Gå til innhold

Linux webserver - hvilken distro?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er komplett(!) n00b når det kommer til Linux. Har installert SuSE 9.1 Desktop og brukt det litt, men ellers er jeg nokså blank.

 

Skal nå prøve å lære meg apache/mysql/php, og dette skal kjøre på en Linuxdistro.

Hvilken distro anbefaler dere?

 

Maskinvare:

Celeron 633Mhz

256 MB RAM

 

(Ja, vet det er lite, men skal kun brukes av en bruker (meg) til å lære meg Apache, PHP og mySQL Server).

 

Alle tips mottas med takk.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jeg påstå. Debian har jo apt-get, noe som vil hjelpe han uansett om han bruker X eller ikke.

Tenkte først og fremst i forhold til stabilitet. Fedora har yum og mulighet for apt også. Mandrake har urpmi, SuSE har yast (har aldri prøvd det i konsollet da, men).

Debian er jo ganske kjent for å være stabil da.

 

Til trådstarter: du kan jo bruke trustix secure linux. Den brukte jeg til server før. Knall distro til det formål. Der har du swup for å holde programmer vedlike.

Lenke til kommentar
Maskinvare:

Celeron 633Mhz

256 MB RAM

 

(Ja, vet det er lite, men skal kun brukes av en bruker (meg) til å lære meg Apache, PHP og mySQL Server).

Det der er da aldeles ikke lite.

Om jeg ikke husker feil så bruker kyrsjo en slik pc (med litt mer ram) til workstation uten problemer.

 

Selv har jeg to servere på henholdsvis 200 og 266 MHz, og hver enkelt av dem klarer helt fint mye mer enn bare Apache, PHP og MySQL.

 

Jeg tør anbefale Gentoo som distro på den der, den er rask nok til compiles, og du lærer mye av både å installere og å bruke den.

Ellers så er Debian (som nevnt) et godt valg på en server, særlig om den skal være stabil, men det har neppe altfor mye for deg å si, ettersom du selv sier at du bare skal leke med den.

Lenke til kommentar

Debian testing er nok det smarteste valget om du skal kjøre debian (testing er på vei til å låses og bli stable snart).

 

Og _NEI_, ikke bruk sourcedistroer til en server. Skal du gjøre maskina tilgjengelig på Nettet (noe som er greit å gjøre når du tester ut script så andre får testa også ;), så må du oppgradere ofte, og når alt må kompileres tar det tid, og du gidder ikke etter kort tid.

Lenke til kommentar

Han snakket om en server som skulle brukes kun av seg selv.

Selv om han skulle ha den tilgjengelig på nettet også, så er det unødvendig med så mye oppgradering og slikt du snakker om.

Det er jo selvfølgelig en teoretisk mulighet for å bli hacket, men det skjer neppe i prakis.

Uansett kan han kjøre oppgraderinger om natta (med mindre han slår av serveren da), og med den hardwaren bør det ikke være noe problem med kompileringer.

Som sagt, gå for Gentoo, det er lettere å lære noe av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...