Gå til innhold

Socket A med dual ddr ram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Skrevet

Dette er en gammel tråd, men jeg har søkt mange steder, men finner veldig lite ”erfaringer” med VIA KT880. Er det fordi ingen har kjøpt det, eller fordi det virker så enkelt å greit at folk har glemt å fortelle hvilken erfaring de har med disse HK.

Er jo egentlig mye for pengene. ASUS A7V880 ligger jo rett over 500.- og det er jo det meste av utstyr på det.

Eller er MSI eller noen andre bedre? Det ligger jo noen hundre kroner under nForce kort med samme utstyr. SÅ er dette en grei oppdatering, eller er det bare å glemme? Er bare HK jeg mangler denne gangen.

Skrevet

Ville nok heller ha valgt et hk basert på nForce2-Ultra 400 chipset. Bedre ytelse, samt at det er stabilt. Abit NF7-S v2.0 eller Asus A7N8X-E Deluxe er to gode valg.

Skrevet

VIA KT880 og nForce2 Ultra 400 ligger så godt som likt i både ytelse og stabilitet. Gunnen til at KT880 ikke har slått helt an er vle pga. mangelen på kort, dårlige erfaringer med VIA tidligere og fordi markedet allerede hadde nForce2 Ultra 400 lenge før KT880 kom.

Hvis du søker på VIA KT880 på google.com får du opp en del tester. Alle disse viser at VIA KT880 er en veldig god avtager til nForce2 Ultra 400.

Skrevet (endret)

Det spørs jo hva slags ytelsesøkning man snakker om. Kan ikke forvente overall enorm ytelsesøkning av bedre minnebåndbredde. Det gjelder all minneytelse.

En stor fordel med Nforce2 Ultra 400, som var den store årsken til at jeg kjøpte det, er integrert SoundStorm! Det fikk du ikke på Via.

Endret av Theo343
Skrevet
Det spørs jo hva slags ytelsesøkning man snakker om. Kan ikke forvente overall enorm ytelsesøkning av bedre minnebåndbredde. Det gjelder all minneytelse.

Om man har nForce2-IGP og bruker det integrerte skjermkortet har man en del å tjene p å det. :)

Skrevet
Dette er en gammel tråd, men jeg har søkt mange steder, men finner veldig lite ”erfaringer” med VIA KT880. Er det fordi ingen har kjøpt det, eller fordi det virker så enkelt å greit at folk har glemt å fortelle hvilken erfaring de har med disse HK.

Grunnen til at det er lite omtale og erfaringer i prisguiden er nok at KT880 kom alt for sent til å få noen særlig oppmerksomhet fra entusiaster. Da det ble lansert var allerede Athlon64 godt i gang og tok oppmerksomheten. Svært få entusiaster kjøper SocketA i dag da de heller satser på høyere prisklasser som Athlon64 og Pentium4.

Nforce2 kom derimot 1-1,5år tidligere og fikk enorm oppmerksomhet fra entusiaster siden det var SocketA som var AMD's High-end CPU'er for desktop. Derfor ligger det hauger med erfaringer i prisguiden.

Mange kjøper også Nforce2 fordi de vet lite om alternativene. Etter det jeg har sett er KT880 et fullgodt alternativ. Bare synd det ikke kom tidligere.

Skrevet (endret)

Har et MSI KT880 hovedkort. Kjører 2x512MB pc3200 minne, 200gb SATA disk og en xp2500@3200

Fordelene med dette kortet er. Sata, fant ingen nForce2 kort med det. Minne båndbredden er like god som nForce2. Sata hastigheten er veldig god, i flg. SiSoft Sandra hadde disken min 47GB/s overføringshastighet.

Minnet har samme båndbredde som nForce2 kortene har (har "billig" twinmos, som er tweaket til [email protected]

Hastigheten på PCI/AGP/DIMM kan justeres i forhold til FSB, praktisk ved overklokking.

Hadde problemer med resume fra standby med et KT6 Delta kort fra MSI, det opplever jeg ikke med KT880.

Er ikke innebygd CPU halt command i bios på KT880, men CBid gjør den jobben greit. Har en 12cm vifte på <1000rpm som kjøler prosessor. Idle temp på systemet er 35/35

Ellers bruker den samme southbridge som kt6 delta, men med GBlan og 5.1 lyd og integrert digital lyd ut.

Maskina er nå veldig stabil, og kan ikke si at jeg kunne ha valgt et bedre hovedkort til en k7 prosessor. Betalte ca 400,- for kortet nytt. :thumbup:

EDIT: så det var nForce2 kort med sATA på markedet, men de hadde ingen inne med det da jeg trengte HK. Hadde 90% sikkert kjøpt et nForce2 kort da jeg måtte kjøpe nytt. Hadde da ikke hørt om KT880. Hvis jeg skulle velge i dag, hadde kjøpt det billigste de hadde med mine kritterier. Dødt løp om jeg skulle ha valgt nFoce2 eller KT880.

"Kjøp med hjerte" :thumbup:

Endret av Torro
Skrevet
Sata hastigheten er veldig god, i flg. SiSoft Sandra hadde disken min 47GB/s overføringshastighet.

Det var da voldsomt :p 313 ganger raskere enn teoretisk maksimal hastighet for SATA-150 ;)

Skrevet (endret)

Uff, da. om vi skriver 47MB/s i stedenfor da :blush:

disk.JPG

Driv med litt andre ting samtidig, så hastigheten er litt "bremset opp".

Endret av Torro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...