Gå til innhold

Levetid på prosessor ved overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Levetiden har vel en sammenheng med hastigheten, spenningen og hvor varm den blir. Derfor tror jeg at mange av den som overklokker "normalt" vil ha lengre levetid enn mange av de som ikke overklokker, fordi de fleste som overklokker er nøye på å holde tempraturen lavest mulig på prosessoren.

Lenke til kommentar

Levetid på prosessoren har vel ikke så mye å si uansett! Man må hele tiden oppgrader hvis man skal være med i svingene! Jeg leste et sted på internett at hvis prosessor utviklingen vil fortsette sånn som den gjør nå vil vi ha 23ghz cpu i 2006!!! :grin: :grin: :grin:

Men da er det vel også spell som krever minimum 8ghz... :grin:

Lenke til kommentar

Er jo ikkeno ekspert jeg da, men frekvensen burde jo ikke ha nå å si på levetiden, strømmen og spenningen er vel det som tar på vil jeg tro.

Og tempraturen er vel den verste fienden.

 

Det er ihvertfall det jeg har inbilt meg.

 

Men hvis det er som bøgge skrev så vil jo frekvensen ha noe å si.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 15:55, PumpAction skrev:

Er jo ikkeno ekspert jeg da, men frekvensen burde jo ikke ha nå å si på levetiden, strømmen og spenningen er vel det som tar på vil jeg tro.

Og tempraturen er vel den verste fienden.


Det er ihvertfall det jeg har inbilt meg.


Men hvis det er som bøgge skrev så vil jo frekvensen ha noe å si.



 

Herzen har faktisk noe og si. P.g.a at prosessorkjerne er laget av CMOS trekker den mer strøm jo høyere frekvensen blir. Jeg husker ikke formelen men vi hadde det om på skolen.

Lenke til kommentar

Overklokking halverer tiden en cpu er i drift før den går kaputt.

Dette vil skje på grunn av elektron-migrasjon. Det vil si at det blir mye større korrosjon av "pipsene" rørene i cpu.

Dette vil på lang sikt føre til at du vil miste kontakten til den aktuelle pipen ergo cpu er ødelagt. Men det tar flere år ved normal overklokking.Men temperaturen bestemmer mye angående elektron-migrasjon. Jo høyere temp jo mer elektron-migrasjon.Så høy temp er ikke bra

Lenke til kommentar
  • 15 år senere...

Levetid på prosessoren har vel ikke så mye å si uansett! Man må hele tiden oppgrader hvis man skal være med i svingene! Jeg leste et sted på internett at hvis prosessor utviklingen vil fortsette sånn som den gjør nå vil vi ha 23ghz cpu i 2006!!! biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Men da er det vel også spell som krever minimum 8ghz... biggrin.gif

no er det 2018 snart lurer på hvor de 23Ghz cpu er ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette er et rimelig teoretisk/akademisk spørsmål, for det får skjeldent praktiske konsevenser for vanlige brukere, og den underliggende fysikken er ganske kompleks. (og jeg er ingen ekspert bare så det er sagt).

 

Fra det jeg har lest om det så er det før eller siden elekronmigrasjon som vil ta knekken på en CPU (og gradvis errodere stabiliteten ved en gitt spenning/frekvens). Tenk på det litt som en forkalket blodåre hvor det gradvis bygger seg mot en kortsluttning (veldig forenklet). Dette drives primært av spenning, men sekundært også varme. Det er sansynligvis et eksponensiellt forhold her mellom ekstrem spenning og levetiden vil jeg tippe.

 

Det sagt - denne prosessen er så treg at det er ikke noe du trenger å være bekymret over. Ihvetfall ikke om du ikke ekstrem-overklokker med sinnsyke spenninger (som uansett krever veldig eksotisk kjøling de fleste av oss neppe har tilgang på).

 

En stock CPU kan fint overleve deg, og om du i værste tilfelle skulle halvere den levetiden ved relativt aggressiv overklokking (men innefor rimelighetens grenser) så vil den fremdeles leve lenge forbi den datoen at den er totalt utdatert og verdiløs. I praksis har jeg aldri opplevd eller hørt om en CPU som har blitt drept av slitasje utenom et par anekdoter fra de mest ekstreme OC folka som prøver å sette rekoder o.l. Jeg har hatt et par CPUer over årene som har vært sterkt overklokket på vann og til og med kompressor, og jeg kan ikke si å ha merket noen målbar endring på dem selv over flere år (dog jeg har aldri pushet spenning på dem til absurde verdier). Det som faktisk dreper CPUer i praksis er stort sett fysisk feilbehandling/uhell.

 

En CPU er en av de få delene i en PC jeg ikke vil se på en som en slitasjedel - og det er i praksis en av de siste tingene som vil feile. Lenge før det skjer så vil harddisker oppleve mekaniske feil, NAND minne vil slites ut, kondensatorer på alle typer kretskort vil lekke osv.

Lenke til kommentar

Jeg kjører min 2,6ghz Phenom II X4 810 prosessor den dag i dag på ca 3,2GHZ, har kjørt helt stabilt så si 24 timer i døgnet i snart 9år..  Har byttet minne og skjermkort en rekke ganger grunnet noe trøbbel der.. Men aldri CPU..

 

Har faktisk aldri tenkt over at overklokking skulle forkorte livslengden til min CPU, og om den skulle ta kveld så er det vel på tide :) Venter vel egentlig på at den eller hovedkortet skal ta kveld så jeg finner ut at det er litt prioritet..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

En CPU er en av de få delene i en PC jeg ikke vil se på en som en slitasjedel - og det er i praksis en av de siste tingene som vil feile. Lenge før det skjer så vil harddisker oppleve mekaniske feil, NAND minne vil slites ut, kondensatorer på alle typer kretskort vil lekke osv.

Vel har opplevd en del cpuer har blitt kraftig degradert er ikke 100% stabilt på stock speed, de gir hyppige bluescreen eller frysninger etterhvert.

Er vel mest varmeproblemer som er årsaken.

 

Men aldri opplevd en cpu har kortsluttet eller tar kvelden helt.

Ram skal også mye til å ødlegges så sant man ikke overklokker billig rambrikker.

Er nok hovedkortet som går først eller harddisken\PSU som regel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...