Gå til innhold

Viftene på radiatoren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp, som Kverna sier.

Samtidig skal man huske på at vifta yter best om den blir montert med to-tre cm avstand fra selve radiatorregisteret. Lag et avstandsstykke i et passende materiale, som du skjærer til så nøyaktig som mulig. Óg; Det skal selvsagt være tettest mulig mellom radiator og vifte....

Lenke til kommentar
Nettopp, som Kverna sier.

Samtidig skal man huske på at vifta yter best om den blir montert med to-tre cm avstand fra selve radiatorregisteret. Lag et avstandsstykke i et passende materiale, som du skjærer til så nøyaktig som mulig. Óg; Det skal selvsagt være tettest mulig mellom radiator og vifte....

nja.. ikke helt enig der :D

pirkemodus:

traskash hadde gjordt en undersøkelse på det der, og fant ut at det var 4cm fra viftens sugeside, men ca ;) dette for å hindre dødsone, for de som lurer.

 

bruk alu, plexi eller lignende for å lage en ramme rundt ja, tette med gummi eller silikon. :thumbup:

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Joda, men traskas er nok ikke den eneste som har gjort "undersøkelser".

Jeg har faktisk et "par-tre" eksperimenter bak meg jeg også, bare så det er sagt.

 

Skal man virkelig optimalisere dette, så bør vifta faktisk ha vesentlig lenger avstand enn 4cm også.

I prinsippet: Jo lenger unna vifta befinner seg i forhold til radiatoren, jo mer laminær og homogen vil luftstrømmen bli gjennom radiatorregisteret, og dermed blir kjølinga pr liter luft også mest effektiv.

Men av praktiske årsaker er dette litt vanskelig å få til, om man monterer hele stasen i kabinettet.

Samtidig er dette forholdet også avhengig av vifta´s konstruksjon. 120mm vifter har et senter / en motor som kan variere ganske mye, avhengig av produsent og type.

De fleste 12v 120mm vifter jeg har vært borti, har et senter som måler ca 40mm i dia.

Viftene jeg sjøl "elsker" å bruke, 220v SUNON DP201A, har en motor som måler hele 62mm i diameter, og det sier seg selv at denne ideelt sett bør ha / trenger en lenger avstand fra radiatoren, enn 12v utgaven jeg viser til.

Nå har det seg allikevel slik, at takket være radiatorregisteret´s konstruksjon, vil man naturlig nok få et trykkfall over dette.

Dette vil i sin tur resultere i at lufta også vil strømme igjennom den delen av registeret som ligger "i skyggen" av viftesenteret, og dermed får man allikevel en viss effekt. Ulempen er dog den at man vil få en stående lomme av luft foran senteret, og dermed en mer langsom gjennomstrømning i dette området.

Det skal imidlertid ikke så voldsomt mye til (les: avstand) før man reduserer denne lommen i betraktelig grad.

Effekten av det hele, målt i vanntemperatur, er imidlertid ikke skrikende stor, selv med 20cm avstand mellom vifte og radiator.

Av den grunn tør jeg generelt sett, antyde en avstand på 2-3cm som et minstemål, da effekten ved å øke denne, allikevel vil være svært liten.

 

Men jeg får samtidig korrigere meg sjøl litt også: Jeg burde vel ha skrevet "Samtidig må man huske på at vifta yter bedre" osv, for å gjøre fremstillingen litt klarere.

 

Correct me if I´m wrong, kverna.....

Lenke til kommentar
Joda, men traskas er nok ikke den eneste som har gjort "undersøkelser".

Jeg har faktisk et "par-tre" eksperimenter bak meg jeg også, bare så det er sagt.

 

Skal man virkelig optimalisere dette, så bør vifta faktisk ha vesentlig lenger avstand enn 4cm også.

I prinsippet: Jo lenger unna vifta befinner seg i forhold til radiatoren, jo mer laminær og homogen vil luftstrømmen bli gjennom radiatorregisteret, og dermed blir kjølinga pr liter luft også mest effektiv.

Men av praktiske årsaker er dette litt vanskelig å få til, om man monterer hele stasen i kabinettet.

Samtidig er dette forholdet også avhengig av vifta´s konstruksjon. 120mm vifter har et senter / en motor som kan variere ganske mye, avhengig av produsent og type.

De fleste 12v 120mm vifter jeg har vært borti, har et senter som måler ca 40mm i dia.

Viftene jeg sjøl "elsker" å bruke, 220v SUNON DP201A, har en motor som måler hele 62mm i diameter, og det sier seg selv at denne ideelt sett bør ha / trenger en lenger avstand fra radiatoren, enn 12v utgaven jeg viser til.

Nå har det seg allikevel slik, at takket være radiatorregisteret´s konstruksjon, vil man naturlig nok få et trykkfall over dette.

Dette vil i sin tur resultere i at lufta også vil strømme igjennom den delen av registeret som ligger "i skyggen" av viftesenteret, og dermed får man allikevel en viss effekt. Ulempen er dog den at man vil få en stående lomme av luft foran senteret, og dermed en mer langsom gjennomstrømning i dette området.

Det skal imidlertid ikke så voldsomt mye til (les: avstand) før man reduserer denne lommen i betraktelig grad.

Effekten av det hele, målt i vanntemperatur, er imidlertid ikke skrikende stor, selv med 20cm avstand mellom vifte og radiator.

Av den grunn tør jeg generelt sett, antyde en avstand på 2-3cm som et minstemål, da effekten ved å øke denne, allikevel vil være svært liten.

 

Men jeg får samtidig korrigere meg sjøl litt også: Jeg burde vel ha skrevet "Samtidig må man huske på at vifta yter bedre" osv, for å gjøre fremstillingen litt klarere.

 

Correct me if I´m wrong, kverna.....

det blir nok litt vanskelig siden du beveger deg ett par hakk over mitt kompetanse nivå :blush:

 

men jo lenger unna vifta er radiatoren, jo svakere luftstrøm vil gå gjennom radiatoren, vil jeg tro. Men hvis man har effektive vifter, og godt tetta shrud rundt radiatoren kan det bli meget god flow.

Endret av kverna
Lenke til kommentar
men jo lenger unna vifta er radiatoren, jo svakere luftstrøm vil gå gjennom radiatoren, vil jeg tro.

Nei, der tar du nok feil.

Forutsatt at du har en helt tett forbindelse mellom vifte og radiator, så vil luftmengden og lufthastigheten gjennom radiatoren bli akkurat den samme, i enkelte (worst case) tilfelle bedre!

Det kan muligens være litt vanskelig å forstå, men jeg skal forsøke å forklare:

 

Gitt at en vifte i fri gjennomstrømning gir 100cfm. Plasseres den mot en radiator, vil motstanden over registeret redusere denne til f.eks 80cfm. Dette er altså hva vifta "får tak i" av luft der og da. Som allerede nevnt, kan det oppstå en luftlomme mellom viftesenter og radiator, om vifta blir plassert for tett på radiatoren.

Luftlomma vil kunne påvirke luftflow ytterligere, og dermed redusere luftflow til f.eks 75cfm.

Trekker du derimot vifta f.eks 20cm fra radiatoren, elimineres luftlommeeffekten, og dermed økes faktisk luftmengden til den maksimale 80cfm!

Det spiller altså ingen rolle om vifta plasseres langt unna radiatoren, for vifta drar jo fortsatt alt den orker, dvs den prøver å få tak i de 100cfm den har kapasitet til.

Dermed oppstår det også et undertrykk i forbindelsen mellom vifta og radiatoren, og dette undertrykket vil uansett ta tak i de 80cfm som radiatoren slipper igjennom.

 

Jeg vet ikke om dette ble en forståelig forklaring, men det får du / dere avgjøre.... :hmm:

Lenke til kommentar

Skrue: Hvis man dropper tunellen og monterer vifta rett på radiatoren, vill da fortsatt pull være det rette?

 

Ser at vinstrømningen blir bedre med en tunell, men ved en løsning der ikke 100% tett, vill du ikke miste mye av virvelstrømningen gjenom radiatoren?

 

Vill du ha samme effekt om du putter en tunell foran radiatoren (100% tett) og brukter push? Vill tro at du får "motstands fenomenet" ved en slik løsning?

Lenke til kommentar
I prinsippet: Jo lenger unna vifta befinner seg i forhold til radiatoren, jo mer laminær og homogen vil luftstrømmen bli gjennom radiatorregisteret, og dermed blir kjølinga pr liter luft også mest effektiv.

Øh.

Turbulent strømmning vil vel ha bedre kjøleeffekt pr m^3/s luft enn laminær.

Derfor skulle ein tru at det er mest effektivt å la viftene blåse. Så var det dette med teori og praksis:

 

- Ei vifte er ein dynamisk energiomformer, det betyr at Q og deltaP er ein funksjon av kvarandre.

- Q - mengden av luft pr sekund øker når avstanden til hindringen øker

- deltaP - trykkmotstanden øker med Q og graden av turbulent strømning gjennom ein hindring.

- Q(deltaP) vil vere avhengig av korleis vifta er konstruert, somme vifter er best til suging andre blåsing.

- Viftene har laminær strømmning på sugesida og turbulent på trykksida

- Turbulent strømmning kan gi opp til dobbelt så god kjøling som laminær ved samme Q.

- Turbulent strømmning gir meir trykkmotstand enn laminær ved samme Q.

 

. . . og mange andre ting som i sum gjer til at det er greiast å teste dette ut i praksis med måling av forskjell mellom luft og vanntemperatur.

Lenke til kommentar

som jeg forstår dette så

jeg ahr fott meg bigwater sette som jeg henter på julavften.

 

vil jeg få bedre effekt vis jeg monterer en slik på radiator http://komplett.no/k/ki.asp?sku=120754&cks=SPK en airduckt.

men altså i 120mm format.

eller man man kan få tak i en vifte adapter 120mm til 120mm om du sjønner hva jeg mener.

 

da for man jo denne efekten med at vifta blåser me god avstand fra radiator

 

jeg er fortsatt litt usikker på nor jeg monterer mitt sett om jeg skal la vifta blåse gjennom raddis trekke luft fra utsiden å inn eller fra inn så blåse ut..

hva syns du ?

Lenke til kommentar
Så litt avstand (viftekappe) er bedre enn å feste vifta rett på radiator. ca 2 cm ?

 

Eller er ikke det noe poeng i ha 2 cm i det hele tatt, bare skru vifter rett i radiador?

Om du leser litt nøyere i tråden, så vil du ganske sikkert skjønne at det er fordelaktig med en viss avstand mellom vifte og radiator.

Selv om det er snakk om "bare" 2cm, så vil det uansett gi et bedre resultat.

 

Margarus: Luften på utsiden av kabinettet er nær sagt alltid kaldere enn luften inni kabinettet.

Det bør i det minste være et brukbart argument for å hente luft fra utsiden, og da fortrinnsvis ved å montere vifta sugende, på radiatoren.

Lenke til kommentar
Hvor stor temp. forskjell er det snakk om etter om viftene blåser eller suger luft?

 

Det er et godt spørsmål, som det nok ikke er så lett å svare på.

Det vil nok variere, avhengig av vifta´s karakteristikk, og type radiator.

Det er jo opp til enhver å prøve dette, så finner man jo fort ut hvor stor forskjellen blir.

Jeg vil i alle fall bli overrasket om resultatet blir bedre, med en blåsende vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...