Edstro Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Hei har nå fått tak i win2000 sørver. Så eg vil ha dette oppsette: Eg har en pc som skal være selve styreren den skal selfølgelig kjøre win2000 server. Så har eg 2 andre maskiner dei vil eg skal være med i sørveren. Det vil si at vær gang noen logget seg på en av det andre maskinene så må det slå inn et brukernavn og et passord. Etter brukeren har gjort det så gir serveren adgang til brukerens disk som serveren har delt ut. Eg vil og at serveren har tilatelse til og sperre feks. internett tilgang. Please sett opp et oppsett for dette hvordan eg gjør det!
darkness| Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Tja.. Jeg synes det er litt storkrevende av deg å komme her og forlange at vi skal sette opp et oppsett for deg. Det er mye småplukk å huske på. Hva med å investere i en liten bok? Her er uansett en kort forklaring: 1. Installer Win2k Server 2. Installer DNS 3. Sette opp domene 4. Installer AD 5. Lag brukere til de to andre maskinene 6. Logg maskinene inn i domene 7. Logg på med brukerne Mye annet stæsj som er greit å huske på.. Men det finner du nok ut av etterhvert. Endret 7. desember 2004 av darkness|
laaknor Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Tror jeg vil anbefale deg å ta et kurs, MCSE er en god begynnelse etter litt googling fant jeg denne siden hos ComputerWorld, som sier at prisen er 52 000. Der lærer du hvordan du setter opp et fullstendig Microsoftnettverk. For å kunne sperre internett så må du bruke en firewall. skal du kjøre det på windows er det vel ISA-server som gjelder. (personlig ville jeg kjørt det på Cisco eller Linux, men Windows får duge, siden det er det du vil ha). Prisen på ISA-server greier jeg ikke å google frem akkurat nå. Hadde jeg huska brukernavnet og passordet til leverandøren på jobben kunne jeg sjekka det opp, men jeg tror ikke det er spesielt billig. Ellers er søkeordet på det du skal sette opp Active Directory og du får gjerne opp et popupvindu første gang du logger på serveren din som en administrator (kan også opprette nye adminbrukere for å få det opp igjen Les litt i manualene som følger med Windows 2000 server, så står nok det meste der. Kom tilbake når du har noen konkrete spørsmål du vil ha svar på....
Spirograf Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 (endret) Etter at serveren er installert kjører du kommandoen dcpromo, dette setter i gang prosessen med å sette opp Active Directory (og også DNS). Active Directory lar deg opprette brukerkontoer, og du kan justere mange innstillinger for brukeren der. Prøv deg fram, og kjøp deg gjerne en bok på dette som darkness| sier. EDIT: Prisen på ISA 2000 standard er 15-20000,- Endret 7. desember 2004 av Spirograf
darkness| Skrevet 7. desember 2004 Skrevet 7. desember 2004 Tror jeg vil anbefale deg å ta et kurs, MCSE er en god begynnelseetter litt googling fant jeg denne siden hos ComputerWorld, som sier at prisen er 52 000. Der lærer du hvordan du setter opp et fullstendig Det var da litt voldsomt.. Til hjemmebruk er det kurset bortkastet spør du meg..
Nizzen Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Har windows 2000 innebygd firewall? Bruker win2000 adv server og finner ikkje firewall!
laaknor Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Har windows 2000 innebygd firewall? Bruker win2000 adv server og finner ikkje firewall! Som tidligere nevnt, så heter brannmursystemet til Microsoft, ISA-server. Windows 2000 har ikke noe innebygget.
Nizzen Skrevet 23. desember 2004 Skrevet 23. desember 2004 Hvilken firewall burde jeg installere som ikkje tar så mye resurser og funker sånn passe greitt... Som den innebygde i winXP sp2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå