Gå til innhold

Skal jeg kjøpe ibook?


SondreB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg går og tviler på om jeg skal kjøpe meg en iBook 12" med 512 MB ram og 80 GB harddisk. Nå bruker jeg en hp pc. Mac'en kommer til å bli brukt til Internett, skole (går på ungdomsskolen, videregående til neste år), mail, bilder, filmer, musikk+++.

Tror dere det vil bli et godt kjøp?

Kommer det til å bli en vanskelig overgang fra pc til mac?

 

Og en ting til; hva bruker dere Mac-brukere for å laste ned musikk? Funker f. eks. Kazaa med Mac?

 

Seriøse innslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle svare deg siden jeg selv sitter og skriver på en ibook nå (som du ser av nicket mitt) :)

 

Min maskin er imidlertid noen år gammel, men er faktisk fortsatt fornøyd! Men Ibooker er faktisk et enda bedre kjøp nå, siden du får med g4 prosessor, cd-brenner og dvd-spiller og stor harddisk etter det jeg har skjønt. Selv bruker jeg maskinen til omtrent det du har planer om å bruke den til: musikk, bilder, internett, tekstbehandling mm. Til dette formålet holder det faktisk fint med en ibook, en powerbook koster jo såpass mye mer i pris at det ikke er verdt de ekstra pengene hvis du bare skal bruke maskinen til slike enkle oppgaver.

 

Jeg er selv oppvokst med mac, så har ikke så god erfaring med å bytte os slik du tenker på. Men synes PC og Mac bare blir mer og mer like i brukergrensesnittet, så har selv ikke problemer med å navigere på en pc. Med Mac vil du oppleve godt samspill mellom programmene. Ble forbløffet over stabiliteten ved OS X. Å venne seg til et nytt os er uansett bare en vanesak. Feks må du venne deg av med å høyreklikke!

 

Å kjøpe en ibook er en utrolig lett måte å kjøpe en datamaskin inneholdende den programvaren du trenger for å komme i gang

 

Når det gjelder filutvekslingsprogrammer så er det vanligste å bruke programmet Limewire som kobler seg opp til Gnutella-nettverket. Finnes også programmer som kobler seg til kazaa, men sist jeg prøvde dette, funka det ikke særlig bra.. Det du vil oppleve ved å bli en macer er at ikke så mye er tilrattelagt for deg. Færre programmer tilgjengelig osv. Men en stor fordel: du slipper virus!

 

Er sikkert noen her som er mer fanatiske macere, som kan gi deg enda flere argumenter for å switche. Jeg har iallefall aldri angret på mitt kjøp av ibook. Selv om jeg gjerne skulle hatt den ibookutgaven som finnes i butikken nå (mye større harddisk og raskere prosessor enn det jeg har).

 

Alt i alt har jeg hørt at ibook som selges nå er et veldig godt kjøp, iom at de oppgraderte prosessoren for ikke så lenge siden. Og så koster den vel under 10 lapper også, tror jeg.

 

les litt mer rundt på nettet, bla påapple

Lenke til kommentar

Det finnes ikke virus for mac. De som lager virus lager enten virus for Windows siden det rammer så mange, eller de lager for linux, siden det gir status. Jeg har iallefall ikke hørt om at det enda har blitt laget noe virus for OS X. Dette er en av de store fordelene ved å ha mac, man kan bare lene seg tilbake å slappe av når virusene herjer maskiner verden over.

 

Det er altså ikke store sjansen for å få virus med Limewire. Men man må jo seff være forsiktig med alt av fremmed man installerer på maskinen sin. Det er nok færre norske brukere på Gnutella-nettverket enn på Kazaa-nettverket, men det ser ut som om flere forlater kazaa pga virusfaren du nevnte.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at det ikke finnes virus for Mac (og det er veldig positivt), men jeg vil prøve å bruke limewire på pc-en jeg har nå... Har nettopp lastet det ned, og det virker veldig ok.

Men tror du at det er mye virus for pc-er der?

 

 

 

En annen ting; tror du ibook-skjermen (12") er stor nok til å vise filmer og bilder o.l.? Egne erfaringer?

Lenke til kommentar

jeg har også en ibook 14" 800mhz, men skjermen er ødelagt..

 

I den tiden jeg hadde den, fungerte den helt utmerket (savner den ennå). Den var også ganske så liten og kompakt, sånn at jeg kunne ta den med meg hvor som helst.

Batteriet på den var mye bedre enn et batteri på en vanlig bærbar pc ;)

iBook er ikke et dårlig kjøp, jeg angret aldri.. må bare få fiksa den ;)

 

Når det gjelder mac os, så er ikke det så vanskelig å skjønne.. kanskje lettere enn windows ? jeg syntes installeringa av mac os X var lettere enn windows :p

Lett å finne fram osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

20 des 2004 19:14 Eindhoven Shipped From Originating Depot

 

 

*Gni seg i hendene, og stryke over 512mb minnebrikken som ligger å venter på Ibooken 12", og Brenthaven bærveska*

 

Ahh.. Deilig, 60gb, 768 RAM, 2,2kg, mindre enn ett a4-ark..... Blåtann, 54mbit Wlan..... Studentrabatt.. Aaaah...

 

:D :D :D :D :tease:

:D :D :D :D :tease:

:D :D :D :D :tease:

:D :D :D :D :tease:

Lenke til kommentar

Det ironiske i denne tråden er at det eneste "viruset" registrert for mac (evt. skadelige malwaren) ble distribuert gjennom Limewire. Det var et skript "hvem som helst" kunne skrevet, og utga seg for å være Microsoft Office på rundt 100 KB. Var ikke så mange som gikk på det. Skaden skriptet gjorde var å utslette alt i hjemmemappa.

 

Selv om man er veldig mye mindre utsatt for skadelig programvare på Mac bør man ikke ukritisk laste ned og kjøre programmer man finner på de svært snuskete tjenester som Limewire tilbyr.

 

Det finnes vel alternativer til Limewire også, hvor blant annet Poisoned og Acquisition. Begge er IMHO mer fornøyelige å bruke enn Limewire.

 

Andre ting å svare på er påstanden om at man må venne seg av med høyreklikking. Det er ganske enkelt feil at man gjøre det, iom. at OS X støtter slike ting godt. Man kan klare seg fint uten høyreklikk da stort sett all funksjonalitet i kontekstmenyer også er lagt til menyene i toppen, men har man en mus med fler enn én knapp eller har installert SideTrack (som emulerer flerknappstrackpad) er det ofte mektig mer effektivt å holde seg til høyreklikking.

 

Tid for å gå på jobb.

Lenke til kommentar

Det kommer vel veldig an på dine egne, subjektive behov og meninger om hva som er for lite og for dårlig. Om du har en Apple-forhandler i nærheten foreslår jeg at du stikker en tur innom og sjekker ut maskinvaren med dine egne øyne og hender.

 

Min mening er at 12" med oppløsning på 1024x768 er alt for lite til å produsere ting på, f.eks. grafikk eller musikk. Den funker greit til lett programmering og billedbehandling, om kunnskapene eller behovene innen emnet er begrensede. Skjermen på iBook er i all hovedsak en ganske ekkel skjerm med dårlig innsynsvinkelstøtte. Dersom fargepresisjon i bildene er viktig for deg bør du styre unna eller bruke en ekstern og skikkelig skjerm når du gjør dette arbeidet.

Lenke til kommentar

Til Zapchud:

Det jeg tenker på, er lett redigering (f. eks. rotering) av bilder, bilde - slideshows, visning av DVD (både hjemme, i bilen og evt. på skolen) +++. Kommer til å bli veldig lite spilling, kun enkle spill fra Internett osv. Redigering og visning av egentatt film kommer også til å bli brukt en del.

Tror du 12" - skjermen passer til mitt behov? Jeg må opp nesten 3 000,- i pris for å få 14", selv om du får mer hd der da... 12" - tommer'n blir sikkert veldig liten og lett og kan tas med nesten overalt og, tenker jeg... :hmm:

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Okei...

 

Tror dere det er lurt å kjøpe iBook nå, eller heller vente litt og se om det kommer "noe nytt"?

iBook ble jo oppgradert i oktober, om jeg ikke husker feil.

Tror dere prisene kommer til å gå ned ytterligere i den nærmeste fremtid?

Nye OS - versjoner eller noe sånt? :hmm:

 

Dersom jeg skal kjøpe, blir det iallefall iBook 12" med 512 MB RAM og 80 GB harddisk.

Eller er 60 GB nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...