Gå til innhold

skal prøve meg på linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det slik at du er nybegynner? I utgangspunktet vil jeg da anbefale en av de tre store til å begynne med, altså: Fedora, Mandrake og SUSE. Personlig holder jeg en knapp på SUSE blant de tre, men de er alle sammen gode distribusjoner for de som vil prøve seg uten Windows.

Lenke til kommentar

Som en nybegynnerdistro, hvilke fordeler har Fedora, Suse og Mandrake ovenfor Ubuntu ? Selv synes jeg Ubuntu er perfekt både for nybegynnere og "proffer".

 

Det må jo være kjedelig for en nybegynner å drukne i alle programmene som blir installert default i "de 3 store". Blir fort litt for mye å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Som en nybegynnerdistro, hvilke fordeler har Fedora, Suse og Mandrake ovenfor Ubuntu ? Selv synes jeg Ubuntu er perfekt både for nybegynnere og "proffer".

Har ikke prøvd Ubuntu selv, så jeg vet ikke, men jeg kan tenke meg at SuSE, Mandrake og Fedora har enklere installasjon (Ubuntu sin er jo tekstbasert) og enklere konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Ubuntu er svært lett å innstalere. Store deler var faktisk på norsk også.

Men noen ting børr man alltid lese å kunne litt om før man prøver seg på fedora eller ubuntu.

Det er hvordan alle katalogene er sortert utifra "/", filsystemet og root.

Da tror jeg du skal klare å innstalere. :)

 

Lykke til..

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har brukt "de tre store", men de har vel sine egne konfigurasjonsverktøy for alt mulig rart som kan gjøre det litt lettere å konfigurere ting. Vet at SuSE har YaST ihvertfall. Fint for en fersking som ikke helt vet hvor man finner alt kan jeg tenke meg. Men Ubuntu er en glimrende distro. Debian (som Ubuntu er basert på) har sine konfigureringsverktøy også, men de blir ikke trøkka opp i trynet på folk med et flott GUI.

Lenke til kommentar

Nja, Ubuntu har da grafikske verktøy for det meste. Er ikke helt klar over hva "de tre store" har som ikke Ubuntu har.

 

En annen ting er at Ubuntu bruker GNOME som default. Jeg mener at KDE er veldig bra, men til sitt bruk. Hvis man er en typisk "power user" som elsker å konfigurere alle delene av systemet. Og fikle i timesvis med gui før det er perfekt. Da er KDE perfekt. Men for en nybegynner som trenger en ren og enkel desktop, som gir deg det du trenger og ikke noe ekstra fuzz. Da er GNOME valget.

 

Min erfaring er rett og slett at KDE er alt for rotete for den vanlige PC bruker. Og sist jeg sjekka så brukte både SuSE og Mandrake KDE.

Lenke til kommentar

Kryss-post fra en annen tråd:

 

For å si dette på en meget enkel måte:

 

Hvis du er 100% overbevist om at linux er tingen for deg, og er villig til å lære og lese sabla mye på kort tid, så kan du begynne med Gentoo eller Slackware. Personlig mener jeg slackware er elendig sammenlignet med Gentoo (og mye annet av linuxdistroer der ute - men det er nå så)

 

Hvis du ønsker et alternativ til Windows som du skal dual-boote når/hvis lysten eller behovet trenger seg på, så velger du fedora, SuSE eller mandrake i den rekkefølgen.

 

Hvis du derimot bare har hørt veldig mye om linux og er nysgjerrig, men aldri sett eller brukt det, så skal du velge en distro som har en LiveCD. Denne laster du ned, brenner ut og så booter fra CDen. Du vil da bli tatt rett inn i det grafiske brukergrensesnittet og får "prøvekjørt" hele opplegget for så å se om dette i det hele tatt er noe for deg. Alt dette *før* du velger om du vil installere det eller ei. De fleste LiveCDer har NTFS-støtte også så du får lest mp3'ene dine fra harddisken. Smart :-) Knoppix var vel de første, men jeg vil helhjertig anbefale SimplyMepis til deg.

 

Nja, Ubuntu har da grafikske verktøy for det meste. Er ikke helt klar over hva "de tre store" har som ikke Ubuntu har.

 

En annen ting er at Ubuntu bruker GNOME som default. Jeg mener at KDE er veldig bra, men til sitt bruk. Hvis man er en typisk "power user" som elsker å konfigurere alle delene av systemet. Og fikle i timesvis med gui før det er perfekt. Da er KDE perfekt. Men for en nybegynner som trenger en ren og enkel desktop, som gir deg det du trenger og ikke noe ekstra fuzz. Da er GNOME valget.

 

Min erfaring er rett og slett at KDE er alt for rotete for den vanlige PC bruker. Og sist jeg sjekka så brukte både SuSE og Mandrake KDE.

 

Den finner du på www.mepis.org eller direkte-link: ftp://ftp.nluug.nl/pub/metalab/distributi...PIS-current.iso

 

SimplyMepis bruker KDE som brukergrensesnitt. Et tilsvarende alternativ med Gnome er Ubuntu linux, men det har jeg ikke prøvd.

 

Anbefaler forøvrig alle linuxinteresserte i å laste ned overnevnte og prøve selv, før de gjør seg opp en mening. Jeg bruker selv Gentoo, men SimplyMepis har jeg installert som erstatning for WinXP til både gamle og unge - og alle er storfornøyd. Jeg har nå nært 10 tidligere WinXP maskiner på samvittigheten den siste måneden :-) Personlig er jeg mektig imponert over hvordan "alt" i SimplyMepis bare fungerer ut-av-boksen.

 

Start med en LiveCD, bare for å se om du liker det. Isåfall kan du flytte til noe annet når du føler deg moden. Med tiden vil du forstå det de fleste langvarig linuxbrukere har forstått: Linux er linux, uansett distro. Lykke til.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker et alternativ til Windows som du skal dual-boote når/hvis lysten eller behovet trenger seg på, så velger du fedora, SuSE eller mandrake i den rekkefølgen.

Disse distroene kan selvsagt også brukes hvis du tror Linux er noe for deg men ikke ønsker å tukle og rote så mye. De gir deg et system som fungerer og er ferdig oppsatt rett etter installasjon, så kan du være produktiv fra første øyeblikk.

Lenke til kommentar

fikk ikke til å innstalere noen av versjonene....

mandrake ville ikke starte opp, sto bare der med svart skjerm etter at jeg hadde valgt installer

Fedora bare startet på ny etter at jeg hadde valgt innstaller

samme med yellow dog og slack ware var litt for avansert å innstallere :p

Suse funket heller ikke, men jeg husker ikke hva som gikk galt siden klokken nærmet seg 5:00 når jeg begynte på suse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...