Gå til innhold

SoundStorm 2 på vei?


Anbefalte innlegg

men, nf7-s benytter der soundstorm på analgoe utganger? for på det kortet var lyden vanvittig bra.. men på asus kortet stinker den..

Nei, SoundStorm brukes kun hvis du benytter de digitale utgangene uansett hovedkort. Abit NF7-S bruker en C-Media CMI8738 CODEC for analog lyd såvidt jeg vet, og den er vesentlig bedre enn Realtek ALC650 CODEC'en på bl.a. ASUS A7N8X.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på mitt A7n8x hovedkort så stinker lyden utifra det integrerte lydkortet.

Mens på mitt NF7-S 2.0 så var den fenomenal god lyd..

Selv bruker jeg SB PLayer 5.1 nå.. kjempebra lydkort...

 

Spiller lyden utover ett stereoannlegg, ikke noe crappy pc annlegg

Jeg har det som trygt kan kalles crappy.. Creative P580 5.1 surround med SB live! 5.1.

har fulgt en guide for å software modde 5.1 lydkortet mitt til audigy 2 og bruker YouP-PAX III driver som resulterer i mindre cpu forbruk og bedre lydkvalitet (hørte faktisk forskjell på bass) Modden sies å få live! på linje med audigy 2 kortet, men mangler rtiktig nok noen få funksjoner.

 

Jeg har da også et nf7s 2.0 og vurderer nå å prøve det ut.

Jeg er usikker på hva som menes med digital utgang og analog utgang... hva er hva?

hvilken utgang ville jeg brukt til mitt 5.1 oppsett?

Dere tror altså det vil lyde bedre hvis jeg bytta til onboard? Og når det gjelder drivere.. Så tar jeg da de nyeste til Abit?

Takker for hjelp til lyd newbie ;)

Lenke til kommentar
Jeg har da også et nf7s 2.0 og vurderer nå å prøve det ut.

Jeg er usikker på hva som menes med digital utgang og analog utgang... hva er hva?

hvilken utgang ville jeg brukt til mitt 5.1 oppsett?

De analoge lydutgangene benytter alle 3.5" minijack-plugger, mens de digitale lydutgangene benytter S/PDIF (coaxial/optical) plugger.

 

Dere tror altså det vil lyde bedre hvis jeg bytta til onboard?

Ja, bare se f.eks. her:

http://www.firingsquad.com/hardware/audigy...ce2/default.asp

 

Og når det gjelder drivere.. Så tar jeg da de nyeste til Abit?

Du finner de siste driverene her:

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_5.10

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har da også et nf7s 2.0 og vurderer nå å prøve det ut.

Jeg er usikker på hva som menes med digital utgang og analog utgang... hva er hva?

hvilken utgang ville jeg brukt til mitt 5.1 oppsett?

De anloge lydutgangene benytter alle 3.5" minijack-plugger, mens de digitale lydutgangene benytter S/PDIF (RCA/TOS Link).

 

Dere tror altså det vil lyde bedre hvis jeg bytta til onboard? Og når det gjelder drivere.. Så tar jeg da de nyeste til Abit?

Ja, se her:

http://www.firingsquad.com/hardware/audigy...ce2/default.asp

 

Du finner de siste driverene her:

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_5.10

humh, humh :hmm:

hva vil mitt crappy 5.1 opsett bruke? Analogt eller digitalt?

Har fått inntrykk av at SB live! vil være bedre når det er analogt og digitalt, vil være bedre på onboard...

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har da også et nf7s 2.0 og vurderer nå å prøve det ut.

Jeg er usikker på hva som menes med digital utgang og analog utgang... hva er hva?

hvilken utgang ville jeg brukt til mitt 5.1 oppsett?

De anloge lydutgangene benytter alle 3.5" minijack-plugger, mens de digitale lydutgangene benytter S/PDIF (RCA/TOS Link).

 

Dere tror altså det vil lyde bedre hvis jeg bytta til onboard? Og når det gjelder drivere.. Så tar jeg da de nyeste til Abit?

Ja, se her:

http://www.firingsquad.com/hardware/audigy...ce2/default.asp

 

Du finner de siste driverene her:

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_5.10

humh, humh :hmm:

hva vil mitt crappy 5.1 opsett bruke? Analogt eller digitalt?

Har fått inntrykk av at SB live! vil være bedre når det er analogt og digitalt, vil være bedre på onboard...

:dontgetit:

Spørs hva slags forsterker du har. Siden du har ett crappy oppsett så antar jeg at du ikke har digital inngang på forsterkeren din. Forskjellen er denne, all lyd inne på datamaskinen er digital, all lyd som går igjennom høytalerkablene din er analog. Ett sted på veien må lyden "oversettes" fra digital til analog. Bruker du den analoge utgangen på lydkortet ditt, så gjøres oversettelsen av lydkortet. Bruker du den digitale må oversettelsen gjøres senere (feks av en forsterker).

 

Kvaliteten på denne "oversettelsesenhenten" (DA-konverter) varier, så hvis du feks har en dårlig konvertering på lydkortet ditt, så lønner det seg å få forsterkeren til å gjøre jobben. I tillegg, hvis alt annet er likt, så lønner det seg å gjøre oversettelsen så langt ut i systemet som mulig, da digitale kabler overfører tapsfritt, og det gjør ikke analoge (selv om tapet ofte ikke kan høres).

 

AtW

Lenke til kommentar
hva vil mitt crappy 5.1 opsett bruke? Analogt eller digitalt?

Har du Dolby Digital 5.1-forsterker med digitale innganger da? Hvis ikke har du ikke noe annet valg enn å bruke analog lyd, og da blir det bare Dolby Surround 5.1 Pro-Logic som langt ifra er like bra.

 

Edit: Jeg ser du har et Creative P580 5.1 sett, og dette støtter bare analog lyd så da kan du bare glemme det tror jeg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har det som trygt kan kalles crappy.. Creative P580 5.1 med SB live! 5.1. Uten noen slags forsterker

 

har fulgt en guide for å software modde 5.1 lydkortet mitt til audigy 2 og bruker YouP-PAX III driver som resulterer i mindre cpu forbruk og bedre lydkvalitet (hørte faktisk forskjell på bass) Modden sies å få live! på linje med audigy 2 kortet, men mangler riktig nok noen få funksjoner.

Ok. Begynner å skjønne litt mer nå... Men enda ikke helt klart.

Høytalerene mine går altså ikke gjennom noen forsterker og de kobles analogt til lydkortet mitt.

Leste en pass her i tråden at onboard var dårlig på å konventere fra analogt til digitalt...

Altså så kanskje live! lydkortet mitt vil være bedre til denne jobben?

Lenke til kommentar
Jeg har det som trygt kan kalles crappy.. Creative P580 5.1 med SB live! 5.1. Uten noen slags forsterker

 

har fulgt en guide for å software modde 5.1 lydkortet mitt til audigy 2 og bruker YouP-PAX III driver som resulterer i mindre cpu forbruk og bedre lydkvalitet (hørte faktisk forskjell på bass) Modden sies å få live! på linje med audigy 2 kortet, men mangler riktig nok noen få funksjoner.

Ok. Begynner å skjønne litt mer nå... Men enda ikke helt klart.

Høytalerene mine går altså ikke gjennom noen forsterker og de kobles analogt til lydkortet mitt.

Leste en pass her i tråden at onboard var dårlig på å konventere fra analogt til digitalt...

Altså så kanskje live! lydkortet mitt vil være bedre til denne jobben?

Jeg kjenner ikke dine høyttalere, men de går antakelig igjennom en liten innbygd forsterker. Men denne vil antakelig bare ta imot analog lyd. Onboard er som hovedregel relativt dårlig til å konvertere, men konverteringen skjer fra digital (som lyden er "inne i maskin") og til analog, ikke motsatt. (dvs du kan konvertere motsatt også, men det er ikke det som skjer når man hører på musikk fra datamaskinen).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har Creative Inspire P580 5.1 høytalere: mer info, som er direkte tilkoblet til lydkortet: SB Live! 5.1 digital

Nothing more, nothing less... ikke noen forsterker inn i bildet.

Ganske crappy egentlig. Høyalerene er koblet direkte til lydkortet gjennom minijack (tror jeg)

Da blir dette kaldt analogt, har jeg lært. Har lest at Soundstorm HK skal være bedre

enn SB live! Digital, når det gjelder tilkobling "digitalt" :dontgetit:

Men ved analog tilkobling, skulle HK utføre jobben ganske dårlig, grunnet at den må bruke codec, istedenfor selve "SoundStorm"

Nå tror jeg at oppsettet mitt blir kalt Analogt, og funderer derfor på (siden HK bare ville brukt codecen til jobben, når det gjelder analog tilkobling) om ikke lydkortet mitt heller ville fungert bedre?

uff, ble mye surr her nå, men håper dere har tålmodighet ;)

 

Edit: ble surr i linkene også :blush:

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Du har et analogt lydsystem tydeligvis og får derfor ingen glede av SoundStorm dessverre, men du kan jo prøve den C-Media CMI8738 CODEC'en på hovedkortet og se om du blir mer fornøyd med den enn ditt SoundBlaster Live! 5.1-lydkort? Det skader ikke å prøve iallefall :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har Creative Inspire P580 5.1 høytalere: mer info, som er direkte tilkoblet til lydkortet: SB Live! 5.1 digital

Nothing more, nothing less... ikke noen forsterker inn i bildet.

Ganske crappy egentlig. Høyalerene er koblet direkte til lydkortet gjennom minijack (tror jeg)

Da blir dette kaldt analogt, har jeg lært. Har lest at Soundstorm HK skal være bedre

enn SB live! Digital, når det gjelder tilkobling "digitalt" :dontgetit:

Men ved analog tilkobling, skulle HK utføre jobben ganske dårlig, grunnet at den må bruke codec, istedenfor selve "SoundStorm"

Nå tror jeg at oppsettet mitt blir kalt Analogt, og funderer derfor på (siden HK bare ville brukt codecen til jobben, når det gjelder analog tilkobling) om ikke lydkortet mitt heller ville fungert bedre?

uff, ble mye surr her nå, men håper dere har tålmodighet ;)

 

Edit: ble surr i linkene også :blush:

Sålenge det er en volumkontroll på 5.1-settet, så er det nesten garantert innebyd forsterking ett sted. Kan hende lydkortet ditt fungerer bedre, det er bare å prøve og se hva du synes.

 

Ellers så kan du godt vent litt lengre enn en time med å bumpe ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå tror jeg at oppsettet mitt blir kalt Analogt, og funderer derfor på (siden HK bare ville brukt codecen til jobben, når det gjelder analog tilkobling) om ikke lydkortet mitt heller ville fungert bedre?

uff, ble mye surr her nå, men håper dere har tålmodighet ;)

 

Edit: ble surr i linkene også :blush:

Sålenge det er en volumkontroll på 5.1-settet, så er det nesten garantert innebyd forsterking ett sted. Kan hende lydkortet ditt fungerer bedre, det er bare å prøve og se hva du synes.

 

Ellers så kan du godt vent litt lengre enn en time med å bumpe ;)

 

AtW

joda, kunne gått vært mer tålmodig ;)

Det stemmer at jeg har en volumkontroll, så da er det vel kanskje digital tilkobling mellom høytalerene allikevel. ;)

Takk for gode svar! :)

Lenke til kommentar
Nå tror jeg at oppsettet mitt blir kalt Analogt, og funderer derfor på (siden HK bare ville brukt codecen til jobben, når det gjelder analog tilkobling) om ikke lydkortet mitt heller ville fungert bedre?

uff, ble mye surr her nå, men håper dere har tålmodighet ;)

 

Edit: ble surr i linkene også :blush:

Sålenge det er en volumkontroll på 5.1-settet, så er det nesten garantert innebyd forsterking ett sted. Kan hende lydkortet ditt fungerer bedre, det er bare å prøve og se hva du synes.

 

Ellers så kan du godt vent litt lengre enn en time med å bumpe ;)

 

AtW

joda, kunne gått vært mer tålmodig ;)

Det stemmer at jeg har en volumkontroll, så da er det vel kanskje digital tilkobling mellom høytalerene allikevel. ;)

Takk for gode svar! :)

Det er nok ikke digital tilbkobling nei, alle forsterkere gir ut ett analogt signal, men none tar altså inn ett digitalt signal. Hvis det ikke er digital tilkobling så gjør ikke dine det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp. Var lur nok til å lese grundigere gjennom tråden :D

Fikk mer skjønn da :thumbup:

 

Finnes det forresten en ekstern konverter som gjør det anologe signalet om til digital for å så gå videre til lydkort? Da kunne jeg brukt SoundStorm i stedet.

Hvis en slik måte finnes, vil den konvertere dårligere enn når et lydkort med støtte for det, gjør det? Blir det et stort tap på veien?

Lenke til kommentar

Den beste løsningen er nok heller å gå til anskaffelse av følgende:

- Hjemmekinoforsterker/receiver med Dolby Digital-støtte og digitale (SPDIF) lydinnganger (coaxial/optical)

- Surround-høyttalerpakke (2xfront, 2xbak 1xsenter og sub)

- Passende digitale (coaxial/optical) lydkabler (mellom receiver/forsterker og SoundStorm/lydkort)

 

Eller rett og slett kjøpe en rimelig hjemmekinopakke med Dolby Digital-forsterker som har digitale (SPDIF) lydinnganger (coaxial/optical), og så gå til anskaffelse av passende digitale lydkabler (coaxial/optical). SoundStorm på Abit NF7-S bruker en optisk SPDIF-utgang, mens SoundBlaster Live! 5.1 Digital benytter en coaksial SPDIF-utgang såvidt jeg vet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

The Inquirer skriver litt om SoundStorm2 her:

http://www.theinquirer.net/?article=20211

The good news for all of you Sound Storm 2 supporters is that Nvidia decided to get this audio back. It just prematurely announced it, as it will take Nvidia at least nine months to put it back to Southbridge. The decision has been made.

 

Soundstorm 2 will come back but not before roughly the "fall" of 2005. Until that time all future Nforce 4 and Nforce 5 chips will end up with Azalia HD audio. An Intel Azalia audio in Nforce 4 Athlon chipset. Isn't that at least intriguing.

 

I guess that my endless formatting of hundreds of your mails and an open letter to Nvidia might help to get the Sound Storm 2 feature back. Maybe. You never know.

Til opplysning så er Intels HD-Audio (Azalia) bare en ny CODEC-spesifikasjon som skal erstatte dagens AC97 V2.3-spesifikasjon.

 

Kravet til HD-Audio er 32-bits 192kHz-lyd opptil 16 kanaler, mens AC97 V2.3 bare er 20-bits 48kHz-lyd opptil 6 kanaler. Til sammenligning er CD-Audio 16-bits 44kHz-lyd i 2 kanaler (stereo), mens DVD-Audio er 24-bits 96kHz-lyd i opptil 6 kanaler eller 24-bits 192kHz-lyd i 2 kanaler (stereo).

 

Foreløpig er det kun Realtek ALC880 og C-Media CMI9880 som følger spesifikasjonen til HD-Audio såvidt jeg vet, så hovedkort som støtter HD-Audio må derfor benytte en av disse CODEC'ene.

 

Intel lager altså ingen egne lydbrikker/CODEC'er hvis det var noen som trodde det.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...