Gå til innhold

NVIDIA-grafikk i Playstation 3


Anbefalte innlegg

Dette syns jeg er helt konge.. Var en tid redd for at Sony skulle lage denne selv i form av en forbedret GS (gpu i PS2) som de selvfølgelig ikke hadde fått til like bra som nVidia eller ATi kan. Da kan man vel allerede slå fast at PS3 kommer til å bli kraftigere enn Xbox2. GPU'ene regner jeg med blir ca. like sterke, men Cell kommer nok til å kicke en dual kjerne PowerPC chip (som sannsyligvis blir Xbox sin CPU) i rompa:p

Xenon/Xbox2 skal visnok bruke en tri-core PowerPC CPU, men uansett er det vel litt tidlig å slå fast noe om hvem som blir kraftigs og jeg tror nok det blir et spørsmål om kraftigst til hva.

 

For dem som ikke har fått det med seg så er dette et utviklings samarbeid mellom nVidia og Sony. Dette blir mao ikke en chip som nVidia alene har æren for.

 

ATi utvikler grafikk chipen til både Xenon/Xbox2 og Nintendo "revolution".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...ikke nedskalerer Playstation 3 til de grader, slik de gjorde med PS2.

Tja, er den ikke normalt 700MHz da? Med tanke på at den kom i 2000... vi har en pc her fra 2000 med 800MHz som var på det nivået maskiner flest lå på på den tiden, så er jo ps2-speccs bra for sin samtid og pris... Eller forresten: den kostet jo 4500 da den kom... :ermm:

 

Det at grafikken ikke hakker er vel egentlig viktigst. Selve grafikken er ikke så veldig farlig med i og med at vanlige tver ikke er spesielt gode skjermer sammenlignet med dataskjermer...

PS2 er 300 eller 333mHz , husker ikke helt. Xbox er 733 mener jeg.

Lenke til kommentar
...ikke nedskalerer Playstation 3 til de grader, slik de gjorde med PS2.

Tja, er den ikke normalt 700MHz da? Med tanke på at den kom i 2000... vi har en pc her fra 2000 med 800MHz som var på det nivået maskiner flest lå på på den tiden, så er jo ps2-speccs bra for sin samtid og pris... Eller forresten: den kostet jo 4500 da den kom... :ermm:

 

Det at grafikken ikke hakker er vel egentlig viktigst. Selve grafikken er ikke så veldig farlig med i og med at vanlige tver ikke er spesielt gode skjermer sammenlignet med dataskjermer...

PS2 er 300 eller 333mHz , husker ikke helt. Xbox er 733 mener jeg.

Akkurat som om MHz har så mye å si på det området.. PS2's EE knuser Xbox' Celeron ned i støvla selv med halvparten så mye MHz... Det eneste celeronen mulig er litt bedre på er integer kalkulasjoner. I flyttall er den mange ganger raskere.

Lenke til kommentar
Akkurat som om MHz har så mye å si på det området.. PS2's EE knuser Xbox' Celeron ned i støvla selv med halvparten så mye MHz... Det eneste celeronen mulig er litt bedre på er integer kalkulasjoner. I flyttall er den mange ganger raskere.

Likevel er det såvidt PS2 kan vise til flere polygoner i spill enn Xbox eller GC. Klart, EE til PS2 må gjøre en del mer arbeid enn XCPU'en og Gecko. Mulig noe av det samme blir tilfelle med PS3. Poenget er: teoretiske tall er ikke alt.

Lenke til kommentar
...ikke nedskalerer Playstation 3 til de grader, slik de gjorde med PS2.

Tja, er den ikke normalt 700MHz da? Med tanke på at den kom i 2000... vi har en pc her fra 2000 med 800MHz som var på det nivået maskiner flest lå på på den tiden, så er jo ps2-speccs bra for sin samtid og pris... Eller forresten: den kostet jo 4500 da den kom... :ermm:

 

Det at grafikken ikke hakker er vel egentlig viktigst. Selve grafikken er ikke så veldig farlig med i og med at vanlige tver ikke er spesielt gode skjermer sammenlignet med dataskjermer...

PS2 er 300 eller 333mHz , husker ikke helt. Xbox er 733 mener jeg.

Akkurat som om MHz har så mye å si på det området.. PS2's EE knuser Xbox' Celeron ned i støvla selv med halvparten så mye MHz... Det eneste celeronen mulig er litt bedre på er integer kalkulasjoner. I flyttall er den mange ganger raskere.

Nå er det kanskje verdt å nevne at PS2 sin CPU har to vektorprosessorer til å hjelpe seg? Emotion Engine er ikke noe man drar ut som en enkel liten duppeditt, men beskrivelse av hele systemet.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Akkurat som om MHz har så mye å si på det området.. PS2's EE knuser Xbox' Celeron ned i støvla selv med halvparten så mye MHz... Det eneste celeronen mulig er litt bedre på er integer kalkulasjoner. I flyttall er den mange ganger raskere.

Likevel er det såvidt PS2 kan vise til flere polygoner i spill enn Xbox eller GC. Klart, EE til PS2 må gjøre en del mer arbeid enn XCPU'en og Gecko. Mulig noe av det samme blir tilfelle med PS3. Poenget er: teoretiske tall er ikke alt.

Det som er mer interessant er hvordan NV2A vha. en crappy, nedstrippet p3, så og si knuser EE...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Akkurat som om MHz har så mye å si på det området.. PS2's EE knuser Xbox' Celeron ned i støvla selv med halvparten så mye MHz... Det eneste celeronen mulig er litt bedre på er integer kalkulasjoner. I flyttall er den mange ganger raskere.

Likevel er det såvidt PS2 kan vise til flere polygoner i spill enn Xbox eller GC. Klart, EE til PS2 må gjøre en del mer arbeid enn XCPU'en og Gecko. Mulig noe av det samme blir tilfelle med PS3. Poenget er: teoretiske tall er ikke alt.

Vel.. det er vel Xbox som har flere polygoner i spill enn PS2. Dette er jo pga nvidia GPU'en i Xbox og ikke Celeron CPU'en som også befinner seg på samme hovedkort. Og når man tenker på at Xbox er ca. 2 år nyere teknologi så skulle det vel bare mangle.

Det stemmer dog at Sonys EE har en del mere å gjøre enn xbox' sin cpu på grafikk fronten da den utfører all geometry transformation (i VU1) før dataene blir sendt til GS'en. På xbox så skjer dette i vertex shader'n i nvidia gpu'en.

Lenke til kommentar

Skal bli litt morsomt også når Xbox2 og den nye Ninty maskina kommer. Begge samarbeider med de samme folka;) Altså IBM (PowerPC) og ATi (GPU). Lurer på hva som blir så veldig forskjellig i de to maskinene...

ATi kan jo ikke rekke å lage to forskjellige GPUer på så kort tid kan de vel? Den eneste forskjellen må vel i såfall være interface/gateways o.l. slik at den blir kompatibel med hvert enkelt systemboard. Siden begge parter bare kjøper GPU'er av ATi så vil jo seff. ATi spare en del penger på å selge den samme chip'en til begge parter.

PS3 blir ihvertfal unik i den sammenheng da de er den eneste som bruker Cell og nVidia. (Regner da her med at Sony ikke vil være så hjernedød at de selger Cell CPUer til konkurrenten)

Lenke til kommentar
Vel.. det er vel Xbox som har flere polygoner i spill enn PS2. Dette er jo pga nvidia GPU'en i Xbox og ikke Celeron CPU'en som også befinner seg på samme hovedkort.

Så vidt jeg vet så er det PS2 som har "polygon rekorden", mulig dette har endret seg nå, men dette var poenget mitt. Selv om PS2 er mye raskere i flyttall så er ikke den kraftigst overall.

 

Kom det noen gang ut en Celeron CPU basert på P3 med 133Mhz FSB?

 

ATi kan jo ikke rekke å lage to forskjellige GPUer på så kort tid kan de vel? Den eneste forskjellen må vel i såfall være interface/gateways o.l. slik at den blir kompatibel med hvert enkelt systemboard. Siden begge parter bare kjøper GPU'er av ATi så vil jo seff. ATi spare en del penger på å selge den samme chip'en til begge parter.

Det blir garantert forskjeller, Nintendo stiller nok forskjellige krav fra MS. Men grafikk chipen vil nok bli basert på samme arkitektur.

Lenke til kommentar
Selv om PS2 er mye raskere i flyttall så er ikke den kraftigst overall.

Hvor har jeg sagt at PS2 er kraftigst overall?? Det jeg sa var at PS2's CPU var mye kraftigere enn Xbox sin Celeron CPU selv med halve klokkefrekvensen. Er temmelig lei av at folk bare ser på MHz når de sammenligner CPUer o.l. og det var grunnen til at jeg ville påpeke det....

 

Kom det noen gang ut en Celeron CPU basert på P3 med 133Mhz FSB?

Kom det noen gang en Pentium III med 16kb L1 instruction & data cache og 128KB L2 cache??

En overklokking av FSB på 33MHz holder neppe til å kalle denne CPU'en en Pentium III?

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Hvor har jeg sagt at PS2 er kraftigst overall?? Det jeg sa var at PS2's CPU var mye kraftigere enn Xbox sin Celeron CPU selv med halve klokkefrekvensen. Er temmelig lei av at folk bare ser på MHz når de sammenligner CPUer o.l. og det var grunnen til at jeg ville påpeke det....

Greit nok. Men på hvilket grunnlag kan man fastslå at PS3 vil bli kraftigere enn Xbox2?

 

Kom det noen gang en Pentium III med 16kb L1 instruction & data cache og 128KB L2 cache??

En overklokking av FSB på 33MHz holder neppe til å kalle denne CPU'en en Pentium III?

Det har jeg heller ikke påstått. Men det betyr vel også at det ikke er en ren Celeron CPU heller. Celeron/P3 hybrid ville vel kanskje vært en mer riktig beskrivelse?

Fra det jeg har hørt er det en P3 Coppermine kjerne med halvparten av L2 cachen disablet

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Greit nok. Men på hvilket grunnlag kan man fastslå at PS3 vil bli kraftigere enn Xbox2?

 

Kan jo selvfølgelig ikke si at PS2 blir kraftigere enn Xbox2, men jeg _tror_ ihvertfall den blir det. Styrken til Xbox var jo GPU'en fra nvidia i forhold til GS fra Sony. Tror nok ikke det vil bli så store forskjeller mellom GPU'en til ATi (Xbox2) og nVidia (PS3) derfor så vil nok CPU'en bli utslagsgivende. Der tror jeg nok Cell blir en del kraftigere enn trippel kjernen til Xbox2's PowerPC chip(s).

 

Kom det noen gang en Pentium III med 16kb L1 instruction & data cache og 128KB L2 cache??

En overklokking av FSB på 33MHz holder neppe til å kalle denne CPU'en en Pentium III?

Det har jeg heller ikke påstått. Men det betyr vel også at det ikke er en ren Celeron CPU heller. Celeron/P3 hybrid ville vel kanskje vært en mer riktig beskrivelse?

Fra det jeg har hørt er det en P3 Coppermine kjerne med halvparten av L2 cachen disablet

 

Og en P3 Coppermine med halve L2 cache'n blir......? ;-)

Men ok... den har noen PIII trekk ved seg, men jeg syns nå den ligner mer en celeron enn en PIII.

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Kan jo selvfølgelig ikke si at PS2 blir kraftigere enn Xbox2, men jeg _tror_ ihvertfall den blir det. Styrken til Xbox var jo GPU'en fra nvidia i forhold til GS fra Sony. Tror nok ikke det vil bli så store forskjeller mellom GPU'en til ATi (Xbox2) og nVidia (PS3) derfor så vil nok CPU'en bli utslagsgivende. Der tror jeg nok Cell blir en del kraftigere enn trippel kjernen til Xbox2's PowerPC chip(s).

Ja jeg vil også tro at PS3 vil bli overall kraftigere, men fra det jeg har oppfattet vil den bli lansert en del senere slik at MS vil ha en fordel med å være tidlig ute med Xbox2.

 

Og en P3 Coppermine med halve L2 cache'n blir......? ;-)

En Celeron coppermine med 133MHz FSB eller en P3 coppermine med 128KB L2 cache? :)

Lenke til kommentar
Kan jo selvfølgelig ikke si at PS2 blir kraftigere enn Xbox2, men jeg _tror_ ihvertfall den blir det. Styrken til Xbox var jo GPU'en fra nvidia i forhold til GS fra Sony. Tror nok ikke det vil bli så store forskjeller mellom GPU'en til ATi (Xbox2) og nVidia (PS3) derfor så vil nok CPU'en bli utslagsgivende. Der tror jeg nok Cell blir en del kraftigere enn trippel kjernen til Xbox2's PowerPC chip(s).

Ja jeg vil også tro at PS3 vil bli overall kraftigere, men fra det jeg har oppfattet vil den bli lansert en del senere slik at MS vil ha en fordel med å være tidlig ute med Xbox2.

Det har du nok rett i...

 

Og en P3 Coppermine med halve L2 cache'n blir......? ;-)

En Celeron coppermine med 133MHz FSB eller en P3 coppermine med 128KB L2 cache? :)

 

Vi er da enig i at det er en CPU ihvertfall.. :thumbup:

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...