning ut likevel. Det eneste du trenger er selve strømkabelen (det er standart 3-pinskontakt på strømforsyningene)

 

Hvis strømforsyninga er noe skrap fra 90-tallet uten slik autosense og uten løs strømkabel så koster en ny norsk strømforsnyning som regel bare noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar
Litt synd at man er nødt til å betale en månedsavgift for å bruke Click'n Run (noe i den duren) servicen dems. Vil tippe det skremmer bort de fleste når de finner ut det.

Nettopp! Denne laptopen er jo veldig billig og appelerer til prisbevisste kunder. Derfor tror jeg også det kan bli tungt å svelge at de bare får med 3 lusne måneder med på kjøpet. Mange vil nok derfor enten gå over til andre linux-distroer eller (langt verre) Windows :p

Lenke til kommentar
Det mest spennende med hele denne saken er vel sånn egentlig det faktum at Linspire (Lindows) er på vei ut til folket, og ikke bare noe som er forunt nerdene "som lønnlig i blandt oss går".

Hvis du mener Linux generelt, så er jeg helt enig med deg! Men akkurat Linspire er vel trolig den mest forhatte linux-distro blant "nerdene" både pga spesielle designvalg (satset bla på at alle skulle være innlogget som root hele tida, stikk motsatt av alle andre distroer) og fordi de har en veldig kommersiell profil hvor man må betale månedlig abbonement for å laste ned programvare som ellers er tilgjengelig gratis. Distroen er forøvrig basert på Debian, så jeg vil påstå at om man har ørlitegrann peiling bør man heller bruke nettopp Debian.

Jeg er enig i at Linux til folket er en interesant utvikling, ekstra interessant er det om forretningsmodellen til Linspire slår an. Gjør den det, vil det ha store følger for mange andre som da sikkert kaster seg på lignende modeller.

 

Forøvrig vil jeg ikke anbefale Debian, den retter seg mer mot erfarne brukere enn de fleste distribusjonene. I tillegg har du valget mellom pest eller kolera:

- enten stable, som er eldgammel

- eller unstable, som er like stabil som gele spikret i taket. Siste oppgraderingen av f.eks. bash ga et skred av nye feil, og det er ikke noen realistisk utsikt til release i overskuelig fremtid.

 

Da anbefaler jeg heller Ubuntu, eller andre Debian-derivater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...