Gå til innhold

Oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har store ambisjoner om å oppgradere PC'en min over nyttår. Skal kjøpe LCD-skjerm, ekstra hardisk (fått tips om Seagate 160GB IDE), kanskje grafikkort med 128 MB minne (hovedkortet mitt kjører max 4x AGP, så det kan jo være et problem)

 

Ønsker kraftigere prosessor (hovedkortet kjører max 1,4 Ghz, så der er det ikke mer å hente) Bør kanskje bytte ut hovedkortet? Men er jo da usikker hvilke av de andre komponentene som vil passe til et nytt hovedkort?

 

Vil det lønne seg med oppgradering eller kjøpe en ny PC og putte den gamle + den harddisken inn i denne? Er vel vanskelig å bruke gamle komponenter hvis jeg skulle ha et nytt hovedkort.

 

Ikke minst skal det være minimalt med støy! Maskina jeg har nå, bråker helt forferdelig. Tror det er PSU, harddisk og prosessorvifte som forårsaker dette...

 

Synes dette er vanskelig! Det er så mange ting man skal ta hensyn til ovenfor hva som passer til hvem. Det er litt av et puslespill....

 

Trenger hjelp! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  • Prisantydning?
  • Skal maskinen overklokkes?
     
  • Fortrinnsvis AMD- eller Intel-basert?
     
  • Er det deler du vet du ikke trenger?
     
  • Hva skal PC-en brukes til? Internettmaskin, krevende spill/programmer o.l.?
     
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer?

Takk! :)

Endret av guezz
Lenke til kommentar
  • Prisantydning?
  • Skal maskinen overklokkes?
     
  • Fortrinnsvis AMD- eller Intel-basert?
     
  • Er det deler du vet du ikke trenger?
     
  • Hva skal PC-en brukes til? Internettmaskin, krevende spill/programmer o.l.?
     
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer?

Takk! :)

Spesifikasjoner om maskinen står i signaturen min, glemte å si det....

 

Ved oppgradering så ønsker jeg ikke bruke mer enn 2000-3000 (eksludert ny skjerm)

 

Ikke interessert i overklokking.

 

AMD

 

Har nettverkskort, lydkort.

 

Ønsker USB 2.0, Firewire (utg. foran på pc'en kanskje?)

 

Det blir mest internett, bildebehandling, (kanskje video i framtida?), det eneste spillet jeg bruker er The Sims 2.

Lenke til kommentar

EDIT: Whoops, så akkurat den nye posten din :)

 

Tror nok jeg vil anbefale hovedkort oppgradering. Du burde finne et A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S ganske billig (eller hvilket som helst nforce2 ultra 400 kort). Jeg har selv et A7N8X og har bare gode ting å si om det. Begge to støtter prosessorer helt opp til 3200+ og du kan bruke den prosessoren du har fra før, dersom du ikke vil oppgradere den helt med en gang.

 

Du trenger i såfall også ny DDR-RAM, men det burde ikke koste mer enn ~500kr for 512mb dersom du ikke skal overklokke. Harddisken er rimelig grei. En Seagate 200gig burde gjøre susen. Er egentlig ikke så mye vits å kjøpe 160gig synest jeg, siden det bare er 150kr forskjell mellom dem.

 

Skjermkortet til slutt blir vel kanskje det dyreste. Noe mindre enn et Radeon 9600XT ser jeg ikke så mye vits å i kjøpe, i alle fall til Sims2. Gefor6600 kan også være et alternativ til samme prisen, uten at jeg er helt sikker på hvordan det er mot 9600XT'en.

 

Burde etter mine beregninger bli rundt 3000kr. Dersom du setter inn en litt bedre prosessor senere burde du ha en ganske dugelig pc, i alle fall nok til Sims 2.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
EDIT: Whoops, så akkurat den nye posten din :)

 

Tror nok jeg vil anbefale hovedkort oppgradering. Du burde finne et A7N8X Deluxe eller Abit NF7-S ganske billig (eller hvilket som helst nforce2 ultra 400 kort). Jeg har selv et A7N8X og har bare gode ting å si om det. Begge to støtter prosessorer helt opp til 3200+ og du kan bruke den prosessoren du har fra før, dersom du ikke vil oppgradere den helt med en gang.

 

Du trenger i såfall også ny DDR-RAM, men det burde ikke koste mer enn ~500kr for 512mb dersom du ikke skal overklokke. Harddisken er rimelig grei. En Seagate 200gig burde gjøre susen. Er egentlig ikke så mye vits å kjøpe 160gig synest jeg, siden det bare er 150kr forskjell mellom dem.

 

Skjermkortet til slutt blir vel kanskje det dyreste. Noe mindre enn et Radeon 9600XT ser jeg ikke så mye vits å i kjøpe, i alle fall til Sims2. Gefor6600 kan også være et alternativ til samme prisen, uten at jeg er helt sikker på hvordan det er mot 9600XT'en.

 

Burde etter mine beregninger bli rundt 3000kr. Dersom du setter inn en litt bedre prosessor senere burde du ha en ganske dugelig pc, i alle fall nok til Sims 2.

Må vel antagelig bytte kabinett og da eller? Har et ganske greit et, men aner ikke hva det heter. Kan jo legge ut et bilde, så kanskje noen kan hjelpe meg. PC'en jeg har nå, er skreddersydd, men de som gjorde det er gått konkurs!

 

Har du et kabinett å anbefale da? Uten strømforsyning. Den får jeg ta av meg senere.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en prosessor basert på Socket A, men Socket 754 er å foretrekke siden den er mye kraftigere uten å koste så veldig mye mer. :)

 

Hovedkort

- Asus A7V600-X Socket a ( kr. 429)

- EPoX EP-8HDA5i (kr. 575) Billig og greit kort.

 

CPU

- AMD Sempron 2200+ 1.5 GHz Socket A (kr. 475) pluss GlacialTech Igloo2470 Light CPU-Kjøler (kr. 110) Grei prosessor og stille vifte

- AMD Athlon 64 2800+ (kr. 1 090) Kraftig prosessor og inc. vifte.

 

Minne

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB (kr. 595) 512MB holder og du kan ikke bruke SDRAM når du oppgraderer.

 

Harddisk

- Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA (kr. 820) Svært stille harddisk.

 

Skjermkort

- XFX GeForce FX5700LE 128MB (kr. 725) Grei ytelse. Har ikke vifte!

 

Strømforsyning

NorthQ Strømforsyning Silent 400W 12-19dB. Nesten lydøs!!

 

Sum

- kr. 3 108 (Socket A)

- kr. 3 805 (Socket 754)

+ stømforsyning

 

Kabinett (eventuelt ny strømforsyning) og skjerm kan andre ta seg av.

 

Edit:

Jeg ser ikke noen poeng i å beholde den gamle harddisken da den vil bråke mer enn resten av systemet!

Endret av guezz
Lenke til kommentar
ville nok gått for dette skjermkortet i stedet. Det fx5700LE kortet er bare helt elendig  :p

Vet hun bare skal spille sims 2 osv, men ser ikke noen ulempe med å ha et litt bedre skjermkort for 100 kr mer...?!!

Du har selvsagt rett, men jeg prioriterte stillhet framfor ytelse. 9600 Pro er nok et ganske mye bedre valg, og det bråker sikkert ikke så mye heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...