Gå til innhold

IT-butikken og lovgivning


Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med litt tvist rundt retur av en defakt harddisk hos IT-butikken må jeg bare si jeg ble litt sjokkerte over svaret jeg fikk når jeg viste til den norske kjøpsloven. Da svarte de at denne ikke gjaldt siden dette var kjøpt fra Danmark.

 

Men hvis man går på web-siden deres, klikker norsk flagg og går

til "Informasjon, Generellt, Lovgiving" så står det følgende:

 

"Lovgivning

Hvilken lov?

Siden Internett er internasjonalt, er det ikke alltid lett for kunden

å vite hvilken nasjons lover som gjelder.

 

ITbutikken AS er et dansk aksjeselskap, og følger derfor dansk

lovgivning.

 

Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som

er en av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal

slippe å sette seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske

kjøpsloven for våre kunder i Norge. Du er altså beskyttet av norsk

lovgivning, på samme måte som i andre norske butikker. Angrefristen

er lovfestet, og ikke en spesiell service fra noen bestemt

nettbutikk."

 

Altså står det her svart på hvitt at den norske skal gjelde oss.

Men når det oppstår tvil så påstår de at kun den danske gjelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat derfor er det ikke anbefalt å bruke itbutikken. Fordi de er dårlig på service.

 

Men de er vel nødt til å følge den norske kjøpsloven fordi de henvender seg til norske kjøpere gjennom en norsk webside og norsk avdeling.

Skrevet

Nokså komplisert spørsmål igrunn. Som utgangspunkt vil vil anta at de har rett i at dansk kjøpslov gjelder. En annen ting som kan spille inn her er diverse EØS rett, uten at jeg skal komme nærmere inn på dette, da jeg kan lite om dette.

Jeg vet at det har vært en forslag til et fellesnordisk kapittel i markesføringsloven angående de sivilrettslige virkninger av reklame mor forbruker. Det er imidertidig klart at det som står under nettsidene kan reguleres av avtalerett og således være bindene for leverandør.

Skrevet
Men de er vel nødt til å følge den norske kjøpsloven fordi de henvender seg til norske kjøpere gjennom en norsk webside og norsk avdeling.

De har et norsk domene, men har de en norsk avdeling?

Skrevet

Det viktigste av alt, de sender fra Norge right ? Tviler på at det er toll og moms-shit vel? Hvis de sender fra danmark så er det dansk lov som gjelder.

Skrevet
For å ha norsk domene så skal de ha norsk organisjasjons nummer... Dei har så vidt eg veit ein norsk avdeling.

Har de norsk avdeling gjelder forbrukerkjøpsloven

Skrevet (endret)

Oioi...

 

Ganske sikker på at med et norsk domene så henvender de seg til norske kunder og disse blir dekket av norsk kjøpslov.

 

Send en mail til norsk instans for slike klager som dette og hør med dem. Det er definitivt den enkleste måten å få sjekket dette skikkelig på.

 

Må si at hvis dette er praksis fra itbutikken sin side så sa de akkurat "hadet!" til alle norske kunder som leser denne posten...

 

Snakk om utrolig dårlig PR

Endret av blackbrrd
Skrevet (endret)

problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service...

Endret av Alastor
Skrevet
problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service...

Veldig enig

Skrevet
problemet er jo mer det at itbutikken sin lave pris er bedre pr for ola dunk enn dårlige returordninger er dårlig pr. Slikt tenker vanlige folk ikke over før de blir opplyst om det, og først da så skjønner de at det kan være greit å betale litt til for ekstra service...

Akkurat. Og i samme leia har man også elkjøp.

Skrevet (endret)

Tror det må være en misforståelse fra itbutikkens side.

De vet godt de skal følge norsk lovgivning.

Du som forbruker kjøper jo av deres norske firma,

så det kan ikke for dem hjelpe å si at de har lager i Danmark.

Endret av Mixmasta
Skrevet

Nei hehe du sier noe.

Jeg mener bare at det er verdt å gjøre et forsøk til..

De må jo gi etter..

Kunne jo være en lettere forvirra dansk supporter som fikk henvendelsen og da er det vel lett å tro det er dansk lovgivning som gjelder.

Skrevet

Ifjor bestillte jeg en harddisk fra itbutikken.no, harddisken virket ikke som den skulle så jeg sendte dem en mail .. da fikk jeg et returnummer fra dem

14 dager etter jeg hadde sendt harddisken tilbake til dem så sendte dem pengene til meg ..

 

så jeg har ikke oppleved noe negativt med itbutikkken....

Skrevet (endret)

All handel med forbrukere innenfor EU/EØS skal følge lovgivingen i landet forbrukeren bor i. Regelen er laget for å sikre at aktører som opererer i samme marked innenfor EU/EØS skal ha like rammebetingelser uavhengig av hvor dem operer fra og har ikke noe med at EU ønsker å være snill med forbrukeren. (Fri varehandel er vel en av "de fire friheter")

 

Så med mindre Danmark melder seg ut av EU skal ITButikken følge samme salgslov som de norske forhandlerene gjør fordi det er lovgivingen i EU, ikke fordi ITButikken velger å gjøre det sånn.

Endret av MailMan13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...